Jump to content

Eberspächer Airtronic D5 -- hvor god er den?

Skipper Worse

Recommended Posts

Quindebestet er "frysepinne" og forventer ordentlig varme i Hangarskibete. Nei, hun er ikke fornøyd med kroppsvarme, selv om hun har fått rikelig tilbud om det :lol:

Gamle Eberspächer D7L på 8 kW har muligens tatt kvelden fullstendig, venter på dommen og funderer i mellomtiden på å bytte den med en Airtronic D5 i stedet.

Nåhh, det jeg var ute etter var d'herrers (og Quinders) erfaringer med den moderne varmeren. Givetvis gir den noe mindre varme enn den gamle (3 kW mindre) men jeg tviler på at det betyr så meget.

Så, er det noen som har noget å mene? Som alltid, alle meninger mottas i ydmyk takksemd.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Har selv en D4 i min Nidelv 26. 4 utak, 2 ute under kalesjen, 1 framme i forkabin og 1 i akterkabin.

Denne gir jo 4000 w (D5 er på 5500W)på fullt og da er det varmt i båten. Testet den her før jul med 12 kalde ute og vi hadde gode 20 under kalesjen.

Sikker og god har den vært så langt, eneste problem var helt i starten hvor kretskortet inneholdt en feil, men dette ble rettet opp gratis av merkeverksted.

Den har jo mye elektronikk innebygd og den er laget slik at ved 3 grove bruksfeil så går den i 7 stener og må oppkobles mot data for å løse opp feilene.

Har selv ikke den modulen hvor jeg kan se feilkodene, men har vurdert å installere den.

Føreløpig etter 2 hele sesonger. Bare gode erfaringer.

Redigert av Amorosa (see edit history)

Har D5 i Sun'en som er en "lukket" båt.  Overnattet i denne med 16 utvendige kuldegrader første vinteren.  Da var det termostaten som styrte innetempen rundt 22 grader.  Altså kraftig nok i 33-foter.

Har heller aldri hatt problemer med den, sålangt.

:cheers:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med støy, da?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hva med støy, da?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei igjen

Jo, må innrømme at jeg hører den, men det er mest susinga fra luftstrømmen som kommer ut av dysene. Jeg har hatt lufta fordelt på tre dyser, noe som kanskje er i minste laget og medfører høy hastighet ved dysepunktet. Nå har jeg lagt opp en ekstra forgrening til dassen, så da får Ebern fire utløpsdyser. Tror kanskje dette vil hjelpe noe på susinga. Selve apparatet hører jeg lite til, men jeg har jo lukket båt med bakvegg og Ebern står ute, akterut undere dørken.

Hadde i forrige båt en Trumatic som gikk på gass. den var utrolig stille.

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...