Jump to content

En abc på strøm? hva brukes den lilla ledningen til på bilde?

cektopa

Recommended Posts

Hei folkens

Er bare noen dager unna sjøsetting å jeg gleder meg:)

Jeg har planer om å bytte bryterpanel fra det jeg har på bilde som er et gammalt biltema(se bilde) til et nyere biltema et(se link)

Er det bare å rett å slett å bytte ledning over fra det ene til det andre? Vil gjøre dette så lett som mulig, mest bare for utseende skyld.

Lurte også på hva den lilla ledning gjør her? Ser at den ikke er koblet på samme måte som de andre, og finner ikke helt hvilken hensikt den har, og evt hvordan jeg skal koble den på den nye??

Setter pris på svar, da jeg skal jobbe med det imorra tidlig:)

bilde

bilde

Blir litt skeptisk her. Er dette et trollingforsøk? Hvis ikke, bør kanskje trådstarter få assistanse med el.arbeid. Den lilla ledningen går fra pluss-pol på batteri til pluss-merket skinne på bryterrekka. Burde være like selvforklarende som at man blir våt når man hopper i sjøen...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Den lilla ledningen som man ser på bryterpanelet går ikke rett til batteriet som en ser på det andre bilde. På det andre bildet av batteriet går den lilla ledningen gjennom motorrommet og ser ut som den går videre til startpanelet ut i cockpit?

Lurer da på hvordan jeg skal koble den til det nye systemet mitt?:)

Minusen er parallellkoplet ja, den er grei. Men i tillegg er pluss ut fra tre av bryterne parallellkoplet inn på en sukkerbit, dvs at du har tre sikringer og tre bryterekoplet opp til samme forbruker! Noen har surret fælt med oppkoplingen her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Slik eg les denne tråden, har trådstarter VELDIG begrenset kunnskap om arbeid i elektrisk anlegg. Som utdannet elektriker og skipselektriker, vil eg avstå frå å gi noko særs råd, anna enn å få kvalifisert hjelp til dette arbeidet.

Ein ting vil eg likevel kommentera: Det er sagt i tråden at der bør inn ein sikring i den lilla ledningen, so nær batteriet som mulig. Dette kan vera farlig, fordi: Når motoren går for fullt og lader godt, er der ein heil del knallgass i batterikassen. Når so sikringen ryk, vil denne lille gnisten utløysa ein stor smell - so stor at eg vil sleppa å oppleva det.

Eit bedre alternativ er å trekkja denne ledningen i eit plastrør fram til panelet, der sikringen kan plasserast utenfor gassfare. Dette ekstra plastrøret er ein løsning som er like god som sikring tett ved batteriet,

Magne

For ordens skyld, kan du ikke skrive hva de ulike sikringene/ bryterene går til?

Koblingene ser jo forøvrig pene ut, så om det ikke er noen funksjonsfeil med panelet, utenom at du bytter fra smeltesikringer til automatsikringer, så ville jeg ikke stresset med å bytte panelet om du ikke har helt oversikt og føler deg trygg på el.

Igjen, for å skjønne panelet, skriv hva de går til.

Jeg ser at du også har en hovedstrømbryter. Hvordan er den koblet inn?

Jeg er mere skeptisk til den korte gul/grønn ledning som går fra minus på batteriet til en rustorange klump. Smetter den over på plusspolen, så blir det ugreit. Eller er det noe jeg ikke ser...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...