Per Tore Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 Hei Baatplassen! Jeg skal bytte ut batteribanken, og skal sørge for og ha nok strøm. Jeg har meget gode rabatter på sønnaks startbatterier, men ikke så mye på forbruksbatterier. Planen var egentlig og sette inn to stk. 185Ah startbatterier (sønnak SF1853) som forbruksbatterier, og et 100 Ah startbatteri for start, men det slo meg at kanskje ikke disse startbatteriene var så innmari glade i og bli ladet ut og opp igjen gang på gang. Noen som kan komme med gode innspill her? Ikke helt umulig at jeg setter inn baugthruster til høsten/våren, og denne banken bør vel bli mer enn stor nok for dette.(?) Er sjelden ute i dagesvis uten lading, men ønsker og dimensjonere for og ha muligheter for dette uten og bekymre meg over strømmen. Det sitter forøvrig en 120A dynamo i båten. Kjøleskap, ankervinsj, el. Toalett, 5 stk. 10w halogenlys (lite i bruk), ellers totalt ca 20w LEDlys, trykkvann, TV/dvd og radio er vel stort sett det som er av forbrukere. Det er snakk om en 27 fots amerikansk day/cabincruiser. Det blir for det meste småkjøring, men har landstrøm med lader på brygga mi. På forhånd takk. Per Tore Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Det finnes jo kombibatterier nå, syns jeg at jeg så i en eller annen annonse. Altså batterier som er mere allsidige uten å være så dyre som Gel-batterier o.l. Forøvrig er vel Li-Fe batterier best, men har ikke fulgt prisutviklingen i det siste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Per Tore Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Er klar over disse kombibatteriene, men da kan jeg likegodt gå for rene forbruksbatterier siden det er startbatterier jeg har bra med rabatt på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Hvis rabatten på startbatteriene er god nok ville jeg nok ha gått for disse. Forskjellen er ikke veldig stor i de lavere prisklassene... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Per Tore Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg hadde visst samme rabatten på forbruksbatterier også, så da ble det 2stk 180Ah forbruk, og et stk. 100Ah start. Skal ikke stå på strømmen fremover :) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Det er smart å kjøpe HD-batterier (Heavy Duty). Disse tåler mere vibrasjoner og flere cykler. De fungerer like bra til forbruk som til start. http://www.batteriservice.no/batteri_bil.html Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Den siste linken virker som fordekt reklame for et firma. Hvorfor ikke linke til Sønnak direkte? Sitér dette innlegget Link to post
Per Tore Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Takk for alle innspill. Etter en liten prat med produktsjef hos sønnak reviderte jeg bestillingen til gel forbruksbatterier. To stk 1350 Wh forbruksbatterier (ES1350) og et 100Ah startbatteri med AGM (EM1100). Med en Ctek M200 blir vel dette en bra bank? Noen som har erfaringer med disse batteriene? (Den "gamle" nautilus serien har jeg hørt blandede erfaringer med) Har lært litt om batterier i dag, da.: Den største fordelen med gel, er helt klart antall sykluser/cykler ( dvs. utlading >50% og oppladning igjen). Gel forbruksbatterier tåler rundt 1000 sykluser, mens blysyre forbruksbatterier tåler rundt 200, m.a.o får du 5 ganger så lang levetid med gel. Når jeg i tillegg får 1350 Wh (Watt-timer) ut av et 120 Ah, mot 1300Wh i et 180 Ah blysyrebatteri, gel er "vedlikeholdsfritt" og sparer 11 kg pr. batteri, for kun noen hundrelapper i tillegg, ble valget enkelt. Et forbruksbatteri er konstruert for og levere javn og forholdsvis lav strøm, og tåler godt og bli dyputladet. Et starbatteri er konstruert for og gi store mengder strøm i en kort periode, og tåler dårlig(ere) og bli dyputladet. Etter 100 sykuser på et startbatteri er det vesentlig forringet. Så det har nok ganske mye for seg og velge riktige batterier... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.