Jump to content

Forstyrrende merking i Navionics for Iphone

softneck

Recommended Posts

Spesielt plagsomt i litt hardt vær, og mye å passe på i tillegg til navigering, og da ikke kunne se om man navigerer i urent farvann eller ei uten å klikke seg inn på hver eneste sten for å sjekke dybde.

Har kontaktet Navionics flere ganger vedr dette, men får bare svada svar tilbake.

Synd ikke Navionics tar dette på alvor :nonod:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

På den ene siden så er de jo konkurent med sine egne kartplotter, og er kanskje redd for å levere for bra produkt ? På den andre siden er det sikker penger i nettbrett markedet også, så det er vel greit å ta markedsandeler der?

Og er man fornøyd Navionic bruker på padde er sikkert terskelen lavere for å velge dem på plotter også?

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor de ikke velger å forbedre dette.....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Enig med deg! Er irriterende med disse røde steinmerkene, i tillegg har de også krydret noen områder med et jevnt lag med rosa fisker med kryss over i den siste oppdateringen.

I hvor stor grad de konkurrerer med seg selv er nok noe de hele veien må ta stilling til. For min del liker jeg layouten så godt at jeg godt kunne tenkt meg en skikkelig plotter med Navionics når feriepengene kommer. Men har også plotterversjonen slike idiotiske markeringer av steiner blir det nok til å se etter andre leverandører av kart, for slikt er ikke brukende når man er underveis.

Kartene i en plotter skal etter mitt syn være enklest mulig å forholde seg til underveis. Har jo lyst å oppleve litt av naturen, ikke sitte med trynet nedi plotteren for å finne ut hvilke steiner som er farlige eller ikke :wink:

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Sendte mail til Isailor folka om detaljene når man zoomer ut. Fikk til svar at dette jobbet de med......mulig et standarsvar...... .?

Ellers liker jeg Isailor bra, men utrolig irriterende at man ikke en gang kan se stedsnavnene når man zoomer bare litt ut!!!!

• 5 måneder senere...

Følger lige op på denne: Det ovennævnte problem med forstyrrende sten på dybder var også til stede på mit Navionics kort på Simrad NSS'eren. Men på den opdatering, jeg lige har installeret (3,0) var der en ny funktion, der kan filtrere sten væk på valgfrie dybder.

Og her er et billede der viser at også min IPad version har korrigeret problemet: (ref. Indlæg #32)azy7avyq.jpg
Guest Avmønstret#

Godbye Navionics. Leverandøren skyter seg selv i bei

net.... Kjører "guleSider" heretter.

Om du har andriode brett eller telefon så kjører du Locus, da bruker du Eniro sine kart, de samme som er på gulesider.

Selv gratisversjonen er etter min mening bedre enn Navionics, og uansett bedre enn å gå etter gulesider som vel også kun kan brukes online.

Var og hentet meg ny båt i Stavanger her i oktober. Ca 300 nm å kjøre hjem . Flott kartplotter i båten. C125 Raymarine. (Navionics). 12´skjerm og greier. Så opplever jeg det som skrives i tråden. Tusenvis av "spots" som markerer grunner. Det er mulig å gå inn på hvert enkelt spott for å se dybden, men det er helt umulig i 25 knop. Jeg endte opp med å sitte med Paden i fanget og kjøre på Isailor. Plottern til over 20 båtpenger blir nærmest til pynt. Må være en skikkelig megaflopp dette.

I menyen kan du sette kartdetaljer til ekstra detaljert. Så i "kartografi" menyen kan du velge "hide rocks" dypere enn f.eks 4 eller 6 meter.

Da forsvinner hundrevis av irrelevante kryss pluss at det oftere dukker opp loddskudd på de relevante.

Leker man litt med oppsettet på plotteren kan det bli veldig bra. Standard visningsoppsett, databokser osv suger dessverre som oftest.

Mvh. SAP

Her er det også litt dårlig. Trafikkert dyp hovedlei øst for Tjøme i vestfold..

Dette feltet skulle vært hvitt

Gjenganger. Det er ikke bakgrunnsdata. Skulle vært merket Un-surveyed.

bilde

Papirkartet.

bilde

Kart fra Transas. Ikke noe her heller.

bilde

Og fra kilden, Primar.

Guest Avmønstret#

Jeg pleier å stake ut kursen på kvelden før avreise, da studerer jeg grunner gjerne opp mot papirkart og setter opp kursen. Da viker jeg ikke fra den når jeg er på farten. Det føles trykt og godt selv i ruskevær. :-)

Jeg ombestemmer meg gjerne underveis, gjerne pga ruskevær, og må kunne sakke av i et par minutter og kjapt legge opp en ny rute. Helst da, selvfølgelig, rett på brettet uten å måtte ha frem papirkart for å dobbelsjekke. Dette har jeg prøvd i praksis på Navionics på i-pad i sommer, gikk ikke. Klarer ikke å bedømme kartene fort og godt nok til at jeg stoler på en rute jeg legger opp sånn i hurtensturten.

Kartene fra Eniro derimot (tilsvarende sjøkartene på gulesider) er logiske og ser ut som kart en har sett før. En skjønner intuitivt hva som er hva og kan lett orientere seg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...