Lars H. Startet 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2005 (redigert) Hei. Kardinalmerkingen med kombinasjoner av gule og svarte striper på stakene burde være greit å huske. Men jeg har et evig problem. Ser jeg f.eks. et nord-merke (svart-gult-svart), har jeg store problemer med å huske om faren er syd eller nord for staken! Derfor har jeg alltid klistremerker for dette plassert rett i synsfeltet i styrepossisjonen. Nye friske merker plukker jeg på hver "Sjøen for Alle" messe. I år ble det av en slump plukket merker fra to forskjellige stands. Og dermed begynner jeg virkelig å lure. Fargemerkingen på stakene er helt lik på begge posterne, men så, - så!!! Slike merker kan jo også ha lysmerking. Og da er ikke posterne helt enige. Se litt på de to bildene nedenunder for senterledsmerking. På det ene bildet er det en entydig karekteristikk, men på det andre er det 3 forskjellige alternativer, Iso, OC eller LFI 10s! Hva i all verden skal en se etter under nattseilas? Bedre blir det ikke for blinkkarakeristikken for vestmerkene. Tell opp blinkene på de to bildene under. På det ene er det 8 og på det andre 9! Hva skal en stakkar stole på? Lars H. Redigert 9.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Verrie Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Om jeg forstår deg korrekt, er det lyskarakterene som forvirrer deg ?? Sjøfartsdirektoratet utgir klistremerker med lyskarakterer med mer. Dersom du har dette merke ved siden av dine andre merker, vil oversikten bli fullkommen. Vi hadde lyskarakterer som pensum til båtførerprøven, og jeg må si at fra det å være noe så til de grader vanskelig som lyskarakterer til å bli noe så elementært på så kort tid, det er sjelden å oppleve.......... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Hei. Men jeg er like forvirret, Sjøfartsdirektoratet har satt sitt navn på begge posterne. Skal det være 8 eller 9 blink? Lars H. Redigert 9.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BK Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Merkene avgrenser faren, ytterpunktene Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det er ni - 9, "klokke"logikk ligger til grunn. 3 flash i øst, kl. 3. 6 flash i syd + longflash for bedre skille, kl. 6 og kontinuerlig flash i nord, kl. 12. Presenter flausen for Sjøfartsdirektoratet! Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Hei. ......har jeg store problemer med å huske om faren er syd eller nord for staken! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Har hatt samme problemet, men jeg bruker en egen "teknikk": Tenk deg en frittliggende grunne, og at denne er merket med fire kardinalmerker, ett i hver himmelretning. Da fremkommer det at merket står på den siden av grunnen som himmelretningen indikerer, og ikke motsatt. Hei. ....nord-merke (svart-gult-svart), Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Nord-merke er vel svart-gult sett ifra toppen. Svart-gult-svart er vel øst. Hei. ......Slike merker kan jo også ha lysmerking. Og da er ikke posterne helt enige. Se litt på de to bildene nedenunder for senterledsmerking. På det ene bildet er det en entydig karekteristikk, men på det andre er det 3 forskjellige alternativer, Iso, OC eller LFI 10s! Hva i all verden skal en se etter under nattseilas? Hva skal en stakkars stole på? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Her skjønner jeg deg litt bedre, men jeg har nå alltid innbilt meg at det er ni lysblink som markerer vest-merket og tre blink som markerer øst-merket, akkurat som i urskiven:smiley: I den ene plakaten tipper jeg på en trykkleif M/Y Ellen Marie Redigert 9.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Baltic Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hei. Men jeg er like forvirret, Sjøfartsdirektoratet har satt sitt navn på begge posterne. Skal det være 8 eller 9 okkulteringer? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> I boka "FERIE & FRITIDSHAVNER" fra Redningsselskapet (s.480) står det 9 blink. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hei. Men jeg er like forvirret, Sjøfartsdirektoratet har satt sitt navn på begge posterne. Skal det være 8 eller 9 okkulteringer? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Hej Lars ! Det skall vara 9 kvikk ! dom blinker helt enl klokken Q eller VQ hele tiden 3 för ostmärken 6 för syd märken + en longflash för att man skall skilja den med enkelhet mot nordmärket 9 för vest märken en annan huskeregel er att konerna alltid pekar åt det håll der det svarta bandet sitter! nord båda koner uppåt svart band överst syd båda koner ner svart band underst vest koner pekar mot varandra svart i mitten konerna ser ut som en vest man har på sig! ost konerna pekar uppåt og nedåt svart oppe og nere konerna bilder oxo ett 'O' sen nattetid så kan man se att reflekserna sitter på ett spes. sett, men det er överkurs ! http://www.sjofartsverket.se/templates/SFV...e____924.aspx#2 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 I boka "FERIE & FRITIDSHAVNER" fra Redningsselskapet (s.480) står det 9 blink. <{POST_SNAPBACK}> Og det er det som er faciten? Hva med "Iso, OC eller LFI 10s" på den ene stickeren" og bare "LFI 10s" på den andre? Jeg blir sprøøø!! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ok67 Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) I forbindelse med båtførerprøvenm her på baatplassen sendte Poseidon ut diverse foldere til oss fra Sjøfartsdirektoratet. I alle de (så langt jeg kan se) så er senterledmerket opplistet med 3 alternative lyskarakteristikker: Iso, OC eller LFI 10s Når det gjelder kardinalmerkene så er det enklest å tenke på klokka for å forstå lyskarakteristikken, som mange alt har sagt her. Og merkene angir altid hvor det er trygt å ferdes. Øst-merket er øst for faren og du må ferdes øst for merket Redigert 9.Mars.2005 av ok67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Karakter på senterledsmerker i hht. Norsk Fyrliste fra Kystverket: ISO, Oc, LFl 10s, eller morsekode "A" Igjen, ta dette opp med instansene, de er spesielt opptatt av informasjon som prevent middel mot fritidsbåtulykker. Kanskje det vanker et pledd til....... Redigert 9.Mars.2005 av Røylen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Takk Gunga! Det med klokken var helt genialt! Og at to svarte piler/streker peker opp, nord, er jo selvklart. Dermed peker selvfølgelig to svarte piler/streker syd. Og at en en strek/pil opp, en strek/pil ned danner en O (ost, øst) er også greit (underbygger min ide om at en kartplotter alltid skal vise nord opp!!). Da gir vestmerket seg selv. Men hvor var faren, hvor skal en gå? Akkurat det har jeg ingen huskeregel for, 50% for det ene og 50% for det andre! Derfor posteren ved styreposisjonen! Men uansett er det ille at slike feilaktige postere/stickere utgis. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Igjen, ta dette opp med instansene, de er spesielt opptatt av informasjon som prevent middel mot fritidsbåtulykker. Kanskje det vanker et pledd til....... <{POST_SNAPBACK}> God idé, fruen har allerede okkupert pleddet fra Sagaboats! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Takk Gunga! Men hvor var faren, hvor skal en gå? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> det er enda enklare o förklara ... du skall gå nord om ett nordmärke...... (ett nordmärke står nord om faran!) du skall gå Ost om ett ostmärke osv osv......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jonas Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) slettet. Redigert 9.Mars.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Ohh nei, jeg har fremdeles problemer. Håper inderlig ikke jeg forvirrer andre. Det er enda enklare o förklara ... Ikke tale om! du skall gå nord om ett nordmärke...... Hvorfor ikke syd om merket? (ett nordmärke står nord om faran!) . . . . .Og hvorfor ikke syd om faren? du skall gå Ost om ett ostmärke osv osv......... Og ikke hvorfor vest om merket? Som du forsår har jeg store problemer med ja/nei problematikk! Og jeg som har jobbet med dette (digitalteknikk, nuller og enere, ja/nei) i hele mitt liv)! Har inntil min fru kom med en god regel hatt store problem med å skille nederlansdke og franske flagg. Der har jeg fått regelen at fargestripen er vannette i det flate landet Nederland, men loddrette i Frankrike som har høye spisse fjell! Lars H. (men nå må jeg en tur ut for å lufte skipshunden, han skriiiker nå!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 .....Men hvor var faren, hvor skal en gå? Akkurat det har jeg ingen huskeregel for.... Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Joda, les igjen M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
KOB Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 (redigert) Nå synes jeg du gjør det vanskeligere enn det er, Lars H. For dum er du ikke Blinkene har du fått forklart - som skrevet - tenk på klokka så finner du greit ut at et V-merke har 9 blink. Når det gjelder hvor du skal passere så er det bare slik at et kardinalmerke skal passeres på samme side av faren som merket er plassert. Altså er det et N-merke, så står det N for faren og du skal passere N for merket. Tilsvarende for de andre kardinalmerkene. Egentlig veldig greit når en tenker gjennom det. PS. Nå som du snart blir pensjonist og flytter til Stavanger - kan jeg anbefale Fritidsbåtskippersertifikat hos Poseiden? Her lærer du dette og mye mer, samtidig som det er morsomt, sosialt og hyggelig. Hilsen KOB (som også har merkene klistret opp ved styreposisjonen, bytter ut de gamle falmede med nye fra båmessa, og som - fremdeles - (nesten) alltid må dobbeltsjekke mot klistremerket når jeg skal passere et kardinalmerke. Redigert 9.Mars.2005 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Skipper Worse Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hilsen KOB (som også har merkene klistret opp ved styreposisjonen, bytter ut de gamle falmede med nye fra båmessa, og som - fremdeles - (nesten) alltid må dobbeltsjekke mot klistremerket når jeg skal passere et lateralmerke. <{POST_SNAPBACK}> Du mener vel kardinalmerke? Lateralmerker er røde eller grønne, og står på hver sin side i leia ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KOB Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Du mener vel kardinalmerke? Lateralmerker er røde eller grønne, og står på hver sin side i leia ... <{POST_SNAPBACK}> Oops - slik går det når en stakkar skal forsøke å bruke fremmeord en ikke har greie på. Ø, V, S, N-merker er selvsagt kardinalmerker. Eller enklere - et N-merke er et nord-merke. Takk for korrigeringen, Worse Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Røylen Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det meste er vel sagt om kardinalmerker her nå, men bare en liten tilføyelse som kan være grei å ha i mente: Fargekodene står i kartet, ved merkesymbolet, beskrevet fra toppen av merket og ned: BY - nord - black, yellow BYB - øst - black, yellow, black YB - syd - yellow, black YBY - vest - yellow, black, yellow Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hej Lars ! Hindret eller faren er i mitten! då står märkena så her (ursäkta att bilden er litt dålig, men finner ikke orginalet!) Du skall alltså gå Nord om Nordmärket, ost om ostmärket osv osv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Hej Lars ! Hindret eller faren er i mitten! <{POST_SNAPBACK}> Dette er jo helt greit (bortsett fra mitt eget personllige problem med 50/50 mulighetene, var det ikke heller min egen båt som var i mitten?). Det jeg egentlige ville frem til var at det da ikke går ann å dele ut stickere på en messe hvor det på en sticker står at det skal være 9 blink og på en annen 8 blink! Slikt er for dumt! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det jeg egentlige ville frem til var at det da ikke går ann å dele ut stickere på en messe hvor det på en sticker står at det skal være 9 blink og på en annen 8 blink! Slikt er for dumt! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Jo da, men det er vel en feil. Nokså menneskelig M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Gunga Din Svart 9.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2005 Det jeg egentlige ville frem til var at det da ikke går ann å dele ut stickere på en messe hvor det på en sticker står at det skal være 9 blink og på en annen 8 blink! Slikt er for dumt! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> jada, men det er sikkert bare ett skrivfel.......... det er tur att det ikke var värre ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.