cessnas Startet 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2013 HalloJeg har en plastbåt med byggskum i seg. Det sitter veldig vanskelig til så jeg lurte på om det var et type kjemikalie som jeg kan bruke for å løse opp skummet uten å ødelegge selve båten. Bare kom med svar :-D Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 11.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Tidligere eier hadde brukt det. Brukte høytrykkspyleren og "skar" det i stykker. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
cessnas Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2013 Jeg kan sikkert prøve høytrykkspyler hvis det er plass da. Båt typen er en pioner sport junior. Skummet befinner seg under setet og bakover til akterspeilet. Hvis du vil se bilde av båten Ingar kan du se her: http://www.google.no/search?q=pioner+sport+junior&tbm=isch#i=5 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Velkommen som medlem til forumet. Det du kan gjøre er å legge ut noen bilder at hvordan DIN båt ser ut og noen bilder av skummet du vil ha fjernet er. Da kan du få mange gode råd basert på erfring , eller ulike synsinger med løsninger .. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Ja, og forklare grunnen for å fjerne det... Normalt er det jo pga vannopptak, men på akkurat denne pioner-modellen er det kanskje brukt for å stive av 'bøtteplasten' i akterenden. Antagelig ikke siden skum ikke vil feste seg til den type plast. Men om så skulle være er det ikke bare å fjerne det siden det må erstattes med nytt, noe som bare produsenten kan gjøre. En glassfiberbåt kan jo gjennombygges uten bruk av skum. jeg gjetter på at det er en tidligere eier som har skåret vekk deler av 'innerlineren' og handlet noen bokser med fugeskum på biltema for at den fortsatt skal holde seg flytende om den blir fyllt med vann... Sitér dette innlegget Link to post
cessnas Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Ja jeg tror det var den tideligere eieren som har fylt på med litt skum for det ser ikke akkurat ut som en jobb gjort av proffer. Men kan jeg fremdeles fjerne noe av det uten å øderlege hele båten? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 hvis ikke skummet skal være der originalt kan du jo fjerne der du kommer til. Men det må gjøres mekanisk, om ikke spyler er nok må du pirke det ut... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Min erfaring som eier av opptil flere "Pioneer Junior" gjennom årenes løp, er at det det er absolutt nødvendig med avstivende skum i aktre del av båten (fra under setet og bakover). Dersom du velger å fjerne dette tror jeg du også bør ha en plan for hva du vil erstatte det med. Hva er årsaken til at du vil fjerne skummet? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
VannTro Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Det er nok ikke byggskum du har der, det trekker vann. Vil tro dette er flyteskum med tilnærmet 100% lukkede celler. Er det originalt flyteskum bør det nok få være der, er det byggskum fylt av tidligere eier bør det fjernes da det trekker vann. Skummet må i så fall fjernes mekanisk da kjemikalier som kan løse slikt skum også vil skade båten. Redigert 13.Juni.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cessnas Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ok takk Smily. Jeg hadde tenkt å fjerne skummet men hvis det er avstivende skum som jeg må sette inn nytt når jeg har fjernet det gidder jeg ikke å bruke flere uker å pirke det ut. Så takk for god erfaring! Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hvorfor du ønsket å fjerne det da..... Det skal jo ikke utgjøre særlig med vekt, om det da ikke har blitt vasstrukkent. På de båtene jeg har hatt har ikke dette skummet vært veldig pent, men dog tørt og lett. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
cessnas Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg hadde tenkt å ha lensepumpe og noe utstyr. og som du sikkert vet er det en ganske liten båt. Og skummet har kulet opp passasjer setet ganske mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.