Skjærgårdsjeppen Startet 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2013 Har kjøpt en mallory elektronisk fordeler og skal sette tenningen på vp (chevy) 4,3l 262 1988 modell. 10'BTDC ved 600 rpm, men hva er total tenning. Den gamle aq175a var det 34'BTDC ved 4200 rpm. Er det likt nå? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Det kommer litt an på hvilken V6'er det er snakk om, da det er oppgitt forskjellige tall for de forskjellige modellene : Grunnen til at det er forskjellig, er i all hovedsak fordi motorene har forskjellig tenningssystem. For eksempel har 434 elektronisk tenning, og her settes det i en plugg og tenningen justeres til 0 grader på 750rpm, og ferdig med det, resten ordner elektronikken. Som du da sikker ser, er den eldste modellen, 430 (som også er kjent som AQ205), oppgitt til 8 grader ved 1800rpm, og 21 grader ved 3300rpm. Stort sett kan alle disse GM motorene settes til rundt 34 grader ved rundt 4000rpm, og det blir temmelig riktig, så du er nok ikke langt unna, men det kan også variere litt når du setter på en uoriginal fordeler, da den kan ha en litt annen tenningskurve osv. Det beste er uansett å justere til det blir bra ! Redigert 14.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Still tenningen opp til du hører tenningsbank og så litt ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Skjærgårdsjeppen Svart 15.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2013 Takk for svar, ja bra er jo best ?. Har hørt om diverse ødelagte motorer pga feil tenning særlig i det øvre registeret. Tenning på 0' grader er vel ved Delco sitt system der du setter BASE tenning og motor ordner resten selv, må bare huske en shunt kobling når den justeres. Motoren ble kjøpt inn som løs blokk så er resten kjøpt inn litt forskjellig. Så denne motoren er ikke mye original, men skulle være erstatningsmotor for den gamle AQ175A. Hadde først en MSD fordeler med styreboks men det gikk ikke bra og MSD måtte selv innrømme at deres system ikke virket. Grunnet det tok jeg ikke sjansen igjen på de og bestilte nå en Mallory MLY700. I dag står den gamle fra 3,8l og det fungerer sånn noenlunde ved innstilling 12' BTDC da får jeg ca 35'BTDC ved ca 3600rpm. Den treffer topp kurven for tidlig. Men bra drag i den i mellomregisteret og i akselerasjonen. Ligge å cruise i 4000rpm er greit men wot da så bare klager den. Når den ble satt på 10' så fungerte den jo men merket t motoren tilkket etter litt tid i cruisefart. tror det kommer sv veldig høy temperatur grunnet feiltenning. Jeg får stille den inn så best jeg kan til 34' ved 4200 og se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.