Jump to content

Hasla 26 sette inn større motor

Bent Heian

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Når jeg ser undervannskroget til Hasla 26 i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/68336-hasla-26-vaarpuss-og-rep-av-propellflens/page-2

Så er det vel gitt at en ikke kan få mer en skrogfart, med mindre det er gjort store modifiseringer slik at den halvplaner eller noe...?

Men en motor på 50-60 hester for å kunne holde maksfart uansett last, vind og vær er sikkert kjekt.

Utover det ville jeg nok byttet til båt som gikk 12 knop i stedet om det er målet.

ser ikke ut som noe skrog som vil egne seg i 12 knop nei. (Flapsen som er montert vil kanskje hjelpe litt...)

Hva gammelt propellanlegg/gir tåler er ikke lett å vite uten noen opplysninger. Men tviler på at det originalmonterte er så overdimensjonert at det tåler en tredobling av effekt/dreiemoment...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Min Viksund Columbi lar seg presse opp i 11 knop med 70hk. Men den oppfører seg rimelig uregjerlig i den farten, så praktisk marsjfart ligger på 7-8 knop uansett...

Tipper Haslaen vil få tilsvaende egenskaper. Og ja, du må garantert ha ny aksling, hylse og propell.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis du har flaps så hjelper det jo litt. En kamerat hadde en slik. Den var muligens uten flaps, men når jeg kjørte sammen med han gikk det i 6 knop. Han hadde 49 HK Perkins i den, men selv den motoren var for stor til at han kunne kjøre full fart. Gravde seg ned når han ga på. Imidlertid er det et godt skrog med gode sjøegenskaper.

Vet forresten om en som har en 40 mm aksling som du kan få billig. Send en IM dersom det er aktuelt.

Redigert av finnmarken (see edit history)

Jeg fikk stort sett samme reaksjoner ved spørsmål om å sette inn TMD40A i Windy 26, men min MD21 hadde havarert og det hastet med ny motor, jeg hadde en bydd på en TMD40.....og den fikk jeg.

Men som det ser ut for meg, så er vel skroget ditt noe andeledes enn mitt.

Nå har jeg hatt TMD`n i 5 år, og det fungerer som bare det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...