cektopa Startet 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2013 Hei folkensEr bare noen dager unna sjøsetting å jeg gleder meg:)Jeg har planer om å bytte bryterpanel fra det jeg har på bilde som er et gammalt biltema(se bilde) til et nyere biltema et(se link)Er det bare å rett å slett å bytte ledning over fra det ene til det andre? Vil gjøre dette så lett som mulig, mest bare for utseende skyld.Lurte også på hva den lilla ledning gjør her? Ser at den ikke er koblet på samme måte som de andre, og finner ikke helt hvilken hensikt den har, og evt hvordan jeg skal koble den på den nye??Setter pris på svar, da jeg skal jobbe med det imorra tidlig:) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 (redigert) Den lilla er felles +, som du ser går rett til batteri. Den svarte er minus, da du antagelig har lys i bryterene. De andre er kursene til hver forbruker.. Redigert 12.Juni.2013 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
torikk Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Lilla ledning er vel + (strømførende) ledning som går inn på sikringene og videre til bryter. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Blir litt skeptisk her. Er dette et trollingforsøk? Hvis ikke, bør kanskje trådstarter få assistanse med el.arbeid. Den lilla ledningen går fra pluss-pol på batteri til pluss-merket skinne på bryterrekka. Burde være like selvforklarende som at man blir våt når man hopper i sjøen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
cektopa Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Den lilla ledningen som man ser på bryterpanelet går ikke rett til batteriet som en ser på det andre bilde. På det andre bildet av batteriet går den lilla ledningen gjennom motorrommet og ser ut som den går videre til startpanelet ut i cockpit? Lurer da på hvordan jeg skal koble den til det nye systemet mitt?:) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Den lilla ledningen kommer nok fra tenningsbryteren din som igjen får +12V ifra batteriet. Hos meg går tilførselen først fra batteriet via hovedstrømsbryteren til starteren og deretter inn i motorens ledningsnett og via en motorkontakt til tenningsbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Okei, men jeg lurer på hvordan jeg kobler den på den nye bryterpanelet? dårlig at jeg ikke har bilde av det da, men er det bare å koble det på slik det er koblet på det gamle? så lenge den er koblet et eller annet sted på pluss siden?:) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2013 Med slikt valg av nick har jeg vanskelig for å ta dette innlegget seriøst. Kjøp en lære bok ale "Strøm i båten" for det er tydelig at du må starte fra begynnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hvis den lilla kabelen ikke er sikret (ser ingen sikring på den) så bør du få dette gjort...og da nærmest mulig batteriet... Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Spesiel løsning :p, ser ut som om tre av bryterne er paralellkoblet Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Minusen er paralellkoblet slik at man får lys i bryteren når den skrues på... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
index Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Minusen er parallellkoplet ja, den er grei. Men i tillegg er pluss ut fra tre av bryterne parallellkoplet inn på en sukkerbit, dvs at du har tre sikringer og tre bryterekoplet opp til samme forbruker! Noen har surret fælt med oppkoplingen her.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjetil1 Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Åja der ja. La ikke merke til det med det samme. Trodde det kun var løse sukkerbiter som fungerte som skjøter på kablene. Tror absolutt noen med god el.kunskap bør assistere med kobling av sikringer og rette kurser her... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Dinamo Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hei. Slik eg les denne tråden, har trådstarter VELDIG begrenset kunnskap om arbeid i elektrisk anlegg. Som utdannet elektriker og skipselektriker, vil eg avstå frå å gi noko særs råd, anna enn å få kvalifisert hjelp til dette arbeidet. Ein ting vil eg likevel kommentera: Det er sagt i tråden at der bør inn ein sikring i den lilla ledningen, so nær batteriet som mulig. Dette kan vera farlig, fordi: Når motoren går for fullt og lader godt, er der ein heil del knallgass i batterikassen. Når so sikringen ryk, vil denne lille gnisten utløysa ein stor smell - so stor at eg vil sleppa å oppleva det. Eit bedre alternativ er å trekkja denne ledningen i eit plastrør fram til panelet, der sikringen kan plasserast utenfor gassfare. Dette ekstra plastrøret er ein løsning som er like god som sikring tett ved batteriet, Magne Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 For ordens skyld, kan du ikke skrive hva de ulike sikringene/ bryterene går til? Koblingene ser jo forøvrig pene ut, så om det ikke er noen funksjonsfeil med panelet, utenom at du bytter fra smeltesikringer til automatsikringer, så ville jeg ikke stresset med å bytte panelet om du ikke har helt oversikt og føler deg trygg på el. Igjen, for å skjønne panelet, skriv hva de går til. Jeg ser at du også har en hovedstrømbryter. Hvordan er den koblet inn? Jeg er mere skeptisk til den korte gul/grønn ledning som går fra minus på batteriet til en rustorange klump. Smetter den over på plusspolen, så blir det ugreit. Eller er det noe jeg ikke ser... Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Eit bedre alternativ er å trekkja denne ledningen i eit plastrør fram til panelet, der sikringen kan plasserast utenfor gassfare. Dette ekstra plastrøret er ein løsning som er like god som sikring tett ved batteriet, Enig med deg der... Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 ... til en rustorange klump. Smetter den over på plusspolen, så blir det ugreit. Eg synest rustklumpen liknar på noko slikt: http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemmer/36-4863 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.