Jump to content

Hvordan jorde fasttank i stål ved utenbordsmotor?

Bølgende blå

Recommended Posts

Båten, en With 442 "Deluxe", hvis innerliner dessverre ikke er laget slik at det er plass til

både bensintank av en viss størrelse og batteri under aktertofta, har i alle år hatt en løs 25 L

plasttank liggende å "slenge" frempå dørken, - heller uheldig eksponert for de elementene

som hører dertil. Drømmen har i alle år vært å få til en ordning der bensintanken kommer ut

av syne og inn i le, og løsningen ble tilslutt å bestille en meget kompakt (og svært kostbar)

fasttank i rustfritt stål med rundt 30 L kapasitet, fra utlandet. Denne tanken er nok egentlig

beregnet for større båter, men vil her allikevel løse et årelangt problem.

Jeg må erkjenne at jeg er såpass "grønn" på dette området at jeg trodde en ståltank, i denne

sammenhengen, på en såpass liten båt, med en to-sylindret, totakters 30 hester E-Tec surrende

på hekken, ikke ville trenge noen ytterligere grep. Men i forkant av at tanken nå er på vei i

posten, gjorde jeg noen "premonteringsundersøkelser", som ga meg et aldri så lite hakeslepp.

Ståltanken kan angivelig avgi gnister ved påfylling og må derfor jordes, men når jeg søker

etter fremgangsmåter blir jeg dratt inn i et univers som innbefatter begreper som motorrom,

påfyllingstuss, "under dekk" med mere. Spørsmålet er derfor hvordan en skal, eller burde gå

frem på en liten og harmløs båt som denne.

Er svært takknemlig for alle slags innspill, men å vrake løsningen med fastståltank er av, blant

annet økonomiske årsaker, svært lite aktuelt. Jeg er overbevist om at dette må gå an å få til,

spørsmålet er bare hvordan.

Ps. Båten vil ha en heisbrakett i aluminium montert på akterspeilet, kan denne eller monteringsboltene brukes som jording?

Redigert av Bølgende blå (see edit history)

Mente at jeg leste noe annet, et annet sted, samt at ståltanker krever egne grep og særskilt jording til noe som var i konstant kontakt med vannet, mulig jeg missforstod noe, eller det hele var riv ruskende galt.

Uansett, så er mitt utgangspunkt å finne en løsning på dette problemet, som sagt er jeg ganske så "grønn" på disse problemstillingene, så hvis noen skulle føle seg lysten til å berike meg med sin viten, eventuelt har noen gode lenker i ermet til et sted som pedagogisk tar for seg dette emnet, er ingen ting bedre enn det...

Legger til en lenke til tankleverandørens nettside, for å muligens bedre illustrere det hele.

http://www.osculati.com/en/cat/Scheda.aspx?id=3815

Det kan se ut som om dette er en heller eksotisk problemstilling, -jeg har søkt litt rundt omkring nå i morgentimene, uten å bli særskilt klokere. "Moralen" ser ut å være at små båter ikke skal ha fasttank, -uten at jeg egentlig skjønner hvorfor.

Planen er å mer eller mindre ha tanken i båten på linje med det en ville hatt med en løs tank, den skal på ingen måte være montert under dørken, måleren skal være manuell, ingen egen påfyllingstuss er påtenkt og det vil være mulighet for å forholdsvis enkelt ta tanken ut/med, ved behov, men i og med at tanken ikke er fasongstøpt med håndtak/føtter ol., er den atskillig mer kompakt og får derfor plass der en standardtank ville fortrenge alt annet. Påfyllingen av tanken er forøvrig tenkt å bli gjort via en egen bærbar kanne.

Jeg håper det vil la seg gjøre å finne en løsning på dette

Setter svært pris på innspill videre

Jeg kom over denne tråden der temaet er det samme, http://www.rib.net/forum/f36/grounding-fuel-tank-42459-3.html. Der bringes innretningen jordingsplate opp, meningene og rådene spriker vidt, installere ståltank fast ser ut til å være rene vitenskapen eller russisk rulett, alt etter som...

Dersom en baserer seg på å ta med seg tanken å fylle den på linje med en vanlig løs tank, slipper en alle disse "Reodor Felgen"-løsningene da? Lakkerte portable ståltanker var jo standarden i påhengsmotorens barndom, ikke så mange av de som gikk i lufta vel... Dersom en har en god rem rundt den skulle det vel la seg gjøre, -tanken måler ikke mer enn 40X30X25 cm.

Ser ikke noen spesiell grunn til å jorde noe som helst med ditt opplegg. Som du sier så var jo ståltanker standardløsningen for få år siden, uten jording av noe slag. Hovedpoenget med jording er å unngå gnister ved fylling, og det unngår du uansett ved fylling direkte på tank. Fastmontering går også helt OK, men da må du ha en jordledning mellom fyllestuss og tank.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du installerer en fastmontert ståltank skulle det vel være en enkel sak å forbinde påfyllingen samt tanken med sjø. Enten via festeboltene til braketten du nevner i første innlegg eller en egen jordplate. Hvis du har en løs ståltank og setter denne på bakken ved pumpa er det vel slik at du får kontakt med jord når du setter tanken ned.

Ellers kan det jo være en ide å høre med f.eks Askeladden. Hva gjør de med fast tankinstallasjon og jording. Redigert av Johannes (see edit history)

Jeg har nå vært i kontakt med diverse fagfolk, og ut i fra slik en av dem forklarte det, så er angivelig det vanlige i dag å jorde ståltanker i minuspolen på batteriet. Ulempen med denne løsningen, er at tanken ikke har skikkelig jord når påhengsmotoren er tiltet opp av vannet. Slik jeg ser det, er det en ikke ubetydelig ulempe, da påfylling vel gjerne vil skje i det en ankommer båten og motoren ikke er tiltet ned. Det er gjerne ulike personer i familien som har tilgang til å benytte båten iløpet av sesongen, dermed er det best med mest mulig "skuddsikre" løsninger, som ikke krever altfor eleverte prosedyrer.

Dersom en jordingsplate er nødvendig, hvordan lages en slik best, i denne sammenhengen?

Som nevnt var ideen å ikke ha en særskilt påfyllingsstuss, men heller benytte lokket i direkte i tanken ved fastmontering, dette for å spare plass i høyden, tanktypen kan sees i lenken i et av innleggene mine over. Utfordringen blir hvordan denne kan jordes bra.

En av marineverkstedssjefene jeg snakket med mente forøvrig at jording ikke var nødvendig slik jeg beskrev installasjonen, og at statisk elektrisitet i praksis kun var en aktuell problemstilling ved påfylling via tankpistol i metall via stuss, noe som ikke kan sies å være en aktuell påfyllingsmåte der båten ligger. Han påstod videre at den generelle faren for statisk elektrisitet i andre sammenhenger enn det, så å si kun var av teoretisk karakter.

Egentlig var det nettopp slik jeg selv hadde forstilt meg det, men det blir naturligvis vanskelig å vite helt hva en skal tro, når en har undersøkt saken nærmere og sett hvordan meningene spriker...Konsekvensene av en gal montering er jo potensielt fatale, slik jeg har forstått det, dermed ønsker en helst ikke å strekke det for langt med hensyn til mulig risiko.

Hei.

ser du har slengt deg ut i en jungel av synsinger å meninger. jordingskravet trenger du kun å følge når tanken er festet og påfyllingen skjer via skroggjenomføring med slange ned til tanken. da er vanlig praksiss å legge en "jordingskabel fra tank til påfylling, fra tank til luftenippel,fra tank til -pol på batteriet. dette er kun for å oppta en eventuell statisk spenning som akn oppstå i fyllesituasjon som følge av flere potensialforskjeller.

kort oppsummert: slik du beskriver montasjen og bruken trenger du ikke tenke noe på jording.

lykke til å god båtsommer.

erik

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...