Jump to content

Bilstereo i båten? dumt?

JørgenBakken

Recommended Posts

En bilspiller får man jo til kr 399 nå om dagen så da er det jo ikke så farlig om den ikke varer så mange år.

Jeg har kjøpt en Sony DAB-spiller til 1800 men den skal monteres skjult i et hanskerom fri for vannsprut, og tar den inn ved sesongslutt og slikt.

Ellers må man jo montere den bak vanntett deksel iallefall. Men med god lufting innvendig ellers blir det fort varmt, om man ikke har ekstern forsterker da.

Bestilte Pioneer marinehøyttalere fra tyskland.. 4 stk 8-tommere TS-MR2040 til ned mot halv pris av norsk pris.

Syns forøvrig musikkvalget til Bella580C er under enhver kritikk, men smaken er vel som baken :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Kaptein Fredrik

Spørs hvordan båt du skal ha den montert i. Det er delte meninger om dette temaet her. Personlig så har jeg aldri hatt noen dyre marine-stereoer i mine tidligere båter. I forrige båt hadde jeg faktisk ett Logitech anlegg med sub og to satelitthøyttalere som egentlig var beregnet for innendørsbruk. Dem fungerer helt fint fortsatt(etter 3 års bruk både innendørs og utendørs). Det var en helt åpen båt, men dem sto lagret inne i rommet hvor bensintanken ligger.

Hvis du skal ha spilleren i din Cyber 370 så kan du kanskje montere den litt under dashbordet og framdekket?

0,7 l/nm og fortsatt planingsfart naturligvis? det er bra. Min Honda 90 greier ikke bedre enn 0,6 på en båt som veier bare 550 kg uten motor, om man ska holde farta over 20 knop iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

båten tåler da litt hull. skal straks sage ut 4 x 18 cm hull i innerlinern på min 18-foter :smiley:

For det første, så er plasseringen svært viktig. Hvor mye fuktighet blir høyttalerne utsatt for på forsiden, og hvor mye blir de utsatt for på baksiden. Spesielt bak bør sørge for at de ikke blir utsatt for vann, og spesielt ikke saltvann. Jeg har ingen store motforestillinger mot å bruke bilhøyttalere og frontenhet i båt.

Når det gjelder høyttalerene, så må man imidlertid velge riktig om de skal stå utsatt til. Hvilke materialer kon og oppheng er lagd i er viktig. Pappmembran er en dårlig ide. Plastbelagt papp går vel til nød. Glassfiber og lignende er jo meget bra. Oppheng i butylgummi eller lignende er greit å ha. Skumgummioppheng forsvinner raskt i solen. Det er heller ikke alle coax design som er heldige å bruke i båten om høyttalerne blir sprayet med vann, då mange av disse vil slippe vann rett inn til spolen. Står høyttalerne godt beskyttet vil de aller fleste vare svært lenge, også i en båt.

Når det gjelder frontenheten, så er det i mine ikke vanvittig forskjell i levetiden på bil og båtutstyr når det brukes i båten. Innmaten er i mange tilfeller helt likt bygd opp. Noen fronter kan være sprutsikre, andre ikke. Om radioen skal stå slik at den kan få sprut på fronten, så må du velge med omhu. Bakdelen bør uansett stå godt beskyttet. Om du kan montere den slik at hele enheten står beskyttet mot vannsprut, så kan du stort sett velge hva du vil uten å støte på store problem. Om du vil ha DAB-radio, så har maritim et meget hyggelig tilbud for tiden...

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Hei

Jeg har hardtopp, og spiller og høytalere står jo tørt og greit under der. Har stått plasert her i mange år. Pioner bilspiller.

Høytalerne er type boks/kasse høytalere ( ikke innfelte) som virker, men synest de er litt for store og dominerende.

Noen som har tips til noen små "kasse" høytalere til en fornuftig penge?

larss

hmm dette var jo et ekstremt godt tilbud da http://www.maritim.no/klar-fritid/lyd-og-bilde/stereoanlegg/jvc-dab-spiller-kd-db42ate

og jeg som nettopp kjøpte denne på Elkjøp for 1795,-,. jaja 30 dagers returrett :smiley:http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Stereo/radio-og-TV/DVD/Stereo/radio/SONY-DAB-radio-CDX-DAB700U-938907-p0010895651.aspx

men hvilken er best tro ?

Den til 990,- er uten fjernkontroll men det kan man kjøpe til, samt Bluetooth fjernbetjening.

Sonyen mangler Bluetooth mulighet.

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...