Jump to content

Lekkasje rundt rute, fungerer Capt. Tolley's Creeping Crack Cure?

Ove123

Recommended Posts

Velkommen hit!

Søk på "lekkasje" og "vindu" her, så finner du haugevis med tråder om emnet. Når man lærer seg å utnytte søkefunksjonen her, så er det omtrent ingenting du ikke kan finne svaret på. :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 5 år senere...

Jeg har en ultra lille lækage i taglugen over styrepladsen. Kun en dråbe hver 10. minut eller så. 

Jeg har købt en flaske Capt. Tolley men er i tvivl om hvordan jeg skal påføre det når ruden er vandret. Hvordan får man det til at synke ned i revnen når rude og gummipakning er vandret? Nogle gode råd?

Brukte den endel på Balticen. Fungerte bra de fleste steder. Ble tett der det ellers lakk. Er litt usikker på om stoffet sprekker etterhvert, synes jeg måtte gjenta året etter et par stedet. Men vi kjører i hard sjø endel ganger i sesongen så noe belastning pga slag ble det nok. 

Men ble uansett vesentlig bedre! Veldig verdt å prøve iallefall. 

Har god erfaring med Capt. Tolley’s, men ofte en fordel om man legger i i flere omganger. Får væska tørke vil neste lag bygges oppå det forrige. Hadde flere lekkasjer hos meg da jeg kjøpte båten, lekkasjene ble tettet med Capt. Tolley’s med et par påføringer daglig noen dager. Har holdt tett i flere år.

Mit spørgsmål handlede egentlig om hvordan man effektivt lægger Capt. Tolley omkring en fuge, der er vandret. Ved normale vinduer vil fuges jo oftest være lodret, så tyngdekraften hjælper med at få væsken til at løbe ned. Men her er det jo et tagvindue, hvor jeg ikke har den mulighed. Nogen, der kan give et godt tip?

MajorAndy skrev 12 minutter siden:

Mit spørgsmål handlede egentlig om hvordan man effektivt lægger Capt. Tolley omkring en fuge, der er vandret.

Min erfaring er at den kryper godt in kapilært der det er en sprekk. Så jeg vil tro at den vil fungere fint også vannrett.

Det som er greit med denne er at du kan legge en tynn stripe langs pakningen, så ser du med en gang hvor lekkasjen er ved at den trekker inn. Så kan man vurdere om man skal påføre flere ganger til det er tett eller tette med annet middel når man nå har funnet lekkasjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, kapillareffekten gjør at Capt. Tolley’s vil trekke inn også vannrett (og til dels oppover). Spissen på flaska og flaskas tynne form gjør at du kan legge flaska ganske så skrått og dermed væte sprekker i pakninger selv på vannrette luker. Veska vil trekke inn, selv om selve prosessen å legge veska i vil kunne ta noe lengre tid siden du ikke bare kan «mate på». Det kan være en fordel å ta med deg tørkepapir for det som skulle renne ned på flaten. Eventuelt maskere rundt luka. Tørket Capt. Tolley’s på gelcoat blir lys gråaktig og skjemmende etter en tid i sola.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Med en engangssprøyte (kjøpes på apotek) er det mye lettere å komme til og få på plass Capt Tolley på vanskelige plasser uten å søle.

sproyte.jpg.e0ee3fcd40801054f3d2e305899ecb66.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MajorAndy skrev for 13 timer siden:

Jeg har en ultra lille lækage i taglugen over styrepladsen. Kun en dråbe hver 10. minut eller så. 

Jeg har købt en flaske Capt. Tolley men er i tvivl om hvordan jeg skal påføre det når ruden er vandret. Hvordan får man det til at synke ned i revnen når rude og gummipakning er vandret? Nogle gode råd?

Den vil finne lekkasjen selv når du påfører. Bare prøv med en dråpe der du vil påføre, så skjønner du hva jeg mener,

MajorAndy skrev for 13 timer siden:

Ett par ting man må ta høyde for;

- Store raske båter med store flater, her vil det ofte bli mye spenninger i sammenføyninger. Legg på oftere. Altså, mellom de gangene du har dunket inn i halvgrov sjø i 30 knop. På flere båter ser man jo at feks vindskjerm, mast og pullpit etc rører på seg i fart.

- Det må være tørt og varmt vær i ett par dager før du påfører. Capt. Tolley oppfører seg som vannet som lekker inn og går derfor samme veien. Forskjellen er at vannet på sikt tørker ut, men Capt. Tolley herder og blir værende. Men ligger det vann der, så vil dette sperre for at limet trekker seg helt inn. Samtidig vil eksisterende vann slite med å fordampe. Er det tørt, så vi limet trekke seg helt igjennom og lekke på innsiden, akkurat som vannet gjorde. Det kan være lurt å gjøre dette under vårpussen på land, når båten ligger i ro og er nyvasket. Er det mye møkk der du skal påføre (som det gjerne er i kriker og kroker), så vask gjerne først med en eller annen sprit som fortrenger vann. Som feks aceton eller siliconfjerner.

- Se opp for søl. Når limet er herdet så hjelper det lite med feks aceton. Min erfaring er at sølet kun lar seg fjerne mekanisk i tørr tilstand. Dette selv om limet er vannbasert.

- Limet er hvitt, men blir transparent i herdet tilstand. Omtrent samme som trelim.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Jeg har nu gjort mig de første erfaringer. Det er helt tydeligt, at væsken afslører hvor der er en lækage. Hos mig er det jo i tagvinduet, og lægger jeg en tynd stribe væske langs gummifugen mellem glas og alu-ramme, så er det tydeligt, at den synker hurtigt ned et specielt sted langs fugen, så det er her, hullet er, tænker jeg

Efter første behandling kommer der stadig vand ind, men jeg vil forsøge med lidt flere behandlinger og ultimativt forsøge med et tyndt lag Tec7 eller lignende. 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
MajorAndy skrev 2 minutter siden:

Jeg har nu gjort mig de første erfaringer. Det er helt tydeligt, at væsken afslører hvor der er en lækage. Hos mig er det jo i tagvinduet, og lægger jeg en tynd stribe væske langs gummifugen mellem glas og alu-ramme, så er det tydeligt, at den synker hurtigt ned et specielt sted langs fugen, så det er her, hullet er, tænker jeg

Jepp, da har du funnet ut av det! Alternativene da er enten å fortsette med creepy crap stoffet eller maskeringstape og en stripe Tec7. Er lekkasjen liten kan det første virke, er den stor er nok Tec7 å foretrekke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Opdatering: Det har regnet som en van(d)vittig her den seneste uge, men da jeg tjekkede båden i dag, så kunne jeg til min glæde konstatere, at tagvinduet er helt tæt! Succes!

Nu skal jeg så bare finde en læk i forskibet, hvor der også kommer regnvand ind - i noget større mængder. Sandsynligvis omkring ankerbrønd, rækkestøtter eller fenderliste.

The Hunt goes on!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...