Nutec Startet 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2013 Har kjøpt ny båt som har teakdekk i cocpit og på badeplattform. Sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal behandle dette. Forhandler mednte jeg burde ha teaken på badeplattform som den er og vaske den innimellom med saltvann. Inne i cocpit skulle jeg kun vaske med vann og grønnsåpe. Er dette tilstrekkelig for å holde teaken fin. Jeg vet at teak på badefplafform vil bli grå. Ønsket hadde jo vært å holde teaken som ny hele tiden, men ønsker ikke å sette den inn med noe som vil kreve masse arbeid i ettertid. Noe glatt eller blank overflate er heller ikke ønskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Min erfaring med teak er å skure godt med ren grønnsåpe, la den trekke inn litt og skyll av med rent vann, gjør dette med jevne mellomrom og teaken holder seg fin. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
index Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 En vask en gang i blant er alt som skal til. Bruk myk børste, og på tvers av fibrene. Teaken blir grå, men det er som det skal være. Å holde den "som ny" hele tiden vil innebære bruk av kjemikalier som sliter hardt på treverket. Jeg ville heller gjort som celzeron sier, vasket med grønnsåpe iblant for å holde det rent og pent. La teaken eldes med stil, grå teak er veldig pent det så lenge den blir vasket og stelt med litt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar B Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg ville brukt Teakseal silverprotect fra Sandøy Båtdekk AS Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) OM du velger å behandle teaken ville jeg uten tvil brukt Golden Teak produktene. De sliter ikke ut teaken - og med et vedlikeholds strøk eller to i sesongen med foregående zalo vask har du nydelig teak. Ser ut som denne da https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-baaten-i-dag/?p=1450545 Alternativt grønnsåpe. Men ute erfarer jeg at det ikke gir tilstrekkelig beskyttelse mot møkk. Om du vasker teaken med børste så bruk myyyk børste om du må vakse med trefibrene. Om du kan vaske på tvers av trefibrene kan du bruke litt hardere børste. Det er veldig fort gjort å skure groper i teaken Bavaria bruker vel afrikansk teak på sine båter. Den kan være litt annerledes enn original teak. Tets derfor på et litet område før du "pløyer over" resta Redigert 11.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Saltvann! Og kanskje grønnsåpe en sjelden gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Andresh Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Nutec : var du på Lindøy i helgen? ;-). Angående teaken, eller irocco som det egentlig er så har jeg prøvd litt forskjellig i min Bavaria. Snappy, Golden og Jotun Benar UVR. Snappy ble fort mørk og stygg. Golden er helt klar nesten og ga ikke meg den fargen jeg var ute etter. Et minus jeg fant med Golden var at spesielt majones, egg og baconfett satte flekker som måtte fjernes med aceton!!! Nå har jeg sistnevnte Benar olje og dette syns hvertfall JEG ser veldig fint ut på irocco. Stor pluss er det også at denne er skikkelig smuss avvisende. Så får vi se om den holder seg like fin utover sesongen, men det lover bra ;-) Kan ta noen bilder i morgen.... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Utfordringen med teak olje er at møkka setter seg fast i den. Mye olja teak som blir veldig sort. Golden Teak holder den ren - og teaken blir ikke glatt når den er våt. Andresh - ble fargen på din teak med Golden Teak annerledes enn det bildet jeg har linket til over? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Ubehandlet teak kan være fint, men den er ikke glad i rødvin.. så drikker en rødvin og søler i cockpit så blir ikke det pent i lengden.. Bitteliten har en god løsning på teak, jeg brukte ett eller annet som jeg ikke husker navnet på i cockpit, som beholdt flaten matt og mørk.. og den likte rødvin også Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oteren Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) Nå er det utrolig mye stygg og ødelagt teak rundtforbi etter tydeligvis mislykket behandling. Jeg heller foreløpig til en grundig vask og rengjøring. Jeg vil ikke ha belegg, olje, eller lakk som ødelegger teakens suverene egenskaper. Teaken er behagelig i varme, ikke glatt, pen å se til. Redigert 11.Juni.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Utfordringen med teak olje er at møkka setter seg fast i den. Mye olja teak som blir veldig sort. Golden Teak holder den ren - og teaken blir ikke glatt når den er våt. Andresh - ble fargen på din teak med Golden Teak annerledes enn det bildet jeg har linket til over? Ble veldig fort "blaff" i fargen liksom. Teaken virket liksom veldig tørr og alt søl festet seg! Men for all del, mange som er fornøyd med Golden. Men jeg tror de forskjellige tresortene kanskje har en del og si. Forskjell fra teak til teak og ikke minst teak til irocco ;-) Konklusjon: må nok prøve og feile litt med akkurat den dørken en har! Min nå med Jotun Benar UVR, første strøk 50/50 med trepentin, andre strøk 20% terpentin. Litt dårlig bilde/vinkel Golden Sealer Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 (redigert) Ja, den golde teaken ble blass gitt. Kan se ut som om det ikke har trekt ned i det hele tatt. Bildet jeg linket til over er typisk for hvordan vanlig teak blir med skikkelig Golden Teak behandling. Oteren - med Golden Teak beholder teaken alle de naturlige egenskapene - bortsett fra at den ikke blir grå og at møkka ikke fester seg. Redigert 11.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 I Grandezzaen, med teak, har vi brukt international teak oil i salongen. Det har funket bra. Båten har vært brukt mye, bla. 6-8 uker langtur tre av de siste 4 årene, samt mange dag og helgeturer. Jeg sier ikke at dette er beste løsningen, men det gir et enkelt hold. Jeg tenker at dersom man spiser mat med olje, olivenolje etc eller er glad i potetgull, eller annet feit knask, så er det lurt å behandle teaken i salongen. Det blir fort flekkete at mat som faller nedpå. Når det gjelder Teakseal til Sandøy båtdekk, så er det andre året vi bruker den på badeplattform og dollbord. Det er den mørkeste typen vi har brukt. Erfaringsmessig så blir teakseal på badeplattormen slitt i løpet av sesongen på en måte at det ikke blir særlig pent. Den slites der du går. Og siden den er mørk, blir det veldig synlig. Dessuten er den relativt tidkrevende å påføre, betydelig mere tidkrevende enn olje, som vi brukte utvendig de første årene. Natene blir også brunlige om du ikke er nøyaktig, da den inneholder fargepigmenter. Videre er det et stort ankepunkt at teaken blir meget varm i solsteika. Dette på grunn av den mørke fargen. Det er bortimot ubehagelig varmt å gå på, når sola har stått på. Jeg vet ikke med sikkerhet hva det kommer av, men jeg synes at natene har sluppet mere etter ett år med teakseal. Om det kommer av varmen, tidens tann, eller produktet i seg selv, vet jeg rett og slett ikke. Men jeg har tenkt til å snakke med Sandøy om dette. I år ble det lagt på teakseal igjen, rett og slett fordi jeg var kommet langt på vei i arbeidet, da jeg stusset over natene og at det egentlig er veldig tidkrevende. Siden båten blir brukt såpass mye, til sammen med 8-9 uker med overnatting pluss dagsturer, så blir det mye trakking. Jeg har kommet til at teakseal da ikke er det optimale. Det holdt seg penere med olje faktisk. Til neste år, om tiden under vårpussen streker til, går vi nok for en annen løsning utvendig, såfremt teakseal er mulig å få av uten å maskinslipe dekket. Innvendig fortsetter vi med olje. Sitér dette innlegget Link to post
Nutec Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Nutec : var du på Lindøy i helgen? ;-). Angående teaken, eller irocco som det egentlig er så har jeg prøvd litt forskjellig i min Bavaria. Snappy, Golden og Jotun Benar UVR. Snappy ble fort mørk og stygg. Golden er helt klar nesten og ga ikke meg den fargen jeg var ute etter. Et minus jeg fant med Golden var at spesielt majones, egg og baconfett satte flekker som måtte fjernes med aceton!!! Nå har jeg sistnevnte Benar olje og dette syns hvertfall JEG ser veldig fint ut på irocco. Stor pluss er det også at denne er skikkelig smuss avvisende. Så får vi se om den holder seg like fin utover sesongen, men det lover bra ;-) Kan ta noen bilder i morgen.... Hei Nei var ikke på Lindøy. Lå i Sandnes gjestehavn hele helgen i forbindelse med Nordsjørittet, men gikk forbi Lindøy i 13 tiden søndag. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Vil en bevare teaken lys og med god friksjon bør en ligge unna alle former for olje og sealer. Fett-flekker vil i alle fall forsvinne av seg selv over tid. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 (redigert) Vil en bevare teaken lys og med god friksjon bør en ligge unna alle former for olje og sealer. Fett-flekker vil i alle fall forsvinne av seg selv over tid. Dette er også min erfaring. På akterdekket har jeg sølt mat, fiskeblod, hydraulikkolje, diesel, .... Men det går bort av seg selv med sol og regn. Innvendig i lukket cockpit derimot, har jeg lakkert teakdørk. Redigert 12.Juni.2013 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nutec Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Ser ut som om jeg kommer til å gå for grønnsåpe med jevne mellomrom. Lite lysten på å lage masse ekstra arbeid eller få et glattere dekk. Takker for alle gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Er slett ikke sikker på at grønnsåpe er tingen. Den er basisk og fettfjernendre, med tanke på at det store fettinnholdet i teaken er dens fordel foran andre tresorter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.