Jump to content

Forvirrende forklaring av sjøkartmerking!

Lars H.

Recommended Posts

Vi hadde lyskarakterer som pensum til båtførerprøven, og jeg må si at fra det å være noe så til de grader vanskelig som lyskarakterer til å bli noe så elementært på så kort tid, det er sjelden å oppleve..........

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for den Perlen :flag:

Det du sier er jo egentlig bare at de som fortsatt synes at dette er vanskelig eller forvirrende - de har bare snytt seg selv for gleden av å være med på baatplassens båtførerkurs :wink::wink:

.... for egentlig er det jo helt elementært som en viss engelskmann pleide å si, ihvertfall når man kan det ....

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei,

Hadde også litt problemer med om man skulle gå sør eller nord for nordmerket. Jeg er også oppfostret på digitalteknikk, så det kan jo hende vi har noe felles der. Men, ihvertfall hver gang jeg lurte var det jo bare å kikke på kartet for der finnes som regel ei grunne eller en eller anne grunn for at du skal gå på den siden du skal...

Hei,

Hadde også litt problemer med om man skulle gå sør eller nord for nordmerket. Jeg er også oppfostret på digitalteknikk, så det kan jo hende vi har noe felles der. Men, ihvertfall hver gang jeg lurte var det jo bare å kikke på kartet for der finnes som regel ei grunne eller en eller anne grunn for at du skal gå på den siden du skal...

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal du absolutt ikke stole på, da det ved eksempelvis nyoppdagde grunner/sandbanker, sunkne skip etc, brukes vestmerker, da gjerne også to ved siden av hverandre !!

Kartet kan derfor ikke alltid brukes som referanse for disse merker......

• 7 år senere...
Hei.

Kardinalmerkingen med kombinasjoner av gule og svarte striper på stakene burde være greit å huske. Men jeg har et evig problem. Ser jeg f.eks. et nord-merke (svart-gult-svart), har jeg store problemer med å huske om faren er syd eller nord for staken! Derfor har jeg alltid klistremerker for dette plassert rett i synsfeltet i styrepossisjonen. Nye friske merker plukker jeg på hver "Sjøen for Alle" messe.

I år ble det av en slump plukket merker fra to forskjellige stands. Og dermed begynner jeg virkelig å lure. Fargemerkingen på stakene er helt lik på begge posterne, men så, - så!!!

Slike merker kan jo også ha lysmerking. Og da er ikke posterne helt enige. Se litt på de to bildene nedenunder for senterledsmerking. På det ene bildet er det en entydig karekteristikk, men på det andre er det 3 forskjellige alternativer, Iso, OC eller LFI 10s! Hva i all verden skal en se etter under nattseilas?

senter_v.gif senter_h.gif

Bedre blir det ikke for blinkkarakeristikken for vestmerkene. Tell opp blinkene på de to bildene under. På det ene er det 8 og på det andre 9!

vest_v.gif vest_h.gif

Hva skal en stakkar stole på?

Lars H. :rolleyes::confused: :confused:

Hvor fåe man egentlig tak i disse klistremerkene som er på mange båter? har sett de ligge i gjestehus på marinaer og lignende men har aldri sett de i salg eller på båtbutikker.. skulle gjerne ha hatt noen sett av disse til båten

KNS MEDLEM

Disse klistermerkene har jeg hatt i begge Askeladdene mine! er man usikker eller i tvil er det jo bare å ta et raskt overblikk! Jeg skjønner at du kan bli lit forvirra Lars. Det er vel sånn at nattseilas og tyding av merker og blink kommer her også som alt mulig annet med erfaring. Jeg har stått på ror og utkikk på MTB så jeg har sett/raportert merker og blink langs hele kysten vår. Vi Navigerte den gang etter papirkart, uten masse fancy elektroniske hjelpemidler, så utkikken hadde en særdeles viktig jobb. Det var jo også svært viktig at bestikket tegnet inn alle EFS`ene slik at karttene var oppdaterte til en hver tid..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvor fåe man egentlig tak i disse klistremerkene som er på mange båter? har sett de ligge i gjestehus på marinaer og lignende men har aldri sett de i salg eller på båtbutikker.. skulle gjerne ha hatt noen sett av disse til båten

Klistremerkene kan du bestille her:

http://old.sjofartsdir.no/no/Sjovett/Vis_Sjovett/Bestille_materiell/Bestillingsskjema_for_sjovettmateriell/

Kartutsnittet til Roger-jo illustrerer jo veldig bra hvorfor man går øst av østmerket og vest av vestmerket osv. ser man på karttets beskaffenhet i sammenheng med et merke så går det jo ganske naturlig.. kartet kan du jo se i uavhengi om det er mørkt også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er ikke Kardinalmerkene utenfor Kragerø pensum lenger?

I følge læreren i 82 skulle en tenke på "Kragerø" og at der manglet syd merket, så var det " banka " en gang for alle hvordan en skulle forholde seg til Kardinalmerkene.

krageroed.gif

Kanskje ett teit spørsmål: vis man kommer seilende fra øst rett mot østmerket, skal man da seile nord eller sør for østmerket..?

Lærer dette sikkert når jeg begynner på fritidsbåtskipper i slutten av måneden;-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Kanskje ett teit spørsmål: vis man kommer seilende fra øst rett mot østmerket, skal man da seile nord eller sør for østmerket..?

Lærer dette sikkert når jeg begynner på fritidsbåtskipper i slutten av måneden;-)

Riktig Som "mhemil" sier les også kartet for å se hvor stor grunnen er.,

Svaret på spørsmålet ditt, er kjører du fra øst rett mot et øst-merket så vet du at faren er på baksiden av merket og kan passere i god avstand på den siden som passer seilasen din.

Mulig denne er lettere å huske, her er grunnen blitt så stor at en måtte ta i bruk alle Kardinalmerker.

Tenk på Baatplassen og at en her må kjøre i ring, nord for nord, øst for øst, syd for syd, vest for vest

Og som det er sagt før, har de lys "tenk på klokka" 3 6 9 og mer enn 12 blink for NORD merket.( blinker i ett kjør)

krageroed_alle_1.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Læreren jeg hadde på kystskipperen for endel år siden lærte meg en nyttig huskeregel for og identifisere disse merkene.

Pilene peker mot sort.

BY - to piler opp betyr nord

YB - to piler ned betyr syd

YBY - pilene peker mot hverandre. Legger man godviljen til og skyver pilene ned ved siden av hverandre får man en V for vest.

BYB - gir seg da selv.

Slet alltid litt med disse merkene om jeg ikke hadde kartet foran meg.

Sitter som et skudd nå etter denne huskeregelen :)

Mvh. SAP

Hva med "Iso, OC eller LFI 10s" på den ene stickeren" og bare "LFI 10s" på den andre? Jeg blir sprøøø!!

Lars H.

Det som står i kartet er det riktige! :smash: Ingen klistrelapp kan fortelle deg riktig karakteristikk på et sjømerke. Men jeg er enig i at de burde ha kvalitetssikret informasjonen for vestmerket. Det er forøvrig ikke så viktig om du kan telle 8 eller 9 blink. Ofte ser du ikke alle f.eks pga bølger. Men du ser at det ikke er 12 (kontinuerlig) og det er flere enn 6 + en lang. Da må det være et vestmerke.

For kystfyrene må du uansett se i kartet for å finne lyskarakteristikken. De har ikke noen fast regel de følger

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...