KarlErik Startet 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2013 (redigert) Hei. Jeg har nettopp investert i en Antares 680 med 115 Suzuki, og er veldig godt fornøyd med den. Jeg har lekt litt med tanken på å ha ballast sentrisk i kjølområdet, gjerne i form av sandsekker. Det jeg håper å oppnå ved dette er å få lavere tyngdepunkt, og redusert rulling ved sidesjø. Og så forstår jeg at det eventuelt vil ha en pris i forhold til fart og drivstofføkonomi. Båten brukes i litt krevende farvann på vestsiden av Øygarden i Hordaland, og brukes kanskje vel så mye til fisking i lave hastigheter som til tur i høye hastigheter. Derav prioitering av stabilitet foran fartsegenskaper. Jeg ser for meg 150-200kg ballast. Har noen forsøkt noe lignende på tilsvarende båt, eller andre planende båter med utenbordsmotor? Kan det være noen uheldige bieffekter som jeg ikke vet om? Redigert 10.Juni.2013 av KarlErik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Om det er relevant eller ikke vet jeg ikke. Jeg har heller ingenting å sammenligne med. Men jeg har en beneteau antares 6. Den er vell omentrent like stor som din, og mye samme skrogen. MEN med inbords diesel og aksling. Den har altså en jernklump på 300kg i senter av båten som ballast. Min bår veier og rundt 2 tonn så den er jo en del tyngre I tøff sjø så synes jeg denne fungerer veldig godt i lave hastigheter. Utrolig stabil. Men klart, i fart 12 knop+ i mye bølger så banker og slår det fælt i motsjø. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 For å kompensere for rulling må du plassere ballast uti sidene og ikke i kjølen. det er skrevet en del om disse små styrhusbåtene om problematikken med disse. Min favoritt artikkel forfatter og konstruktør EIvind Amble har mye interessant. på f.eks Fjord 21 weekender var det støpt inn blybarrer lit ut mot sidene for å kompensere for forhøyet cockpit.. Personlig liker jeg ikke slike båter med den design skrogutforming og egenskaper, men forstår at dem er praktiske for hobbyfiskere. Når man ser på skrog/baugfassongen på en del av disse båtene er det ikke vanskelig å skjønne at dem slår i motsjø da dem er brede og butte i forhold til lengden. Dem har ofte moderat V-bunn med stor bæring for å tåle vekt av tungt styrhus plassert langt fremme. Skal man legge til såppas mye vekt vil det jo som du selv antyder gå utover fart og planingsegenskaper. Samtidig som det fører til en tyngre jobb for motoren om dermed økt forbruk. På stort sett alle skrogkonstruksjoner er det inngått kompromisser, dels for økonomi, komfort, og sjøegenskaper.. i det heletatt en ganske komplex oppgave. Et skrog blir konstruert mer eller mindre for en spesifikk oppgave. Den største prosentandelen av proffesjonelle og semiprofesjonelle fiskebåter har jo deplassementskrog med lang dyp kjøl. Men da mangler du en del av fordelene med en combi båt. Jeg leste forøverig i siste båtmagasin at franskmennene har lit igjen på å matche de skandinaviske båtene i Targa segmentet, når det gjelder sjøegenskaper og opplevd kvalitet. Det var Merry fisher 855 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
KarlErik Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Takk for svar. Jeg har også tidligere lest at ballast mot rullng er mest effektiv opp på siden. Det er på en annen side ikke like praktisk mulig, så spørmålet er om ballast plassert sentrisk også gjør nytte. Når det gjelder å få lavt tyngdepunkt virker det åpenbart at det er optimalt. Dessuten vil vel vektøkning i seg selv gjør at båten bir noe mer rolig. Når det gjelder kvalitet på franske kontra skandinaviske, er vel dette kanskje noe variabelt. Antares 680 ble testvinner mot Askeladden P66 og Buster XXL i nettopp Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 150-200 kg tilsvarer vel et par kompiser. Ta de med og plasser de rundt og kjenn på båten når du er ute med den. Er litt skeptisk til ballast sentrert i midten, tror den kan bli kjappere i vendingen på rullinga. Kanskje den ruller mindre, altså "kortere", men hvis rullinga snur raskere så blir det mer ubehagelig. Men en vektøkning på 150-200kg kan jo i seg selv endre måten den oppfører seg på, kanskje den blir tyngre og treigere i bevegelsen. To sjøsterke kompiser med akrobatiske evner så finner du ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
laffus Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Takk for svar. Jeg har også tidligere lest at ballast mot rullng er mest effektiv opp på siden. Det er på en annen side ikke like praktisk mulig, så spørmålet er om ballast plassert sentrisk også gjør nytte. Når det gjelder å få lavt tyngdepunkt virker det åpenbart at det er optimalt. Dessuten vil vel vektøkning i seg selv gjør at båten bir noe mer rolig. Ballast nede i kjøl vil nok hjelpe en del, selv om det kanskje ikke er optimalt. Lavere tyngdepunkt, og båten forskyver mer vann slik at den ikke blir så mye dupp. Sitér dette innlegget Link to post
kjapp1 Svart 10.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2016 Du burde kanskje vurdere ballast tank. Så kan du pumpe inn og ut alt etter forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.