Jump to content

Propell til Yamaha 9,9 kortstammet. Mest og effekt og høyest fart.

JørgenBakken

Recommended Posts

Det kommer an på hvor lettdrevet båten din er. Er motoren en totakter? I så fall, er den skrudd opp til 13,6hk eller er den original 9,9hk? Hvilken diameter og stigning har du på propellen?

Propellvalg, tilting av motor og heving av motor er vel de enkleste mulighetene man har for å kunne påvirke farten.

Jeg har en Yamaha VMax Jr. Som er skrudd opp til 15hk. På den sto det originalt en 9 1/'4 x 11' propell, men RIB'en var vanskelig å få raskt opp i plan. Skiftet derfor til en med 10' stigning i steden for 11'. Jolla spratt raskere opp i plan, men toppfarten ble en knop lavere.

Litt enkelt sagt; får du målt turtallet og det er for lavt tyder det på at du trenger drøyere stigning. Er turtallet for lavt bør du ha mindre stigning. Stålpropell er kult, men har ikke så mye for seg på småmotorer som på større der det er betraktelig mer krefter i sving. Maritim fører Solas propeller til Yamaha, der kjøpte jeg min. Eventuelt kan du kontakte Yamaha, de bør ha en formening om hva som passer best til din motor, ut fra turtallet du klarer oppnå nå.

Kan ellers linke til en artikkel hos Båtmagasinet som tar for seg litt om 9,9hk Yamaha og propellvalg. Søker du her i forumet finner du også masse god informasjon :smiley:

• 5 år senere...

Speedbåt assa, kult. Jeg har Yamha vmax 9,9jr med stålpropell, selvom det ikke har så mye å si på små motorer er det fortsatt ett godt valg. Er du uheldig og treffer en stein fks kan propellen overleve, selvom dette heller ikke er så bra for motor, men du kommer deg hjem :). Kommer helt an på hvor mye penger du skal bruke. Jeg bytta til Ståpropell, men fikk bedre toppfart pga vridningen, men fikk dårlig akseleration, men har du en speedbåt er det jo fett med fart, så jeg stemmer på større propell :) og stålpropell ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...