Frøken Fryd Startet 12.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juni.2013 (redigert) Jeg opplever at ene motoren min bruker mer drivstoff enn den andre. Dette gjelder både når jeg går sakte eller på plan. Forbruket som leses av på instrumentene stemmer med det jeg fyller på tanken. Hva kan dette skyldes tror dere? Redigert 13.Juni.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ulikheter på propellere, forskjellig turbotrykk, lekkasje i dyse. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hvor stor er differansen? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 5-10% cirka Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Forskjellig spredning i dysene, turbotrykk som nevnt av andre. Propellene kan ha mikroskopiske forskjeller mhp stivhet og vinkler. Hvis du har drev, kan indikatorene kanskje indikere likt, men dreven stå bittelitt forskjell og derved yte forkjellig. Bare ramset opp alt jeg kom på :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Roger jo Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Kryssbytt tur-tellerne. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Har du automatisk synkronisering? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg har automatisk synkronisering på turtallet ja, turtellerene er digitale. Det er også enkelt å høre at turtallet er likt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Sjekke om du har fått tau/sene i eine drivlinja. Å sjekke returmengden på dysene blir sikkert knotete :-P Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
MajorAndy Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg konstaterede også uens forbrug på mine motorer kort efter jeg fik dem og mailede Nord West om dette. Fik følgende svar: Du behöver inte vara orolig över förbrukningen på motorerna. Det är en uppskattad förbrukning av bränslet och det är en skillnad mellan motorerna, och det kan skilja upp till 10% på bränslet och hästkrafter.Det är svårt att få motorerna att dra lika. Det kan bero på vind, drev trimmning, trimplans trimmning, last etc.Det är likadant i alla båtar Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Tar du diesel til varmeapparatet fra den ene tanken? Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 motorer slites jo forskjellig så trur ikke jeg ville lagt så mye energi for 10% forskjell på forbruk. begynner det og øke derimot så er det jo verdt og ta en titt Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Dette gjelder D4 ikke sant? Slitasje kan du se bort i fra, det er mange år til. På common-rail motorer beregnes fuel forbruk ut fra tiden injektorene står åpne samt rail-trykket så forbruk til varmer eller lekkasje vil ikke komme med i målingen. Derimot vil litt forskjellig rail-trykk gi ulik måling. Det er muligens en liten unøyaktighet i trykkgiveren som forårsaker denne forskjellen evt. en liten "feil" på manifold-trykk giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 På mine VP 41 motorer har jeg samme tanke om forbruk. BB motor drar litt mer diesel enn SB. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Dette gjelder Steyr 236 med bravo 2 drev. Jeg leser av forbruket direkte på motoren med digitale instrumenter, altså aktuellt forbruk. Jeg teller også forbruket og det stemmer med det jeg fyller på tanken. Jeg bruker lite til varmeapparat men det er uansett ikke noe jeg trenger å tenke på siden dette er øyeblikksverdier som leses av. Steyr har ikke common rail men utregningen er nok i prinsippet lik. Leser man på diagnose programmet kommer forbruket ut i mm3 per dosering også må dette ganges med antall sylindre og turtall og deles på 2 siden dosering skjer annenhver runde. På displayet derimot viser verdien liter per time. Forskjellen i prosent er konstant så ett eller annet er det forskjell på disse to installasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.