Jump to content

Minimumsavstand mellom radar og VHF antenne

Medusa

Recommended Posts

Jeg skal ikke påstå at det som står i manualen er tull, men i en lystbåt med targabøyle på 3 meter er det vanskelig å tilfredstille kravene til alle manualene. Selv for en båt på flere hundre meter er det så tett med antenner på brotaket (monkey island) at det blir kompromisser hele tiden. På en stor båt kan man for eksempel la en antenne stå på vanlig måte og en annen opp ned på samme sted, da blir de 100% skilt. En inmarsat c antenne bør ikke stå i nærheten av en ais vhf antenne eller en gps antenne. I manualene skal gjerne antenner stå øverst med 360 grader sikt, dette blir umulig når flere antenner kraver dette, men generellt setter man inmarsat c antennene øverst, det har hendt at båter får pålegg om ikke dette er tilfelle. Særlig seismikkbransjen er oppfinnsomme på dette området siden de har seismikk utstyr som kan få høyere prioritet enn nødutstyret.

Det ble en liten avsporing men utfordringen er altså den samme, jeg vil påstå det er viktigere med en vertikal antenne enn om det er 1 meter avstand til radaren, ser nok av princesser som bøyer ned antennene sine, kanskje det er tøft hva vet jeg.

Selv har jeg en vhf antenne på hver side av radaren, sikkert ikke mer enn 10-15cm fra kakeboksen, har aldri hatt problemer med det. Ais antennen min er en liten meter fra det igjen.

Frøken Fryd er inne på ett godt poeng her... Skal alle antenner på en fritidsbåt med dagens elektronikkpakke ombord monteres idéelt i forhold til hverandre så skal det holde hardt med D5L for å få lov til å føre en stor nok båt....

Spre antennene så godt det lar seg gjøre i høyde og lengderetning og det vil i de aller fleste tilfellene fungere mer enn godt nok. Du mister kanskje noen % ytelse her og der, men du slipper i det minste å ansette kaptein.....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...