Kotnes Startet 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2013 Har en garmin 720s i en flybridgebåt og har en ekkoloddgiver som er koblet til nede. Det jeg lurer på er om det går an å kutte ledningen og skjøte på en ledning til som går opp til flybridge. Snakket med en på seatronic som mente jeg ville få feil signaler fra giver hvis jeg gjorde det men jeg kan ikke forstå det da det bare er en plotter i bruk som enten er nede eller oppe. Da ville det vel bli feil med orginal skjøteledning også da for han mente det var noe i ledningen som gjorde at det ble dårligere signaler hvis den ble kuttet eller koblet slik jeg ville. Noen som har noen formening om dette. Y kobling har ikke garmin desverre. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Cerveza Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Har du 720s opp og noe annet (garmin) nede? Forsto ikke helt hvordan utgangspunktet ditt var... Ekkoloddene har vel en form for tilpasset lengde på ledningene, har også hørt at man ikke skal tukle med de. Jeg har 720s selv, men trodde garmin sitt nmea 2000 nettverk delte denne infoen hvis du har mer enn en kompatibel enhet i nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Du kan ikke ha to ekkolodd koblet direkte til en svinger, du kortslutter da utgangene på ekkoloddene og ødelegger dem. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Hvis dere leser spørsmålet en gang til så vil dere se at jeg har en plotter ned ekkoloddfunksjon som jeg flytter opp eller ned. Det vil aldri være to plottere tilkoblet. Derfor kan jeg ikke skjønne at det skulle kunne kortslutte da den ene tilkoblingen alltid vil være ledig. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Sabrina Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Jeg tror det går bra å kutte ledningen og skjøte på slik som du nevner. Er det ikke snakk om en koaksialkabel? Pass bare på at skjermen rundt skjøten dekker hele skjøten og har god kontakt på begge sider. Hummingbird har forøvrig en bryter der en kan skifte mellom to givere til ett ekkolodd. Prinsipiel blir det vel ingen forskjell om en giver mater to ekkoloddutganger, så lenge kun en brukes om gangen. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Snakket med en på seatronic som mente jeg ville få feil signaler fra giver hvis jeg gjorde det men jeg kan ikke forstå det da det bare er en plotter i bruk som enten er nede eller oppe. Da ville det vel bli feil med orginal skjøteledning også da for han mente det var noe i ledningen som gjorde at det ble dårligere signaler hvis den ble kuttet eller koblet slik jeg ville. Det er i alle fall ikke noe problem å bare kutte/skjøte ledningen. Jeg gjorde dette selv med en Garmin 520 med ekkolodd funksjon og den fungerte utmerket med skjøtet kabel. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Kan du ikke kjøpe en ferdig skjøtekabel som legger klar mellom primærstasjon og sekundærstasjon? Når ekkolodd kobles fra på primærstasjonen, kobles skjøtekabel til kabel fra svinger. Dermed finner du signalet på sekundærstasjon. Ingen klipping med skjermingsbrudd nødvendig. Kabel selger på link under, tror neppe de ville solgt den om den ikke fungerte... http://www.gpscity.com/garmin-nmea-2000-extension-cable.html Alternativt har du prefabrikert skjøtestykke for deling av signal her. http://www.gpscity.com/garmin-nmea-2000-t-connector.html Redigert 14.Juni.2013 av MT. (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Cerveza Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Garmin 720s har en egen inngang for ekkolodd, den går ikke på nmea 2000, så den pluggen du henviser til vil ikke hjelpe i dette tilfellet. Garmin har for øvrig et produkt tilpasset nmea 2000, kalt intelliducer, men det er nok heller ikke løsningen trådstarter ser etter.. Det er en sammenheng mellom lengden på ledningen og antennen i denne installasjonen, og man kan vel teoretisk få en missvisning hvis man endrer på det. Men det kan godt hende at du ikke merker noe forskjell også... Fant forresten dette uttdraget som kanskje er aktuelt her: Regarding splicing SONAR cables, I suspect that in most instances this is possible providing the splice is well made, that is, it maintains the electrical continuity, prevents water from reaching the conductors, and does not place a physical strain on the cable.Regarding whether or not there is an impedance match between the cable, the transducer, and the SONAR device, I have some doubt. Except in the latest and newest technology of broad band sonar devices in which special attention has been paid to handling of the SONAR transducer's impedance, the impedance of a SONAR transducer is probably not well matched to the characteristic impedance of the cable connecting it to the SONAR unit, and one should not think of the cable as acting like a transmission line conductor. There are several reasons for this.First, the wavelengths involved are very long. At a typical SONAR frequency of 50-kHz, an electrical wavelength is 19,680 feet. If we allow for a propagation velocity of 0.66, a wavelength is still almost 13,000-feet. This means that the typical 20-foot electrical cable between the transducer and the unit has an effective length of only 0.0015 wavelengths. Consider this distance in wavelengths for a moment in terms of the VHF Marine Band radio. If talking about an equivalent electrical distance for 156-MHz, we'd be discussing a length of cable that was 0.1-inch long. Any impedance change in a transmission line of such small dimension is clearly not likely to have much effect on the transmission line.Next, the transducer is a typically a resonant piezoelectric device, and its excitation voltage is often simply a strong DC pulse, and not a pulse of ultrasonic alternating current traveling on a transmission line. DC current does not care much about impedances and impedance matching.When the transducer is acting as a receiver, we do not have to worry about minute signal loss due to impedance mismatch because we have a great deal of reserve gain available in the receiver. If a splice caused a slight increase in attenuation, say a loss of 1-dB of signal, the SONAR unit would just increase its gain. Now if we were at the ultimate gain of the unit, trying to pick up the most faint echo from say 5,000-feet below, a tiny signal loss in the cable might begin to have an influence. But most of the time the SONAR is operating it will have plenty of reserve gain available.For these reasons, attempts to apply transmission line theory to the cable connecting a SONAR transducer to its control unit are, in my opinion, probably invalid.All that said, I would avoid making splices if possible mainly to maintain the components in their original state which should improve reliability. It is unfortunate that many of the connectors used in these devices are molded-on connectors, and field replacement or repair is almost impossible. http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002123.html Redigert 14.Juni.2013 av Cerveza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.