Jump to content

Hvordan få tett sjøvannsrør inn på oljekjøler tamd 40b?

Ktveiten

Recommended Posts

Hei!

Har hatt oppe alle kjølerne for rengjøring, inspeksjon og skifte av pakninger på våre TAMD40B maskiner.

I denne sammenheng, som emnetittel sier, lurer jeg på hvordan jeg skal få tett sjøvannsrøret hvor det går inn i framkant av oljekjøleren.

Stusset litt på dette vet montering, da røret som går innpå skal monteres med vinkel. Derfor klarer jeg ikke helt se for meg hvordan dette skal kunne tette ved bruk av originalpakninger. Altså hvordan pakningen skal monteres. Men jeg monterte sammen og fyrte opp.

Mine tvil stemte, altså lekkasje.

Det er jo heller ikke mulig å stramme opp røret på noen måte, da det er en festeklemme som skal ligge mot en kant. Dette skal liksom holde nok press inn mot oljekjøleren.

Derfor lurer jeg på om noen har forslag til hvordan jeg skal få dette tett? Eventuelle bilder hadde vært supert!

På forhånd takk! :)

MVH Ktveiten

Har du satt på den lille "klemma" ? 63 på dette bildet:

bilde

Den skal holde røret på plass.. men ikke alene.. Du har også en rørklemme som det er skruehull i for å feste i forkant av kjøleren, før svingen på røret (mener jeg..).

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18336B.aspx

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18332B.aspx

Redigert av Worry II (see edit history)

Problemet er at det ser ikke sånn ut i framkant av kjøleren. Røret går inn i overkant av kjøleren, også er det plassert en anode under her.

Det stemmer at det er en sånn klemme, og den er montert. Men røret som kommer inn er litt vinklet og kommer fra sjøvannspumpen. (Ja, det var også vinklet før demontering).

Syntes dette er litt snodig, og det gleder begge maskinene. Men det kan godt være noe enkelt jeg har oversett og gjort en liten bommert :)

Har ikke bilde tilgjengelig nå, og får ikke kommet meg ned i båten før på fredag.

MVH Ktveiten

Ja, mulig at det kan fungere. Er slangestuss og klemmer i akter enden over til ladeluftkjøler.

Men det har jo fungert med det røret rett innpå kjøleren i 25 år, så det burde jo fungere noen år til... Tålte gjerne ikke bytte av pakninger :giggle:

Får prøve å se litt mer på dette til helgen... Hadde håpet på båttur, men det ser mørkt ut... Har også eksoslekkasje på begge turboladerne mellom hus og bend. Tålte ikke pakningbytte der heller. Tror originalpakningene har for liten anleggsflate i følge med årenes tæring på flaten.

Redigert av Ktveiten (see edit history)

MVH Ktveiten

Ja, mulig at det kan fungere. Er slangestuss og klemmer i akter enden over til ladeluftkjøler.

Men det har jo fungert med det røret rett innpå kjøleren i 25 år, så det burde jo fungere noen år til... Tålte gjerne ikke bytte av pakninger :giggle:

Får prøve å se litt mer på dette til helgen... Hadde håpet på båttur, men det ser mørkt ut... Har også eksoslekkasje på begge turboladerne mellom hus og bend. Tålte ikke pakningbytte der heller. Tror originalpakningene har for liten anleggsflate i følge med årenes tæring på flaten.

kjølerøret må stå i riktig vinkel for at pakningen skal tett godt nok hvis ikke kan du bruke litt pakknings sika etter at du har satt dette på plass. Trykket er ikke så stort her og er sikker på at dette vil funke bra. Men det beste er at du får det tett uten. Rengjør alle anlegsflater iom at maskinen er noen å gammel vil det alltid bli noe buggs rund pakkningen. Når det gjelder turboene og eksoslekkasje finnes det noen andre pakkninger som er litt tykkere, mykere og varmebestandige disse vil tette bedre, men viktig at du også her sliper bort det meste av korrosjonen slik at anleggsflaten blir så plan som mulig. Ha gjort samme jobben som deg for noen uker siden med samme problem. Jobben du har igjen er gjort på få timer med litt tolmodighet. Lykke til med båtur til helgen

E.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

kjølerøret må stå i riktig vinkel for at pakningen skal tett godt nok hvis ikke kan du bruke litt pakknings sika etter at du har satt dette på plass. Trykket er ikke så stort her og er sikker på at dette vil funke bra. Men det beste er at du får det tett uten. Rengjør alle anlegsflater iom at maskinen er noen å gammel vil det alltid bli noe buggs rund pakkningen. Når det gjelder turboene og eksoslekkasje finnes det noen andre pakkninger som er litt tykkere, mykere og varmebestandige disse vil tette bedre, men viktig at du også her sliper bort det meste av korrosjonen slik at anleggsflaten blir så plan som mulig. Ha gjort samme jobben som deg for noen uker siden med samme problem. Jobben du har igjen er gjort på få timer med litt tolmodighet. Lykke til med båtur til helgen

E.

Takker for gode råd. Har kjøpt meg litt tykkere pakningsmateriale enn originalpakningen, så jeg lager ny ut i fra originalen som mal. Ja, må nok slipe litt. Får prøve å forske litt ang kjølevannsrørene. Det hjelper jo heller ikke at ferskvannskjølerhuset må av for å komme til...

MVH Ktveiten

https://baatplassen.no/bildearkiv/24/24494/dsc_0280[1].jpg

Vedlagt link viser bilde av rør med tilhørende pakning, og rør mot oljekjøler.

Har enda ikke fått dette til å fungere, og ser for meg å kutte ut rørene og bruke slanger som erstatning hvis jeg ikke får dette til.

Hadde vært kjempe flott hvis noen har tips til hvordan dette skal monteres? ferien nærmer seg med stormskritt...

MVH Ktveiten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...