Jump to content

Forstyrrende merking i Navionics for Iphone

softneck

Recommended Posts

Har Navionics på Iphonen, har egentlig bare hatt denne som en backup i tilfelle laptopen bryter sammen, så jeg har ingen erfaring med den.

Var ute i dag med en liten åpen båt, og brukte da Navionics. Det som jeg synes er rart er alle merkingene av "Rocks". Dette kan være "Rocks" som er 40-50m under overflaten. Disse ligner på de som jeg er vant til ved merking av skjær, men de er røde i tillegg. Jeg ville gjerne hatt vekk disse da de forstyrrer og det er vanskelig å se de som er farlige. Det er jo tusenvis av de!

Jeg har ikke skjønt hvordan jeg gjør dette.....

bilde

Guest Avmønstret#

Jeg ender med å bruke Locus på mobilen fremfor Navionics på iPad pga av dette. Navionics er grei å bruke til planlegging, men i trange farvann blir det dårlige greier å seile etter når det tilsynelatende er skvalpeskjær overalt. Da må jeg ta mobilen i bruk.

Det er enkelt å greit å eksportere rutene fra Navionics til Locus, en beholder målene og punktene så det blir ikke bare en linje på kartet.

------------

Locus er gratis men ender opp som plan A og Navionics som plan B.

Vi diskuterte dette på brygga nylig. Det er ett tidsspørsmål før noen går på noe, fordi man slutter å bry seg om rocks siden disse stort sett ligger dypt, men plutselig kommer mann bort i en som ikke er det.

Vårt ønske/forslag er at de enten gir en valgmulighet ala ikke vis rocks dypere enn, og så kan man velge dybden.

Enten det eller så kunne de vist dem som tall for dybden istedet for disse merkene.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har Lowance HDS8 og navionics kart som også har disse røde steinene merket overalt, de som ligger grundt (skvalpeskjær) er helt sorte, du ser det med en gang og tar ikke feil. Men jeg har en mistanke som jeg ikke har fått prøvd enda, at det kan fjernes ved å endre i menyen, når jeg slo på plotteren første gang så valgte jeg at jeg var en fritidsfisker, jeg tror at det kanskje kan være en årsak til at alle disse merkene ligger på kartet. Jeg skal prøve å endre det i menyen for å se om det rett og slett er potensielle fiskeplasser som vises...

Jeg ender med å bruke Locus på mobilen fremfor Navionics på iPad pga av dette. Navionics er grei å bruke til planlegging, men i trange farvann blir det dårlige greier å seile etter når det tilsynelatende er skvalpeskjær overalt. Da må jeg ta mobilen i bruk.

Det er enkelt å greit å eksportere rutene fra Navionics til Locus, en beholder målene og punktene så det blir ikke bare en linje på kartet.

------------

Locus er gratis men ender opp som plan A og Navionics som plan B.

Ble brått nysgjerrig på Locus, og lastet den ned på Mobilen (Samsung). Men hvordan funker den? Hvordan får jeg opp sjøkart?

Guest Avmønstret#

Ble brått nysgjerrig på Locus, og lastet den ned på Mobilen (Samsung). Men hvordan funker den? Hvordan får jeg opp sjøkart?

Egen tråd her en plass. Du kan laste ned eniro sine marinekart for offline bruk vha et addon prog som kjøres første gangen. Utrolig funksjonsrik ifht navionics og du kan bruke alle mulige kart on og offline. Bruker locus på galaxy 2 selv.

Det er rigtig irriterende. Dog virker det som om det mest er et problem i norske områder?

uanset, så kan man i min Navionics til ipad købe en add-on, hvor man kan styre shadingen af dybdeområderne. Sætter man shadingen tuil fx 2 meter, så må man regne med at man kan ignorere de sten i kortet, der ikke ligger i et blåt område.

som her:

bilde

det ligger plenty stener mindre enn 2 meter...

Ja, men de VIL du jo vite om !!

Det er spørsmål om man kan få vekk de som er på dypt vann, og som forstyrer oversikten når man skal navigere trygt underveis.

Hvis man kan sette en dybde, og få alt under egen farge, og dermed ingen steiner uten blått områe = ignorer, så hjelper det litt. Men rart man ikke samtidig kan velge dem vekk. De er jo kun interessante når man skal fiske.

Men "kan regne med" er ikke godt nok for å kalle det sikker led. Jeg vil vite med sikkerhet at alle stener uten blåfarge er på trygge dybder. Hvis noen kan bekrefte det så anser jeg dette som langt på vei løst via den adon'en som Major Andy tipser om.

Kan noen det ?

Redigert av Erik (see edit history)

Ok, du finner stener under 2 meter som ikke er merket blått, etter at du installerte Addon'en. Da er jeg med.

Og problemet består.

Noen som har kontakter i Navionics og kan få en kommentar til problemet. Bortsett fra dette ene problemet er Navionics beste programmet av alle jeg har prøvd så det hadde vært fint å få fiksa så kan man avinstallere de andre. !

Poenget var jo at han mente han kunne kjøre trygt over de stenene som da lå på hvitt område - det er IKKE trygt!

Hvorfor er ikke det trygt? Alle grunner med minst 2 meter vann under kartnull er hvite. De med mindre enn 2 meter er farlige, og de er merket med blått. Jeg ser ikke hvorfor det ikke er trygt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Helt enig med rogerjo.

Sætter man shadingen til 2 meter vil alle "hvide sten" være sikre. Se på mit billede herover. Alle sten har en dybde tæt ved dem og alle er længere nede end to meter.

Hvis nogen kan vise mig en sten i et hvidt område der ligger højere end 2 meter mens shadingen er sat til 2 meter så er jeg parat til at ændre mening. Ellers vil jeg trygt sætte shadingen til 2-4 meter og køre trygt der hvor der ikke er blåt.

I øvrigt vil jeg ikke køre trygt uden at have set på et almindeligt kort også...

Hvorfor er ikke det trygt? Alle grunner med minst 2 meter vann under kartnull er hvite. De med mindre enn 2 meter er farlige, og de er merket med blått. Jeg ser ikke hvorfor det ikke er trygt.

Fordi de grunnene som ligger på hvitt er 1.0 MT, 0,1 MT osv - altså under 2 meter.. jeg skal legge ut et bilde straks

...Hvis nogen kan vise mig en sten i et hvidt område der ligger højere end 2 meter mens shadingen er sat til 2 meter så er jeg parat til at ændre mening.....

bilde

Det er merkelig ja - betale NOK 35 for "advanced features" hvor man kunne forvente et minimum som dette :) - Det ville nok vært enkelt å for Navionics å "hide" alt under f.eks 2 meter. Vet ikke hvordan man kan nå frem med "enhancement requests" så det vil fungere bedre.

Hadde vært helt ok hvis man kunne feks ta fingeren i kartet, som pointover og da kom info om hvor dypt grunnen var. Dette er meget stressende i litt sjø, da man må trykke flere ganger for å hente info. Har kontaktet Navionics flere ganger vedr dette, men får bare svada svar tilbake.

Mvh KK

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...