fredde1972 Startet 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2013 Hei, jeg har en Volvo Penta MD11c som jeg kjøpte i deler i august i fjor. Har konvertert den fra saltvannskjøling til ferskvann og har i den sammenheng noen spørsmål jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med. Når jeg har konvertert til ferskvann, har jeg satt inn ferskvanns termostaten som skal åpne på 76 grader istedet for saltvannstermostaten som åpnet på 62 grader. Men det fulgte ikke med noen ny temperaturmåler. Arbeidstemperaturen på motoren nå med ferskvannskjøling er jo selvsagt høyere enn den var med saltvannskjøling. Så temperaurmåleren min går opp og legger seg litt over på rødt. Er det noen som har gjort tilsvarende å kan svare på om det skal være slik om man ikke også bytter temp. sensor? Hva er korrekt arbeidstemperatur på en fersvannsavkjølt MD11C om jeg måler med IR måler direkte på blokka eller i kjølevannet? Den koker ikke, men er god å varm på toppene. Kan ha hånden der i 1-2 sekunder før det blir for varmt. Jeg har også en oljelekkasje rett innenfor svinghjulet. Er det noen som har gjort denne jobben som har noen tips? Vet at jeg må få tak i en avtrekker til svinghjulet, men trenger jeg noen andre spesialverktøy? Takknemlig for svar. Mvh Fredde Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Temp-sensor må byttes for å få riktig måling i displayet. I ferskvanns-kittet fra Martec følger det med ny temp-sensor som er tilpasset høyere driftstemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) 76 grader er like varmt som skoldhett vann rett fra en vv-bereder, så det stemmmer nok at du ikke vil holde hånden borti mer enn ett sek eller to. Hvis instrumentet ikke viser grader, men bare grønne og røde felter, så må du muligens bytte sensor for at pila skal være på rett side av grønt/rødt ved riktig .arbidstemperatur etter ombygging til ferskvannskjøling. Redigert 14.Juni.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Chiefengineer Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Temperaturene høres nå uansett lave ut. Holder 85 grader på mine VP ferskvannskjølte motorer på 0% såvel som 100% belastning. Det er iht. spesifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Ok, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.