Poseidon Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Vi hadde lyskarakterer som pensum til båtførerprøven, og jeg må si at fra det å være noe så til de grader vanskelig som lyskarakterer til å bli noe så elementært på så kort tid, det er sjelden å oppleve.......... <{POST_SNAPBACK}> Takk for den Perlen Det du sier er jo egentlig bare at de som fortsatt synes at dette er vanskelig eller forvirrende - de har bare snytt seg selv for gleden av å være med på baatplassens båtførerkurs .... for egentlig er det jo helt elementært som en viss engelskmann pleide å si, ihvertfall når man kan det .... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JRK Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Hei, Hadde også litt problemer med om man skulle gå sør eller nord for nordmerket. Jeg er også oppfostret på digitalteknikk, så det kan jo hende vi har noe felles der. Men, ihvertfall hver gang jeg lurte var det jo bare å kikke på kartet for der finnes som regel ei grunne eller en eller anne grunn for at du skal gå på den siden du skal... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Hei, Hadde også litt problemer med om man skulle gå sør eller nord for nordmerket. Jeg er også oppfostret på digitalteknikk, så det kan jo hende vi har noe felles der. Men, ihvertfall hver gang jeg lurte var det jo bare å kikke på kartet for der finnes som regel ei grunne eller en eller anne grunn for at du skal gå på den siden du skal... <{POST_SNAPBACK}> Det skal du absolutt ikke stole på, da det ved eksempelvis nyoppdagde grunner/sandbanker, sunkne skip etc, brukes vestmerker, da gjerne også to ved siden av hverandre !! Kartet kan derfor ikke alltid brukes som referanse for disse merker...... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det brukes vel ikke to vestmerker, men to kardinalmerker...? Geir Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Det brukes vel ikke to vestmerker, men to kardinalmerker...? Geir <{POST_SNAPBACK}> Det er korrekt, men mitt svar var i forbindelse med Nord/sør/Øst/Vest merkene som anført ovenfor.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Ah, jeg leste visst ikke innlegget ditt godt nok... og misforstod litt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Hei. Kardinalmerkingen med kombinasjoner av gule og svarte striper på stakene burde være greit å huske. Men jeg har et evig problem. Ser jeg f.eks. et nord-merke (svart-gult-svart), har jeg store problemer med å huske om faren er syd eller nord for staken! Derfor har jeg alltid klistremerker for dette plassert rett i synsfeltet i styrepossisjonen. Nye friske merker plukker jeg på hver "Sjøen for Alle" messe. I år ble det av en slump plukket merker fra to forskjellige stands. Og dermed begynner jeg virkelig å lure. Fargemerkingen på stakene er helt lik på begge posterne, men så, - så!!! Slike merker kan jo også ha lysmerking. Og da er ikke posterne helt enige. Se litt på de to bildene nedenunder for senterledsmerking. På det ene bildet er det en entydig karekteristikk, men på det andre er det 3 forskjellige alternativer, Iso, OC eller LFI 10s! Hva i all verden skal en se etter under nattseilas? Bedre blir det ikke for blinkkarakeristikken for vestmerkene. Tell opp blinkene på de to bildene under. På det ene er det 8 og på det andre 9! Hva skal en stakkar stole på? Lars H. :confused: Hvor fåe man egentlig tak i disse klistremerkene som er på mange båter? har sett de ligge i gjestehus på marinaer og lignende men har aldri sett de i salg eller på båtbutikker.. skulle gjerne ha hatt noen sett av disse til båten Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
-morten- Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Disse klistermerkene har jeg hatt i begge Askeladdene mine! er man usikker eller i tvil er det jo bare å ta et raskt overblikk! Jeg skjønner at du kan bli lit forvirra Lars. Det er vel sånn at nattseilas og tyding av merker og blink kommer her også som alt mulig annet med erfaring. Jeg har stått på ror og utkikk på MTB så jeg har sett/raportert merker og blink langs hele kysten vår. Vi Navigerte den gang etter papirkart, uten masse fancy elektroniske hjelpemidler, så utkikken hadde en særdeles viktig jobb. Det var jo også svært viktig at bestikket tegnet inn alle EFS`ene slik at karttene var oppdaterte til en hver tid.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jensemann2 Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Jeg synes det er greit å tenke slik: Nordmerke passeres på nordsiden, Østmerke på østsiden osv Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Hvor fåe man egentlig tak i disse klistremerkene som er på mange båter? har sett de ligge i gjestehus på marinaer og lignende men har aldri sett de i salg eller på båtbutikker.. skulle gjerne ha hatt noen sett av disse til båten Klistremerkene kan du bestille her: http://old.sjofartsdir.no/no/Sjovett/Vis_Sjovett/Bestille_materiell/Bestillingsskjema_for_sjovettmateriell/ Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 (redigert) Er ikke Kardinalmerkene utenfor Kragerø pensum lenger? I følge læreren i 82 skulle en tenke på "Kragerø" og at der manglet syd merket, så var det " banka " en gang for alle hvordan en skulle forholde seg til Kardinalmerkene. Redigert 11.Februar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Kartutsnittet til Roger-jo illustrerer jo veldig bra hvorfor man går øst av østmerket og vest av vestmerket osv. ser man på karttets beskaffenhet i sammenheng med et merke så går det jo ganske naturlig.. kartet kan du jo se i uavhengi om det er mørkt også. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
primusmotor Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Er ikke Kardinalmerkene utenfor Kragerø pensum lenger? I følge læreren i 82 skulle en tenke på "Kragerø" og at der manglet syd merket, så var det " banka " en gang for alle hvordan en skulle forholde seg til Kardinalmerkene. Kanskje ett teit spørsmål: vis man kommer seilende fra øst rett mot østmerket, skal man da seile nord eller sør for østmerket..? Lærer dette sikkert når jeg begynner på fritidsbåtskipper i slutten av måneden;-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
mhemil Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Det er ikke så mye hjelp i sjømerkene om man ikke leser kartet samtidig. I ditt tilfelle kan du gå på begge sider av østmerket så lenge du går nord av nordmerket ELLER øst av vestmerket. Det er kartet som viser hvor farbar led er, sjømerkene en god hjelp i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Kanskje ett teit spørsmål: vis man kommer seilende fra øst rett mot østmerket, skal man da seile nord eller sør for østmerket..?Lærer dette sikkert når jeg begynner på fritidsbåtskipper i slutten av måneden;-) Riktig Som "mhemil" sier les også kartet for å se hvor stor grunnen er., Svaret på spørsmålet ditt, er kjører du fra øst rett mot et øst-merket så vet du at faren er på baksiden av merket og kan passere i god avstand på den siden som passer seilasen din. Mulig denne er lettere å huske, her er grunnen blitt så stor at en måtte ta i bruk alle Kardinalmerker. Tenk på Baatplassen og at en her må kjøre i ring, nord for nord, øst for øst, syd for syd, vest for vest Og som det er sagt før, har de lys "tenk på klokka" 3 6 9 og mer enn 12 blink for NORD merket.( blinker i ett kjør) Redigert 14.Februar.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SRA Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Vest - går med sort vest...... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Læreren jeg hadde på kystskipperen for endel år siden lærte meg en nyttig huskeregel for og identifisere disse merkene. Pilene peker mot sort. BY - to piler opp betyr nord YB - to piler ned betyr syd YBY - pilene peker mot hverandre. Legger man godviljen til og skyver pilene ned ved siden av hverandre får man en V for vest. BYB - gir seg da selv. Slet alltid litt med disse merkene om jeg ikke hadde kartet foran meg. Sitter som et skudd nå etter denne huskeregelen :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Herman Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Hva med "Iso, OC eller LFI 10s" på den ene stickeren" og bare "LFI 10s" på den andre? Jeg blir sprøøø!! Lars H. Det som står i kartet er det riktige! Ingen klistrelapp kan fortelle deg riktig karakteristikk på et sjømerke. Men jeg er enig i at de burde ha kvalitetssikret informasjonen for vestmerket. Det er forøvrig ikke så viktig om du kan telle 8 eller 9 blink. Ofte ser du ikke alle f.eks pga bølger. Men du ser at det ikke er 12 (kontinuerlig) og det er flere enn 6 + en lang. Da må det være et vestmerke. For kystfyrene må du uansett se i kartet for å finne lyskarakteristikken. De har ikke noen fast regel de følger Redigert 19.Februar.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.