Jump to content

Volvo Penta MD11C arbeidstemperatur og oljelekkasje ved svinghjul

fredde1972

Recommended Posts

Hei, jeg har en Volvo Penta MD11c som jeg kjøpte i deler i august i fjor. Har konvertert den fra saltvannskjøling til ferskvann og har i den sammenheng noen spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med.

Når jeg har konvertert til ferskvann, har jeg satt inn ferskvanns termostaten som skal åpne på 76 grader istedet for saltvannstermostaten som åpnet på 62 grader. Men det fulgte ikke med noen ny temperaturmåler. Arbeidstemperaturen på motoren nå med ferskvannskjøling er jo selvsagt høyere enn den var med saltvannskjøling. Så temperaurmåleren min går opp og legger seg litt over på rødt. Er det noen som har gjort tilsvarende å kan svare på om det skal være slik om man ikke også bytter temp. sensor?

Hva er korrekt arbeidstemperatur på en fersvannsavkjølt MD11C om jeg måler med IR måler direkte på blokka eller i kjølevannet? Den koker ikke, men er god å varm på toppene. Kan ha hånden der i 1-2 sekunder før det blir for varmt.

Jeg har også en oljelekkasje rett innenfor svinghjulet. Er det noen som har gjort denne jobben som har noen tips? Vet at jeg må få tak i en avtrekker til svinghjulet, men trenger jeg noen andre spesialverktøy?

Takknemlig for svar.

Mvh

Fredde

76 grader er like varmt som skoldhett vann rett fra en vv-bereder, så det stemmmer nok at du ikke vil holde hånden borti mer enn ett sek eller to.

Hvis instrumentet ikke viser grader, men bare grønne og røde felter, så må du muligens bytte sensor for at pila skal være på rett side av grønt/rødt ved riktig .arbidstemperatur etter ombygging til ferskvannskjøling.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...