Fr4nke Startet 12.Juni.2013 Del på Facebook Startet 12.Juni.2013 Hei, Har søkt endel rundt på nettet og blir ikke helt klok på dette. Noen sier kun mineral, andre sier fullsyntetisk. Har ikke manualen til min motor, så kan ikke sjekke i den heller. Motoren er en 98 modell. Ifjor kjøpte jeg olje av den lokale båtforhandleren uten å tenke meg om. Kikka egentlig ikke på kanna engang(regna med de hadde greie på det) før i år. Da ser jeg at det er av merke "Gulf" og på kanna står det 15w-40 og for dieselmotorer!? Går det om hverandre? Det mest håndfaste jeg har funnet på nettet er "Mercury Quicksilver 25W-40 Synthetic Blend NMMA FC-W rated 4-cycle MerCruiser Oil", men jeg har også funnet andre svar på dette... Har vært i noen butikker og kan ikke si jeg ser så mye 25W-40 oljer rundt omkring. Så de hadde 15w-40 Mobile1 olje på Jula til en rimelig penge, er dette brukbart? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Ja, det er prima olje. Det er mange som har skrevet mye om hvilke oljer som skal brukes på disse motorene. Selv bruker jeg en delsyntetisk SAE 20W-50 olje fra Dynocat (Norsk pensylvansk oljekompani). Mange bruker SAE10W-40 fordi det er normalt på bil og dette er jo mariniserte bilmotorer men du trenger ikke vinterstartsegenskaper som denne multigrad-oljen gir. Mobil oljen du refererer til har svært god rensevirkning og det er nyttig. Moderne oljer med det siste av ACEA og andre spec'er er endel dyrere fordi de er tilpasset motorer med katalysator (som nå finnes på de nyeste innenbordsmotorer), de gir bittelitt mindre friksjon (som ingen merker noe til) og de har lenger levetid (longlife service) som du ikke har noen glede av. En singelgrade SAE 30 olje er for de fleste båtmotorer ikke bare mye billigere men også like bra eller bedre enn dyre high tech oljer. Gulf 15W-40 er forresten også en prima olje til din motor. Sitér dette innlegget Link to post
Fr4nke Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Takker for tilbakemelding! Det var denne jeg siktet til: http://www.jula.no/motorolje-15w40-mobil-super-1000-4-l-624100 Ser nå at den er mineralbasert, er det greit? Er ikke helt stødig på alle disse begrepene rundt olje, skjønner at dette er et eget fag! :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Den var jo grådig overpriset til å være Mobil's rimeligste olje da, men du kan godt bruke den. Mineralsk basert olje fra seriøse oljeprodusenter er i dag uproblematisk å benytte da de ikke lenger inneholder noen vesentlige mengder av skadelige stoffer som tidligere var et problem. Dårlig olje hører til skjeldenhetene i dag, det handler isåfall om at additivene i hhv oljen og bensinen ikke går godt sammen og lager slam i motoren. Også har vi AUDI da som lager noen motorer som havarerer fordi det ikke finnes bra nok olje..... hehe. Det problemet slipper du med en mercruiser 454 iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Fr4nke Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Hehe, kanskje jeg skal begynne å tenke meg om ang. olje jeg bruker på mine to audier da! :) Trodde 299,- for fire liter var billig jeg. Mener jeg betalte 5-600,- for gulf oljen... Men hvis du skulle velge mellom den nevnte gulf oljen, og mobil1 oljen, hvem ville du gått for? Kan fint ofre noen hundrelapper om det er til det beste for motoren, men om det er hipp som happ så tar jeg den billigste...;) Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 jeg har også 7, 4 l men ikke mpi.. Hva er forskjellen på disse oljene da? Funker de? http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/ http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/ den som er under båt koster jo selvfølgelig dobbelt så mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Fr4nke Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Forskjellen ligger vel i spesifikasjonene, så da må man vel se hva sin motor krever på det området. Selv kvier jeg meg litt for å bruke biltema på mine "kjæreste" selv om jeg har sett mange mener dette skal være like bra som alle andre oljer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Ja, de funker Den dyrere har VDS-3 mens den rimeligere har VDS-2. Dette er en Volvo spesifikasjon: Volvo Drain Specification som forteller hvor lenge den kan brukes før oljeskift. Dette gjelder for turbodiesel motorer hvor drivstoffets svovelinnhold og oljens rensende egenskaper setter en begrensing på hvor lenge du kan kjøre per oljeskift. Uansett skal du følge brukermanualen når det gjelder viskositetsgrad og API spesifikasjon. Det er mange år siden jeg så en motorolje som ikke oppfylte kravene til bensinmotorer uten turbo/kompressor og uten katalysator. Når det er sagt har jeg sett forskjellig slitasje i motorer med forskjellig olje men da snakker vi ekstreme race-motorer (og audi 2,5 TDI, opel OHC og etpar til) hvor det ikke hjelper å se på etiketten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Bra DieselDahl... Da tror jeg rett og slett det blir mineralsk biltema olje i år.. Må jo spare inn der hvor man kan spare inn, for pengene renner jo ut i bensin!:) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2013 Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Altså for å "oppklare litt": Oljeprodusentene tjener mer penger på å selge deg en olje som er dyrere og som i et laboratorie kan vise til "bedre egenskaper" men det er ikke dermed sagt at det gir deg noe i form av levetid, drivstofføkonomi eller annet. Såkalt "fleet oil" er den billigste oljen innenfor motorprodusentenes krav og de som lever av transport bruker kun dette. Hva er så risikoen ved å kjøre på "biltemaolje"? Jo et så lite selskap som biltema med en velkjent lavprisprofil vil ha begrenset tap av anseelse om det skulle oppstå problemer for brukerne. Noe annet er det for dedikerte "høykvalitets-merker" som Mobil, Shell osv. Så lenge biltema selger deg olje som holder spesifikasjonene på etiketten har du ingenting å frykte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.