Jump to content

Maritim gummijolle og 5hk Mariner, propellen spinner/får luft.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en maritim gummijolle, den billige varianten med oppblåsbar v-bunn og finerdørk. Bruker en gammel 1 sylindra Mariner, tror modellen er 5M, og jeg tror den må være kortstamma (har ikke mye peil på påhengser... men er vel ganske sikker på at den er kortstamma).

Gummien går som ei kule men når det er litt bølger så mister propellen taket innimellom, men kun i sving og kun i medsjø. I motsjø så har den godt tak hele veien. Ved flat sjø så har den tak hele tiden med mindre jeg svinger for mye/hardt.

Motoren er montert så lavt jeg kan, men har tiltet den opp et par hakk for at den ikke skal sprute for mye, men om jeg tilter propellen helt frem så er problemet det samme.

Noe jeg kan gjøre for å unngå at den "spinner"? Blir også en del "frieksoslyd" sånn innimellom når det er sjø. Litt tøft kanskje, men kanskje ikke :-)

-----------------

Den går i plan og fyker avgårde med meg på ca 100 kg, full 25 liters tank, bikkja på 15 kilo og en unge, hva ungene veier aner jeg ikke men de er tynne fliser, kanskje 30kg? Da er den treg å få i plan men til slutt så tar den av. Problemet når den da spinner er at den kan falle ned av plan. I medsjø med mye last vil den da slite med å holde seg i plan.

Sitter en propell på motoren som gjør at den går litt lettere da den ble brukt på en tyngre og ikke planende båt før.

Gidder ikke å gjøre noe kostnadsdrivende for å få orden på dette, men det kan jo hende at jeg gjør noe feil, eller kan gjøre det anderledes?

kan være små forskjeller der, selv om det ikke er så vanlig. Høres jo ut i ditt tilfelle til at det ikke er så mye om å gjøre. Kanskje nok å bare få senket motoren en cm eller 2...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Avmønstret#

Min teori er jo i utgangpunktet at motoren står for høyt, kan jo ikke være så mye annet så gjør at dette skjer? Så begynte jeg å tenke at om jeg tiltet litt opp så løftet jeg baugen og trøkka hekken ned, at det kanskje kunne hjelpe, men merket liten forskjell, litt mindre sprut kanskje. Men forskjellen på medsjø og motsjø er markant.

Spiller liten rolle, men litt irriterende å ikke klare å holde den i plan i medsjø. Gummijolla holder seg mer tørr når den går i plan, særlig når vi er to i jolla.

Tror jeg lar jolla være som den er så får jeg heller leve med det :-) Ideen om å hakke løs på akterspeilet tiltaler meg lite. Men må sikkert gjøre det til slutt når ungene har blitt store nok til å kjøre den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...