vestover Startet 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2013 Hei, Tittelen sier vel det meste. På tide å reise masta, men jeg har ingen erfaring med slikt. Kan godt samle et par bekjente for hjelp, men kjenner ingen som har reist en mast før. Båten står på vann, og jeg synes det er ekkelt å buksere med den (relativt) lange masta ved siden av de andre gilde båtene, hvis eier nok ikke setter pris på mastekrasj i. Jeg har båten ved en slipp, og kanskje de kan hjelpe meg der. Blir vel neppe gratis, dog. Er det enkelt å gjøre selv? Eller ville dere oppsøkt slipp og kran? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Har du lang mast på en 19-foter?? Vel, fatter'n og jeg reiste nå en 11 meters mast uten kran til stadighet. Jeg tror du fint greier det uten kran, sammen med en venn uten leddgikt og kols! Redigert 14.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
vestover Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Nei, nei, jeg skrev helt feil. Det jeg mente var at masta i seg selv er lang - den er jo det - men ikke i forhold til større seilbåter selvfølgelig! Jeg bare så for meg at vi kommer til å holde den - med at vekta over der vi klarer å holde blir såpass at vi risikerer å miste og smelle den i nabobåten! Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Den går helt fint! Bare sørg for at en person får festet mastefoten mens den andre (sterkeste) går seg innover med armene opp og masta høyt. Har du en kaikant med litt høyde å legge inntil så vinner du litt på det. Mast på en 19 fots "jolle" er pr definisjon ikke lang! Redigert 14.Juni.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Oystein Ny Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Jeg hadde en på 21 fot og det gikk greit på denne måten. Feste masta i mastefoten med bolt liggende fremover, ikke alle har bolt. Festet side vantene og forstaget løst. Festet bommen og ytterst på denne festet jeg storseil skjøtet, bommen stod da rett opp 90 grader på masta. Festet storseilskjøte ytterst på bommen, brukte en vinsj og sveivet den kontrollert opp. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Masse videoer om dette på youtube, søk på "mast raising" Denne metoden, eller samme med en A-ramme er godt utprøvd, i prinsippet lik som beskrevet i innlegget over. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.