Festina_Lente Startet 13.Juni.2013 Del på Facebook Startet 13.Juni.2013 Albin 79 ble ikke bygget i så mange eksemplarer, og jeg finner ikke noen infoside om tidligere Albin-modeller slik som f.eks den fortreffelige Maxi-siden. Er det noen som kan hjelpe meg å finne info. om båtens konstruksjon? Det kan se ut på bilder som at der er en innerliner som dekker bunnen og ikke gir adkomst til kjølen - er det noen som kan hjelpe? Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) Sjekk denne linken: www.albin78klubben.se Det var en egen klubb for 79, men den ser ut for å ha forsvunnet fra nettet. Redigert 13.Juni.2013 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Appropo klubb. Det var ekstraordinært møte i comfortforbundet forleden hvor agendaen for møtet var nedleggelse eller ikke. Hva det bli til har det ikke kommet noe om enda, men jeg sikret meg nedlasting av all info som lå om comfort30. Det er viktig å samle så mye man kan av info som fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Problemet er at det har kommet diesel mellom inner- og ytterskrog på en Albin 79 (ikke 78), og det er vanskelig å se den umiddelbare adkomsten for å få renset opp. Har ikke vært inni båten selv, men det kunne vært OK med tips fra noen som kjenner typen. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) Mulig jeg husker feil, men er ikke 79 den som ble bygget etter IOR-regelen og skulle være en 1/4 tonner? I så fall sitter motoren under køya i forpiggen. Kjølsvinet er ganske dypt og aksel går der med uttak i akterkant av kjølen. Hvis det er denne, er i hvert fall kjølsvinet dypt nok og rommer sikkert 100 l og jeg har eid en slik i noen år, men det er rimelig lenge siden. Er det virkelig et inner- og ytterskrog på denne? Et par små hull lavt og lite synlige? Edit; så på noen bilder nå, og det er den jeg hadde. Jeg kan nok garantere at du lett kommer til kjølen, for i akterkant av kjølen sitter pakkboksen og som nevnt ligger akselen i kjølsvinet da motoren sitter foran kjølen. Ingen ville tettet dette. Redigert 13.Juni.2013 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) er det innerliner du tenker på som innerskorg? -at det er glassfiber innredning, særlig da i dørken, som gjør det vanskelig å rengjøre fullstendig mellom innerliner og selve skroget? -kjenner til det der :) typisk om det har stått en god banding av vann som lekker inn rekkestøtter, olje, smørekoppfett, dieselsøl fra filterskifter gjennom noen tiår.. og det blir stående såpass høyt i kjølsvinet at det brer seg oppunder innerliner, hvor det kanskje er fra noen mm til cm med avstand. Forstår jeg deg rett, så er nok det letteste å bruke en bilge-cleaner, som også tar olje og dieselrester, blande ut i vann og helle på samme vei som olje, grease og diesel har tatt veien. Dytte inn lange strimler av oppklipte håndduker med en tynn stang, prøve å få en ende ut på hver side av et område med innerliner, og dra flem og tilbake. skylle godt, lense ut og sette inn en avfukter. Om skyllevannet blir skikkelig grisete bør det vel samles opp. Flaskekost mm kan vel også brukes. Redigert 13.Juni.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.