Jump to content

Stole på storm.no eller yr.no?

Lars H.

Recommended Posts

I morgen har vi tenkt oss fra Son til Østfoldtreffet, men da må vi passere Strømtangen. Der vet vi av erfaring at det kan være rufsete, men hva skal en tro når storm.no og yr.no varsler så forskjellig vindstyrke?

I går varslet også Yr mye vind, men de har nå moderert seg. Er det bare Storm som ikke er helt oppdatert? Skal bli interessant å se om dette endrer seg ut over dagen. Men slår Storm sin melding til i morgen, blir det en rufsete tur rundt odden på Strømtangen.

bilde

Slik ser forøvrig havvarslet for Strømtangen ut:

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker Pent.no sin vær-app på tlf, den viser YR og Storm ved siden av hverandre og man kan da ofte sammenligne de. Jeg har registrert at YR har mye mer rett i sine prognoser enn hva Storm sine prognoser er, om dette er pga sein oppdatering fra Storm vet jeg ikke, men dette er hvert fall min erfaring med disse to.

Tidligere nick Seil-løs

RS Totalmedlem

Også meget god erfaring med yr.no, men det å vite noe eksakt om fremtiden er særdeles vanskelig.. selv om prognosene har blitt bedre de siste årene ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ikke så store forskjellen (for morgendagen) nå lenger, Lars, i alle fall ikke større forskjeller enn hva du må regne med når været er litt usikkert - da ligger det en masse subjektive tolkinger bak (de samme) værdataene.

Pent.no er kjekk i så måte, slik som nevnt over. Det som ikke er nevnt er at du også kan bruke den uten å måtte ha en app på telefonene - se her:

http://pent.no/forecast/Strømtangen;59.15110;10.82940

Redigert av Ronald (see edit history)

Flere som lurer på det samme Lars H, men heller vel selv mest mot YR.

Håper selv jeg kan få tatt den turen, om alt blir som jeg håper så går jeg fra Jobben på torsdag kveld, og ligger over i ei bøye i Hankøsundet. Satser da på Strømtangen på fredag morgen/formiddag, ser ikek så galt ut nå, men den er jo meldt fra SV da, og deter vel det værste været der.

Det bare MÅ bli bra vær.

NB

Skal gjøre det jeg kan på de neste værmeldingene vi sender ut :-)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ganske fascinerende, dette med yr og storm. Begge innhenter samme input, men ender ofte opp med to vidt forskjellige prediksjoner om relativt nær fremtid.

Årsaken ligger i måten de behandler mottatt underlag på. De har såkalte vær-modeller som forutser kommende vær basert på tidligere vær i kombinasjon med observasjoner underveis. Og verken yr eller storm kan påberope seg å ha feilfrie modeller, det kan vi nok være enige om alle sammen. Yr meldte massive feil sommeren for to år siden, basert på at de av en eller annen grunn hadde for høye temperaturer i underlaget sitt. Observasjonene så faktisk ut til å ha blitt innmeldt med feil verdier for en drøy tiårs-periode...

Med bakgrunn i denne type vurderinger blir det enda mer fascinerende at flere faktisk har blind tiltro til "modeller" som omhandler enda lengre tidsaspekter, enn de har tiltro til nasjonale værvarslere. Men det er en annen diskusjon.

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

....av erfaring at det kan være rufsete, men hva skal en tro når storm.no og yr.no varsler så forskjellig vindstyrke?

Skal forbi der selv ca 1300 i morgen. Ut fra min erfaring slik det er meldt, hvis man kjører løypa mellom Hankøsundet og innaskjærs frem til fyret, blir det flatt frem til fyret, litt humpete når du runder fyret men ikke allverden.

Helt enig med deg MajorAndy, FCCO er vanligvis å stole på. Og som du sier, ser også jeg at rundt klokken 1300 - 1400 burde være en bra tid å runde Strømtangen. Det er vel også det YR antyder. Og ja dante, planen er å se været ann når vi kommer til Hankøsundet. Er det rufsete der, går vi gjennom Hankøsundet og innenfor Lyngholmen og Flatskjær frem til fyret. Skulle det der være helt ille (hva det ikke ligger an til), snur vi og tar helgen i Hankø gjestehavn, he he.

For å sjekke hvordan været ved Strømtangen er i øyeblikket (oppdateres hver time), finnes det hos vackertvvader.se.

Lars H. :flag_bp:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ligger nå i Moss, og på andre siden av kanalen går sjøen hvit. Det har blåst mye siste døgnet, og det er en Laaang og åpen strekning fra Moss til Hankø i 7 knop. Håper på mindre vind imorgen, men da er det meldt regn------ Iflg. Både yr og storm blir det noe bedre i helgen, og en drømmetur hjem på mandag og noen dager frem. Så det er noe å se fram til:)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ja, det blåser nok litt inn mot kanalen i Moss nå. På Gullholmen målestasjon var det kl.1600 11,4m/s, gusting 132,8m/s fra SØ. Men ved innløpet til kanalen sydfra, er det vanligvis mer krapp sjø enn når en bare kommer seg litt syd for Revlingen. Håper det roer seg litt i morgen formiddag. Heldigvis kommer ikke sjøen inn på tvers for oss som har langsomtgående Saga27.

For å komme tilbake til forskjellen i meldinger fra Storm og Yr, er her utsiktene for hjemturen forbi Strømtangen på søndag. De er fullstendig uenig om vindretningen for hele døgnet!! Nå er det riktignok 4 dager til søndag, men likevel?

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...