Bent Heian Startet 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2013 Jeg har en Hasla 26, i dag står det i en vp 36 hk motor. Ønsker å sette inn en motor på litt over 100 hk. Tåler den gamle akselingen dette? Hva må jeg evnt forsterke? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Men hvorfor så stor motor i en båt som likevel ikke har noe særlig større fartspotensiale? Sitér dette innlegget Link to post
Bent Heian Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg tror det er mulig å få denne båten til å gå i 12 knop, mens i dag gjør den rundt 7. Synes det er litt sakte... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Når jeg ser undervannskroget til Hasla 26 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/68336-hasla-26-vaarpuss-og-rep-av-propellflens/page-2 Så er det vel gitt at en ikke kan få mer en skrogfart, med mindre det er gjort store modifiseringer slik at den halvplaner eller noe...? Men en motor på 50-60 hester for å kunne holde maksfart uansett last, vind og vær er sikkert kjekt. Utover det ville jeg nok byttet til båt som gikk 12 knop i stedet om det er målet. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Hei! Jeg satte inn stor motor i en windy 26 og det fungerer fint. Nå vet ikke jeg hvordan skroget er på Hasla 26, er det halvpanende, er det flaps? Om akslingen tåler det er avhenging av diameter på akslingen. Hvis målet er 12 knop, så tror jeg ikke du trenger over 100 hk, bør holde med rundt 80 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 ser ikke ut som noe skrog som vil egne seg i 12 knop nei. (Flapsen som er montert vil kanskje hjelpe litt...) Hva gammelt propellanlegg/gir tåler er ikke lett å vite uten noen opplysninger. Men tviler på at det originalmonterte er så overdimensjonert at det tåler en tredobling av effekt/dreiemoment... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vanntett Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Det ligger en Hasla 26 på Finn med 63hk, påstås å gjøre 10knop. Tror ikke jeg ville satt i større motor enn dette, da er du på ukjent grunn(vann). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Aner jo ikke om den Haslaen i tråden er modifisert mtp den flapsen og hvordan TS sin ser ut. Men flapsen kan vel gjøre den til en slags havlplaner.... ? Om TS sin er uten flaps ville jeg nok sett mørkt på det. Ingenting i den skrogformen som tilsier fart utover skrogfart. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Er redd det ryker mye arbeid og penger for lite effekt. Klart det er mulig og flapse skroget opp i 12 knop men det koster. Sjøegenskapene blir også ræva. Det mest økonomiske er og selge båten og kjøpe en som har større fartspotensiale. Har selv prød og lage halvplaner ut av et deplesement skrog- Aldiig mere.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Min Viksund Columbi lar seg presse opp i 11 knop med 70hk. Men den oppfører seg rimelig uregjerlig i den farten, så praktisk marsjfart ligger på 7-8 knop uansett... Tipper Haslaen vil få tilsvaende egenskaper. Og ja, du må garantert ha ny aksling, hylse og propell. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnmarken Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Hvis du har flaps så hjelper det jo litt. En kamerat hadde en slik. Den var muligens uten flaps, men når jeg kjørte sammen med han gikk det i 6 knop. Han hadde 49 HK Perkins i den, men selv den motoren var for stor til at han kunne kjøre full fart. Gravde seg ned når han ga på. Imidlertid er det et godt skrog med gode sjøegenskaper. Vet forresten om en som har en 40 mm aksling som du kan få billig. Send en IM dersom det er aktuelt. Redigert 14.Juni.2013 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bent Heian Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ser at det er endel ulike synspunkt i saken, men takker for tilbakemeldinger:) Da må jeg nok leve med den motoren jeg har:) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Jeg fikk stort sett samme reaksjoner ved spørsmål om å sette inn TMD40A i Windy 26, men min MD21 hadde havarert og det hastet med ny motor, jeg hadde en bydd på en TMD40.....og den fikk jeg. Men som det ser ut for meg, så er vel skroget ditt noe andeledes enn mitt. Nå har jeg hatt TMD`n i 5 år, og det fungerer som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Men uten å hevde at jeg kan så mye om Hasla 26 og Windy 26, så tror jeg nok du har rett i at Windyen er "litt" nærmere halvplaner enn Haslaen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Min Hasla 26 ligger mellom 7-7,5 knop på 2400 rpm og 50 hk. Med 1600 rpm ligger den mellom 6,5-7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Opp til 7 knop med 1600 rpm og ned mot 7 knop med 2400 rpm..? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.