Jump to content

Erfaringer med Westbas 29?

olpi

Recommended Posts

Er det noen på forumet som har erfaringer med Westbas 29?

Har funnet en test fra 1990 i BM, men ellers finner jeg fint lite info/tester av båten.

Jeg er ute etter info om sjøegenskaper, og om positive og neagtive ting ellers.

Ruller båten f.eks mye i sidesjø? Det er jo en langkjølet båt så fartsressursene er nok begrenset.

Når ble salongen endret fra 2+2 til sofa med regulerbar rygg? I svenske båtguiden bemerket de at båten er topptung, og at de opplever det negativt med innebygde tanker i aluminium???

Er det gjort endringer/forbedringer på båten som er verdt å få med seg?

Fant forresten en nederlandsk video av ny Westbas 29: Klikk

Vår forrige båt var en Westbas 29. Denne hadde vi i tre år, og vi solgte den ikke for at vi var misfornøyd. Årsaken var huskjøp.

Vi kjøpte båten ny i 1999, og den hadde den nye løsningen med sofa rundt bordet. Grei plass til fire rundt. Også med skyvedør på denne modellen. Kanskje noe trangt for bena når man snur setet på BB. side for å sitte i kjøreretningen, men også til å leve med.

Den skråstilte køya forut er ingen smart løsning. her er det for trangt og for lite høyde opp til taket.

Den kan leveres med en køye på hver side forut, mye bedre løsning.

Vi valgte 165 hk Yanmar. 16 - 17 mil med spaken i veggen.

Båten har vel sjøegenskaper omtrent som en Sandvik 945. Langkjølet og helt kurant i noe sjø....kanskje en smule våt, men til å leve med.

Når vi i fjor skulle kjøpe ny båt hadde de ingen Wetsbas klar på verftet, og dermed ble det Viknes i stedet.

jan-h

Vår forrige båt var en Westbas 29. Denne hadde vi i tre år, og vi solgte den ikke for at vi var misfornøyd. Årsaken var huskjøp.

Vi kjøpte båten ny i 1999, og den hadde den nye løsningen med sofa rundt bordet. Grei plass til fire rundt. Også med skyvedør på denne modellen. Kanskje noe trangt for bena når man snur setet på BB. side for å sitte i kjøreretningen, men også til å leve med.

Den skråstilte køya forut er ingen smart løsning. her er det for trangt og for lite høyde opp til taket.

Den kan leveres med en køye på hver side forut, mye bedre løsning.

Vi valgte 165 hk Yanmar. 16 - 17 mil med spaken i veggen.

Båten har vel sjøegenskaper omtrent som en Sandvik 945. Langkjølet og helt kurant i noe sjø....kanskje en smule våt, men til å leve med.

Når vi i fjor skulle kjøpe ny båt hadde de ingen Wetsbas klar på verftet, og dermed ble det Viknes i stedet.

jan-h

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for svar. Føler du at Viknes`n er en bedre sjøbåt? Den har jo større fartspotensiale.

Er den "tørrere" en Westbas i sjø"

Skal kikke nærmere på Westbas`n idag og gjøre meg opp en mening om inventar etc.

Vet ikke hva slags køyeløsning fremme den har ennå.

Hvordan synes du glidebenkene på akterdekk fungerte? Var de ok å sitte på med pute?

Den jeg skal se på er en -95 modell, vet du om flere ting enn skyvedør og salong som er endret på nyere modeller?

Støy/vibrasjoner fra motor og akselutstyr?

Bruk gjerne din Viknes som referanse.

:sailing:

Takk for svar. Føler du at Viknes`n er en bedre sjøbåt? Den har jo større fartspotensiale.

Er den "tørrere" en Westbas i sjø"

Skal kikke nærmere på Westbas`n idag og gjøre meg opp en mening om inventar etc.

Vet ikke hva slags køyeløsning fremme den har ennå.

Hvordan synes du glidebenkene på akterdekk fungerte? Var de ok å sitte på med pute?

Den jeg skal se på er en -95 modell, vet du om flere ting enn skyvedør og salong som er endret på nyere modeller?

Støy/vibrasjoner fra motor og akselutstyr?

Tror ikke Viknes er en bedre sjøbåt enn Westbas, men det blir på en litt annen måte, i og med at det er et annet fartspotensiale på Viknes. Westbas er nok noe våtere, men dette er ikke noe stort problem, dette kan du leve med. Det spruter på vinduene på en Viknes ved ugunstig vindretning også.

Vi hadde bare glidebenk akterut. Vi hadde i tillegg to gode høyryggede stoler. Var det fler rundt bordet kunne man bruke glidebenken med puter og man satt helt greit.

Er ikke helt sikker, men en 95 modell har muligens dinett løsning. Dette er en helt grei løsning for fire personer. Med en sofaløsning er det plass til seks rundt bordet, men det er trangt!

Husker ikke de andre forandringer på tidligere modeller, men ring til Terje Kulø hos Normarin, der får du nok de små detaljene.

Vanskelig å sammenligne dette med støy.....mulig at Viknes ligger et hestehode foran. Vær klar over at det finnes en del Westbas som er levert som halvfabrikata her i Østfold.

Dahls båtbyggeri har levert båtene med forskjellige maskinalternativer, men vil vel ikke anbefale deg mindre en 150 -165 hk.

mvh

jan-h

Igjen, takk for mer utfyllende info.

Har nå vært å kikket på båten, 95 modell. Den hadde 2+2+2 løsning, der de to setene akterut var vendt mot hverandre med bord mellom. Der var det litt trangt å sitte 2 voksne i hvert sete. Vi er bare 2 + en hund, men det er jo greit å ha plass til besøk "innendørs" også. Stoffet i salongen var ikke av beste kvalitet, noe også eieren selv klaget på. Ble lett slitt merker i.

Båten var velholdt, og jeg likte båten. Den virket både solid og bra bygget. Motor var en 165Hk Yanmar. I utgangspunktet litt trangt i motorrom, men det var mulig å komme til fra begge sider via åpninger inn til sentercabin.

Forut var det 2 seter/køyer og bord. Eieren brukte vha en plate over som dobbeltseng. Sentercabin ble brukt til stueplass.

Akterdekk: glidebenker både på sider og helt akterut. Under dekk (akter) var det fint lagt opp, og bra stueplass. Båten var strøken under. Eieren klaget på dårlig jobb fra leverandør på orginal primer/bunnstoff. Det hadde begynt å flasse tidlig. Hadde selv pusset helt ned og primet opp på nytt i 2001. Nå var det helt bra.

Ja, ja får tenke litt på om jeg vil kjøpe en slik båt, eller en som har litt høyere marsjfart. Var ikke planen i utgangspunktet å ga ned i marsjfart fra forrige båt.

Prisen - 785000,- er jo ikke billig heller for en -95 modell. Kan jo faktisk få en NB 840 for omntrent det samme. Den ligger på FINN hvis noen vil kikke på den og gjerne komme med innspill.

Obs. den er fabrikkbygget...

:eek:

Redigert av OLPI (see edit history)

Igjen, takk for mer utfyllende info.

Har nå vært å kikket på båten, 95 modell. Den hadde 2+2+2 løsning, der de to setene akterut var vendt mot hverandre med bord mellom. Der var det litt trangt å sitte 2 voksne i hvert sete. Vi er bare 2 + en hund, men det er jo greit å ha plass til besøk "innendørs" også. Stoffet i salongen var ikke av beste kvalitet, noe også eieren selv klaget på. Ble lett slitt merker i.

Båten var velholdt, og jeg likte båten. Den virket både solid og bra bygget. Motor var en 165Hk Yanmar. I utgangspunktet litt trangt i motorrom, men det var mulig å komme til fra begge sider via åpninger inn til sentercabin.

Forut var det 2 seter/køyer og bord. Eieren brukte vha en plate over som dobbeltseng. Sentercabin ble brukt til stueplass.

Akterdekk: glidebenker både på sider og helt akterut. Under dekk (akter) var det fint lagt opp, og bra stueplass. Båten var strøken under. Eieren klaget på dårlig jobb fra leverandør på orginal primer/bunnstoff. Det hadde begynt å flasse tidlig. Hadde selv pusset helt ned og primet opp på nytt i 2001. Nå var det helt bra.

Ja, ja får tenke litt på om jeg vil kjøpe en slik båt, eller en som har litt høyere marsjfart. Var ikke planen i utgangspunktet å ga ned i marsjfart fra forrige båt.

Prisen - 785000,- er jo ikke billig heller for en -95 modell. Kan jo faktisk få en NB 840 for omntrent det samme. Den ligger på FINN hvis noen vil kikke på den og gjerne komme med innspill.

Uansett er det en bra båt, ingen tvil om det. Den holder seg godt i pris også ser jeg. Da vi solgte vårt eksemplar fikk vi 725.ooo for den. Det var vel omtrent det den kostet ny. Vi hadde kjørt ca. 1200 timer med den.

Dette med puter og gardiner kommer også frem fra hukommelsen etter hvert. Vi hadde en rødbrun stofftype som det var en del diskusjoner med båtbyggerne om.

jan-h

Redigert av Flid (see edit history)

Uansett er det en bra båt, ingen tvil om det. Den holder seg godt i pris også ser jeg. Da vi solgte vårt eksemplar fikk vi 725.ooo for den. Det var vel omtrent det den kostet ny. Vi hadde kjørt ca. 1200 timer med den.

Dette med puter og gardiner kommer også frem fra hukommelsen etter hvert. Vi hadde en rødbrun stofftype som det var en del diskusjoner med båtbyggerne om.

jan-h

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er vel rimelig sikker på at prisen er ganske mye for høy.

Hadde det vært samme modell som den du hadde med skyvedør og salong/sofa så hadde det nok vært mer riktig pris vil jeg anta.

Vet du om løsningen med skyvedør/sofa kom i -99 eller hadde også f.eks -98 modellen det?

• 6 år senere...

Har en westbas 29, og er relativt fornøyd med den. Den passer til vårt bruk, som er 65% fritidsfiske med havfiskeutstyr - og 35% turbruk med hele familien 2 voksne og 2 unger.

Forskjell på westbas og viknes er kanskje hvordan det driver av ved vind ved fiske i litt vind - og her er westbasen som "kjølbåt" fin. Viknes er litt "flatere" bunnfasong, og driver kanskje lettere.

Er forøvrig ofte på fiskefestivaler med bl.a viknes båter (770) og det er flotte båter generelt å også fiske fra. I tillegg er det flott turbåter fra 830 og oppover - så her er det mest pris som avgjør. Fartspotensialet er større med viknes enn westbas - og vi vil jo alltid at det skal gå fort hjem,....

Er som sagt fornøyd med westbas til vårt bruk. Gode løsninger, lett å komme til motor, tekniske løsninger er gjennomtenkt, og båten tåler litt vestlandsvær uten at man følger seg utrygg ombord. Den "glir" greit gjennom sjøgang hvor andre båter "plasker" seg vei.

Har en 212 ford ombord, som er nyoverhalt, og dette gir en standardmarsj, som jeg liker, på ca 13-14 mil. Kan nok presse den opp i 15 mil uten problem, men mtp. dieselforbruk i forhold til fartsøkning, og støy - liker jeg meg på 13-14. Da kan vi prate normalt, så med perforerte SS316 plater i motorrom er det akseptabel støy.

Max fart med 212 har jeg målt til 19 mil, men da likte gearet seg dårlig.

Iom at jeg vil ha det feilfritt "livet-ut"...koser jeg meg på 13-14...av og til 15.

Westbas anbefales som god sjøbåt! Om fart er det viktigste - er Viknes 880 å foretrekke, gjerne med en 250Hk++

Synest prisen var drøy, hadde heller lagt til 100-150k og fått en 6-8 år nyere viknes 880. Dette er også en mere morderne, raskere og lett omsettelig båt. Før eller senere løper sanden ut av timeglasset når det gjelder popularitet på båter med 80 talls design. Det er mindre avdrift ved fiske i en Westbas, men bruker selv viknesen til hobbyfiske uten problemer. Den perfekte båt til alle oppgaver finnes desverre ikke.

• 1 måned senere...

Tror ikke det produseres Westbas lenger, på annet enn bestilling, da dahls båtbyggeri gikk konk - eller ble lagt ned, for få år siden. Er på jakt etter badeplattform til westbas - den første typen, som ikke er så lang. Denne kunne i 2011 ikke leveres lenger da støpeformen er ødelagt. Kunne lage den nyeste typen, men den er alt for stor til mitt bruk.

Så...dersom noen kjenner noen som har en gammel plattform liggende......ta gjerne kontakt:-)

• 2 år senere...
  • 4 år senere...

God morgen. Løfter denne tråden igjen. Westbas har i en årrekke vært sett på som et utmerket båtvalg , men tiden begynner etterhvert å gå fra denne bunnsolide båten, ser det ut som. Forstår det slik som at båten fremdeles produseres så det er enno noen som liker dette formatet. Ser at både dieseltanker og septiktank er innstøpt i båten. Det må jo være en formidabel jobb å skifte disse ved lekkasjer. Disse er vel bygd i aluminium, men ikke noe varer vel evig..... Er det noen der ute som har gjort denne jobben?  Dessuten virker det som om disse båtene er tungsolgte noe også prisene viser. Man får jo kjøpt disse for under 300 000 snart. Håper på noen betraktninger om denne flotte båttypen.

Westbas er en bånnsolid helårsbåt som selges til fordelaktige priser nå. Ofte er det bare å bytte setetrekk som må til for å få nybåtfølelsen.

Er det innstøpt alu septik tank så er det jo en « slitedel» som må byttes etterhvert, men aner ikke hvor mye jobb det er.

På noen båter er det lett å få ut tanken, mens andre må ut med både motor og/ eller innredning.

Eksempel: Byttet for 2 år siden på vår Viknes, ca 5 timer arbeid og ca 5000 i deler for ny plasttank, pumpe og slanger.

Redigert av hanto1 (see edit history)

Har en 2006 modell med yanmar 184 hk, betalte 750.000,- for denne i fjor med 970 timer på telleren.

Har hatt en 2009 tidligere, der var alle tanker i rustfri kvalitet, alle slanger til septik må byttes etter ca 5 år ellers lukter det mye i båten :-(

God sjøbåt med et akseptabelt forbruk, fin marsjfart fra 13 - 15 kn.

Solid bygd. En stor svakhet er at varmeapparat går mest på omluft, det mangler eget friskluftintak luften blir tatt bak komfyr og dette er for dårlig slik at det dugger på vinduene.

Har tidligere hatt en Viknes 1030, komforten var av en annen verden der. Det var også dieselforbruket :-(

• 8 måneder senere...

WESTBAS 86 modell. Må skifte ut min VP TAMD 40A til en ny motor. Går motoren ut gjennom takluka? Har en luke som åpnes, ikke skyveluke. Dette er vel eneste måte å få ut motoren? Tenker å skifte til en brukt tilsvarende og har en B på hånda. Noen som har Westbasen som har skiftet til annen motor? Hyundai eller Vestus? 

Redigert av Fridtjof1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...