Jump to content

dårlig fart ibiza 19 touring


ibizafan

Recommended Posts

Jeg har mistet 4 knop topp fart på min Suzuki df 115.

jeg tenkte at jeg skulle få overnevnte motor til gå lettere ved på ned på propell stigningen på propellen i

fra 24 til 22 balistic stål propell. gammel fart 36 knop nå 32-33 knop.

grunnen til propell bytte skadde på den gamle bøyd blad.båt kjørte på undervannshus ved propell da motor var vipet opp.jeg hører en ulyd fra motor som kommer i fra der ventilene er.

 

 

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Går du ned fra 24 til 22 i stigning, økes turtallet og farten synker, ny fart høres ok ut.

Ikke alltid, er turtallet for lavt med "stor" propell så kompenseres gjerne farta av økt turtall slik at det blir omtrent den samme.

Men vanskelig å si her, trådstarter har jo ikke oppgitt oppnådd turtall med noen av propellene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Så vidt jeg greier å finne ut er gearing på din motor 2,59:1.

Utregnet med slipp-kalkulartoren til bp basert på dine fartsmålinger gir det følgende:

 

ved 5.700 rpm og 24": Teoretisk fart: 43,5 knop. målt fart: 36 knop. => slipp 17,2%

 

ved 5.700 rpm og 22": Teoretisk fart: 39,8 knop. målt fart: 33 knop. => slipp 17,2%

 

Så dersom max-turtall blir det samme og du har gått fra 24 til 22 tommer stigning så rimer din målte toppfart med beregningene.

Virker som om motoren din "stopper" på turtallsperre på max. siden redusert stigning ikke gir høyere turtall.

Mulig du kan få mer fart med 25 eller 26 tommer stigning, men da tregere akselrasjon og kanskje problemer med å komme i plan med full båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

er ikke sikkert det blir tregere akselerasjon så lenge det er turtallsperren som slår inn uansett.
Velger man en så mye større propell at maks turtall blir 5500 så blir det nok noe annet.
Jeg tror det må være det optimale.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det var da altfor mye propellslipp, en Ballistic propell har vel typisk max 5-10% slipp ved korrekt montert og uttrimmet motor.

24" stigning på Ballistic som du hadde tidligere høres også ut som for mye stigning på en slik båt/motor.

 

Du har jo hatt den propellen ganske lenge ifølge denne tråden fra 2008 https://baatplassen.no/i/topic/44374-propell-ibiza-19-touring-med-115-hk-suzuki-4-takt/

Den gang klaget du over null aks. så du har kanskje overbelastet motoren din over mange år eller hatt noe feil med monteringen.

Ser at mange av kommentarene den gang går nettopp på at slipp-prosenten din er altfor høy. Eller du burde ha fått kontrollert turtelleren for feilvisning.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

DF115 har en total utveksling på 2,59, det er det vel ingen tvil om.

Dermed blir det noe større propellstigning enn for de fleste andre motorer, f.eks. Honda som har 2,14 og og Mercury har vel 2,07 girutveksling i 115 hk-klassen.

Men litt spesiellt på Suzuki siden det er 2,08 i girhuset og 1,25 utveksling oppe under motorblokka (forskjøvet drivaksling i forhold til veivaksling).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

turteller er rett har nylig fått de sjekket.

motor er motert et hull opp.

tenker de samme som du teerex at motor har tatt skadde av for stor propell.

for en slik båt må gå bedre en dette var i kontakt med en her på forumet som har samme båt og en yamaha 100 hk

han fikk 32 knop.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

32 knop med 100 hk var også lite, jeg ville ha tippet ca 35 knop..

Min flotte Navette S540 :wink: greier ca 40 knop med 100 hk, men jeg har bare 90 hk og greier 38 knop.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...