Jump to content

Ekkolodd og hvordan unngå hull i båten

Stjernen !

Recommended Posts

Hei har ikke noe ekkolodd i snekka mi bare en garmin 520 kartplotter.

Nå har jeg tenkt og montere ett enkelt billig ekkolodd men greit ett !

Finnes det noen typer som man slipper lage skrog gjennomføring,synes jeg hørte ryker om noen som skulle pinge gjennom plasten i båten.Og att man da slapp og tenke på og lage noen hull i skroget.

Noen som har noen erfaring med disse ekoloddene og er de dårlige.

Sier gjerne takk til sider jeg kan se litt på div ekolodd til en rimlig penge.

Men vil som sagt ikke lage hull i båten !!Tror det skal finnes ??

Guest Avmønstret#

Eller enda bedre, skjær bunnen ut av en passende beholder som du limer fast i bunnen, fyller med "noe" (feks matolje) og monterer hekksvingeren i. En boks med tett lokk er jo kjekt slik at oljen ikke kan skvulpe ut. Du kan da også montere hekksvingeren i lokket slik at den er lett å løfte ut av boksen og justere, om det trengs.

Husk på at en innvendig svinger nødvendigvis er mye mindre følsom enn en gjennomgående- eller hekksvinger.

Lyd "pulsen" må tross alt passere igjennom skroget to ganger, og det stjeler mye effekt.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Her er mine erfaringer med innvendig svinger.

Jeg kjøpte en slik:

http://www.maritim.no/elektronikk-navigasjon/givere-og-tilleggsutstyr/garmin_3/garmin-svinger-innv-010-10327-00

Dette er vel egentlig bare en ferdiglaget versjon av den monteringen med avkappet plastrør som beskrives i tråden m/s draugen linket til over.

Funger utmerket til mitt bruk. Den har et snedig system som gjør at det er enklere å stille den slik at den blir i vater. Koppen fylte jeg med 50% oppløsning av frostvæske.

Innvendig svinger vil aldri virke like bra som en utvendig men avhengig av hva du vil bruke dette til kan det være godt nok

Jeg bruker min til å følge med på dybde, følger bunnen i 20 knops fart helt ned til 100 meter uten problemer. Jeg har ennå ikke vært noe dypere sted enn ca 100 meter etter at jeg monterte den (4 uker siden) så jeg vet ikke hvor dypt det faktisk vil fungere. Fisk ser jeg uten problemer ned til ca 30 meter, igjen så har jeg ikke prøvd på større dyp så det er mulig det vil fungere dypere men det vet jeg ikke.

Dette er tilstrekkelig for mine krav og fungerte bedre enn jeg hadde forventet etter å ha lest litt her på forumet.

Jeg vet en utvendig svinger vil være bedre på alle måter men jeg har ikke behov for bedre og da vil jeg helst slippe å lage et hull til i båten.

Resultatet er selvsagt avhengig av beskaffenheten til skroget der du plasserer svingeren. Du må finne et egnet sted som ikke har luftbodler fanget i plasten f.eks, eller laminat med andre materialer enn plast eller lignende som forstyrrer lydbølgene.

Jeg puttet svingeren i en plastpose fyllt med vann og kjørte ut på litt dypt vann og forsøkte forskjellige steder i bunnen av båten før jeg bestemte meg for hvor jeg skulle lime den fast. Dette fungerte utmerket.

Sikkert bra.

Forutsatt at du kjenner brytningsindeksen.

Nei, ikke egentlig.

Sjøvann og frostvæskeløsningen har tilnærmet like egenskaper så brytningen mellom frostveske/plast og plast/sjøvann blir like stor bare hver sin vei, dermed får du en parallelforskyvning og ikke en brytning i vinkel.

Det er selvfølgelig ikke 100% men feilen er så ubetydelig at den ikke har noen praktisk betydning.

Dette bildet demonstrer hva jeg mener: http://www.flickr.com/photos/physicsclassroom/5079912762/

Den eneste betydningen brytningsindeksen har er hvor stor parallelforskyvning blir, strålen vil fortsatt holde samme vinkel når den kommer ut av plasten som når den gikk inn.

Dette er selvsagt avhengig av en mengde forutsetninger men som sagt viser praktisk erfaring at dette faktisk virker.

Redigert av 24fotDayCruiser (see edit history)

Jeg trenger ikke noe super nøyaktig,men liker oh følge med på dybden og evt noen fisk !

Vil det si att jeg kan bruke denne lille håndmodellen som jeg kjøpte på netthandelen ?

Eneste som er synd er att den går på batterier og ingen feste til den.

Men får man ingen trådløse ekkolodd ?Men dette men og legge givern i vann/olje skal jeg prøve !

Men tror denne fish finderen er litt svak,men står den går gjennom is etc !

bilde

Jeg kjøpte en gjennomgående svinger da jeg tenkte jeg skulle lage hull, men fikk kalde føtter og laget heller en brakett bak på båten.

Funker fjell!! :)

Genialt! Kanskje jeg stjeler den idéen hvis jeg skal bytte svinger en gang! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg kjøpte en gjennomgående svinger da jeg tenkte jeg skulle lage hull, men fikk kalde føtter og laget heller en brakett bak på båten.

Funker fjell!! :)

Fungerer nok perfekt så lenge du får til laminær vannstrømning der svingeren er plassert (jevn vannstrøm uten turbulens eller bobler). På noen båter kan dette være litt vanskelig akter på grunn av drev, trimflaps og sånt.

Det er en comet 26 så blir stille og rolig kjøring så.

Men sett fler som lager en liten brakett som de fester ekkolodd på,men nå er jo båten sjøsatt hehe :diving: .

Bak ved platformen er det vel litt mye turbolens pga propell etc.

Men jeg skal kjøpe ett som går på 12 volt som jeg kan stole på dybden,og som er fast montert.

Eneste jeg kan prøve er og lime den fast i bunn av båten.Er det noe temp (lim) jeg kan bruke,som feks vaselin og teip.For og finne det beste punktet i båten ?Da kan jeg jo prøve meg frem litt !

Takk for alle som bidrar ! Lært mye her på sidene :smiley:

Jeg antar du mener å prøve deg frem for innvendig montering?

I så fall trenger du ikke noe lim, men du bør ha en medhjelper. Putt svinger i en pose du fyller med vann, hold denne posen ned mot skroget der du vil forsøke slik at det er noen cm vann mellom skroget og svingeren og svingeren peker rett ned (loddrett) mens en annen fører båten og følger med på ekkoloddet. Prøv å unngå at det er luft mellom posen og skroget, luft er døden for ekkolodd signaler.

Kjør båten på et sted med litt dybde og se hvor mye/sterkt signal du får tilbake fra sjøbunnen. Prøv deg frem til det beste stedet.

Du bør ikke prøve å lime svingeren direkte mot skroget dette vil ikke fungere særlig bra, den bør stå i en beholder med væske for at det skal fungere tilfredstillende ellers vil du ikke få riktig brytning av lydbølgene igjennom skroget.

Plastpose med vann er en velprøvd teknikk for dette. ;-)

Monteringen når du har funnet et egnet sted gjør du slik det er beskrevet i den andre tråden med et kappet plastrør og svingeren stående i en væske.

Jeg ville nok også prøvd meg litt frem med forskjellige plasseringer hvis jeg skulle brukt svinger på brakett også, iallefall bak på min båt hvor det som regel ser ut som en sydende heksegryte under fart :lol:

Redigert av 24fotDayCruiser (see edit history)

om jeg tar ett plast rør og kutter dette lit skrått,slik att giveren står lodrett.

Og fyller dette røret med evt sika el lignså kan jeg trykke giveren litt nedi (sikaen) loddrett,og la dette tørke.(Uten luft i )

Vil det fugere like greit tro ?

Mener dere den burde ligge i olje pga båtens slingring ? Kom på det nå :blush: !

Blir jo fort feil om båten slingrer side til side.da vil den måle ut ifra hvor skjevt båten ligger.Så ved 20 graders slagside så måler jo ikke ekkoloddet lodrett mot bunnen ?

men kan vel stilles inn i de fleste ekkolodd,er sånn på min gamle humming.Kan velge om den skal pinge litt forover etc,greit når man har den i 3d

.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...