Herman Startet 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2013 Igår justerte jeg riggen. 12 meter dekksteppet mast med to salinger. Det er en he***tes jobb siden over- og toppvant er koblet sammen på et punkt i røstjernet. En trekant med spissen ned, og mellomvant på den ene siden og toppvant på den andre. Når man da strammer f.eks. mellomvant vil trekanten endre stilling slik at toppvantet også får endret spenning. Etter mye skruing, banning og måling igår står masta sånn noenlunde, dvs ikke ferdig enda, men det begynte å regne og bli mørkt,så jeg tok kvelden. Problemet er at det inne i båten høres en markant basstone i bestemte vindstyrker. Trodde først det var Nick Cave som hadde lagt det inn på en låt, men det var nok riggen. I natt kom og gikk lyden avhengig av styrken på nattebrisen. Forsøk på å bryte egenfrekvensen med å surre et håndkle over vantene ga ingen effekt. Er det noe annet triks jeg kan bruke? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Cerveza Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Klarer du å finne ut nøyaktig hvilket vant (det kan også være et stramt fall o.l.) lyden kommer fra? JEg tror de fleste seilbåter får slike tendenser innimellom, men det funker ofte å stramme/slakke visse problem-tau/wire for å unngå resonans. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg hadde det når bomløftet var litt for stramt, slakket litt, men fremdeles slik at det var stramt, så ga lyden seg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
arkmarin Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Bomløfteren spiller også i min båt i 3-6 m/s. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Herman Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 At bomløftet synger er jeg vant til. Det løses ved å binde en klut i nokken. Men bommen ligger foreløpig på dekk. Synging i riggen har jeg aldri opplevd før, men jeg skal prøve å endre litt på strammingen i vantene. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg heiser en lang fender i storseilfallet et par meter opp i kasta, og et stamt tau ned i mastefoten, for å stoppe vibrasjon i masta og båten ved vind rett fra siden. Det er vist en særegen vibrasjon i comfort30... Lyd er jo vibrasjon, så det kan ho hende det funker mot ren lyd også. Selden har en pvcremse man kan heise i mastesporet mot vibrasjon og ulyd. Neste gang det det blåser, skal jeg tre en rørisolasjon på fallet og heise det opp for å se om det funker. Det er vel om å gjøre å bryte luftstrømmen. Lyden er masta/ vantets egenressonans. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Her er en liten forklaring på hvorfor man får resonans i vant og mast: http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_shedding Det er av denne grunn fabrikkpiper har spiralformede spor øverst: Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
arkmarin Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Jeg leste en gang at tetningslister på hver side av øvre del av masta vil bryte luftstrømmen og oppheve vibrasjoner. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Jeg strammer/slakker akterstaget om/når jeg får vibrasjoner i masta. Får det av og til i samspill med motoren under motorgange på visse turtall... Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Jeg leste en gang at tetningslister på hver side av øvre del av masta vil bryte luftstrømmen og oppheve vibrasjoner. Jeg misstenker jo da at å ødelegge laminær luftstrøm rundt masta vil påvirke seilegenskapene også, så det spørs om det ikke er like greit å kjøpe motorbåt da? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.