Verrie Startet 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2005 Etter å ha brukt hue en stund, gir jeg nå opp og henvender meg til denne gjengen av kreative medlemer. Jeg skal lage tilsammen 3 kasser, med størrelsene halvmeteren i høyde/meteren i lengde som skal plasseres på dollbord, samt forut. Oppbevaringskassene skal benyttes til oppbevaring av tau, gassflasker, griller, bergkiler, hammer, leker til minsten, samt "baderedningsvester" for de minste (hovedredningsvester/flytevester oppbevares inne i båten) med mer. Spørsmålet går utpå hva slags materiale skal jeg bruke (forslag om putekasser i plast frabes ). Jeg ønsker ikke å bruke finerplater, da kassene vil få masse "uvær" hele sommeren og det påkreves da pussing hvert år for oljing/lakking, og da holder ikke fineren lenge. Heltre materialer er nok å foretrekke av den grunn, men ønsker jo selvsagt teak eller mahogny look. Jeg har etter forslag fra andre her på forumet prøvd å få tak i en del teak på loppemarkeder etc., uten hell. Så kjære medlemmer, er der noe sted i Norge/Sverige det går an å få tak i heltre teak/mahogny "plater"? Har dere forslag til andre materialvalg, som kan bli bortimot like fint som teak/mahogny, men som fåes i "plater". Hobbyplater er ikke alternativ grunnet kvister, samt alt for mykt treslag. Finnes det noe sted det går an å få kjøpt ferdiglagde kasser i teak/mahogny. Alle forslag mottaes med takk. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Har sett teak-plater på Lona listehøvleri, men om det var heltre eller noe annet......... Hvis du ikke har ringt dem, så kan det være verd et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Har sett teak-plater på Lona listehøvleri, men om det var heltre eller noe annet......... Hvis du ikke har ringt dem, så kan det være verd et forsøk. <{POST_SNAPBACK}> Kun finerplater der i gården, 13 mm. Er forøvrig altfor ofte der og handler, neste tur allerede i morgen....... Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Ja, jeg regnet nok med at Lona var gjennomsøkt. Men du ønsket jo alle forslag velkommen.. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Absolutt, og det setter jeg pris på Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 firma som selger havemøbler, har ofte sånne "kasser" som er beregnet på havemøbelputer. Disse finnes i teak.. En idè ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hmmm, nå begynner det å ligne noe. Har du noen link eller lignende? Håper det er tette kasser, om ikke annet så kjøper jeg dobbelt dersom de kan brukes, og river fra hverandre den ene for å gjøre dem tette???? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Hmmm, nå begynner det å ligne noe. Har du noen link eller lignende? Håper det er tette kasser, om ikke annet så kjøper jeg dobbelt dersom de kan brukes, og river fra hverandre den ene for å gjøre dem tette???? ' Skal leite. Jeg ville personlig ha installert tette plastkasser INNI de fine teakkassee. Er denne plasten svart, er det ingen som legger merke til dette.. Åja - spesielt billig var det ikke akkurat. Og så fantes bare en type. Men PLANTASJEN hadde iallafall det jeg tenkte på .. Suzuki Redigert 9.Mars.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Den var ikke så dum den kassa der på Plantasjen. Når du tenker på hvor dyrt teak er så er vel ikke prisen på den kassa så veldig høy heller ???? Om ikke andre forslag kommer, må jeg kanskje innom plantasjen å "snuse" litt.... Andre forslag folkens ??? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Andre forslag folkens ??? Yepp, enda ett fra Nittedal Baderomsbutikker, selger kasser det er beregnet til å ha skittentøy i. Har sett disse i teak, tror det var på en sjappe i Oslo et sted.. HAFA har en type i bjørk, litt beis, og lakk så ser den sikkert ut som teak den å.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Yepp, enda ett fra Nittedal Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Unge mann. Du er til en kjempehjelp for meg, da jeg kommer til å følge rådet ditt med svart kasse inni, og da passer disse siste forslagene meget bra. Dette tror jeg kan bli dekorativt, må kanskje bare gjøre noe med de slik at ikke folk skal henge seg opp i at jeg drar på tur med masse skittentøykorger på dekk Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Jeg bare lurer på en ting med de kassene! Hvordan henger de i hop? Ofte er ikke limet av det vannfaste slaget og dermed går de i oppløsning! Men jeg følger med itråden fordi jeg også har lurt på dette med dreggkasse osv. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Jeg bare lurer på en ting med de kassene! Hvordan henger de i hop? Ofte er ikke limet av det vannfaste slaget og dermed går de i oppløsning! Men jeg følger med itråden fordi jeg også har lurt på dette med dreggkasse osv. <{POST_SNAPBACK}> Det første som kommer til å skje, er at jeg river dem fra hverandre for deretter å sette dem sammen igjen, da med Tec7 samt syrefaste skruer. Slik de er nå, er de nok ikke konstruert for å tåle allverdens. Skal også lage dreneringer på dem, slik at vann/gass får utløp. Til dreggkasse, må du velge noe mer solid, eventuelt støpe glassfiberkasse oppi noe slik.... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det første som kommer til å skje, er at jeg river dem fra hverandre for deretter å sette dem sammen igjen, da med Tec7 samt syrefaste skruer. Slik de er nå, er de nok ikke konstruert for å tåle allverdens. Skal også lage dreneringer på dem, slik at vann/gass får utløp. Til dreggkasse, må du velge noe mer solid, eventuelt støpe glassfiberkasse oppi noe slik.... <{POST_SNAPBACK}> Ja, tenkte med plastkasse oppi en slik pen sak Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 IKEA har noen skittentøykorger i mørk tresort, oljer du den ser den ut som teak! Bygget opp som "ruter" , lignede trallverk som man bruker i båter! Et par slike + snekring/modifisering + en god overflatebehandling??? Koster fint lite, hvertfall om man regner det om i båtpenger Sitér dette innlegget Link to post
skip-PER Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Smart club i Oslo har hatt kasser i 2 forskjellige størrelser i teak, de vil passe fint på en båt. Hilsen skip-PER Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Så kjære medlemmer, er der noe sted i Norge/Sverige det går an å få tak i heltre teak/mahogny "plater"? <{POST_SNAPBACK}> Isene Jordan i Oslo har i alle fall mye i heltre: http://www.isene-jordan.no/frameset.htm Har handlet bl.a. kirsebær der, kostet 414 kr for en 1" plank ca. 4 m lang og 5"-8" bredde. De har teak om ikke annet.. Plater er det nok værre med, men finer i marinekvalitet (BS1088) skal jo være kokefast. (bør testes ved å koke et stykke, kaste det i fryseren, og gjenta behandlingen 10 ganger. Holder den da, så tåler den å stå på dekk noen sesonger. Billingstad trelast i Asker selger det i alle fall. http://www.billingstadtrelast.no/ Pero. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 ' Åja - spesielt billig var det ikke akkurat. Og så fantes bare en type. Men PLANTASJEN hadde iallafall det jeg tenkte på .. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Med tanke på hvor politisk korrekt det er å bruke teak kan det vel aldri bli dyrt nok..... Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Suzuki Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Med tanke på hvor politisk korrekt det er å bruke teak kan det vel aldri bli dyrt nok..... <{POST_SNAPBACK}> Det får være din påstand. Politisk korrekt eller ei, teak produseres og importeres i stor skala. Volum messig, er plantasjeteaken størst. Til møbler osv. er den mest vanlig. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Isene Jordan i Oslo har i alle fall mye i heltre: Pero. <{POST_SNAPBACK}> Se det ja, takk skal du ha, tenker nok de har de jeg trenger. Jeg sjekket litt på hagemøbler, du verden for et slendriansarbeid med sammenføyninger etc., de klarer å få til. Riktignok planlegger jeg å rive frahverandre gjenstander for å tilpasse dette maritimt tøft miljø, men dog..... Med tanke på hvor politisk korrekt det er å bruke teak kan det vel aldri bli dyrt nok..... <{POST_SNAPBACK}> Alle er vi syndere. Det er sikkert helt feil av meg å si dette, men jeg bryr meg vel egentlig fint lite om det er politisk korrekt eller ikke. Vil myndighetene sette en stopper for innførsel av teak, så gjør de det, de sitter på makta slik sett. Som nevnt, vi er alle syndere, enten røyker vi :nono: , eller så kjører vi for mye bil :nono: , eller så bryter vi ned ozonlaget :nono: , eller så bruker vi masse allergifremkallende stoffer :nono: , eller så ....... (stopper her, men kan egentlig fortsette i det uendelige) Om det er dyrt med teak, jada, men så er det vi selv som velger å ha båt eller ikke. Jeg har valgt det, og må da selvsagt også betale skjorta for det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.