Guest Avmønstret# Startet 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2013 (redigert) Får ikke redigert overskriften men mener da slider, ikke trinser... --------------------------------- Har en brøkdelsrigg med 9 meters mast og sliter med at storseilet er tungt og tungvindt å heise. Blokken/trinsa i mastetopp og bunn er smurt opp, opphalet er nytt og alt det er på stell, men patenten for hvordan seilet er tredd i masta er elendig. I stedet for slidere så tres selve forliket, som har innsydd et tau, inn i sporet på masta. I praksis så må jeg da mate sporet i masta med ei hånd og dra i opphalet med andre hånda. Masta er ikke utstyrt med vinsj så jeg får ingen mekanisk hjelp der heller. Dette går ulidelig sakte og motstanden i mastesporet osv gjør at det ettervert blir ganske så tungt også. Fikk plutselig for meg ideen at jeg vel ganske enkelt kan montere slidere på forliket til seilet? Noen som har noen ideer eller har gjort tilsvarende før? Om jeg finner slidere som passer så vil det være en grei vinterjobb å sy de inn i seilet. Redigert 16.Juni.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Tror det er nokså enkelt. Slå inn noen maljer (rustfrie eller messing) og monter sleidene i maljehullene. Om du ikke vil bruke rullbommen må du sette en stoppeskrue eller noe i bunnen så ikke sleidene ramler ut. Du må da feste seilt på vanlig måte på bommen. Skal du bruke rullefunksjonen må du mate inn sleidene når seilet skal opp og det blir tungvint skulle en tro. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Prøv og spraye silicon på forliket og i sporet, det smører bra. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Smurte opp alt før masta ble satt opp i våres, så det står ikke på det. Tror oppskriften til Pettersand har noe for seg. Hvor stor avstand pleier det å være mellom slidene? Å delje inn maljer er jo bare gøy men har bare gjort det i seilduk før. Siden dette er Dacron så er det kanskje en ide å svi hull før jeg slår inn maljene slik at det ikke blir kutt som det kan rakne etter. Om jeg legger forsterkning med spinnakertape og så svir hull, så slår malje. Men hva bruker jeg mellom malje og slider? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Tror det er nokså enkelt. Slå inn noen maljer (rustfrie eller messing) og monter sleidene i maljehullene. . Det er en god ide men overlat det til en seilmaker. Maljene du får på f.eks. Biltema eller CO er for dårlige og jeg vil tro at det også må syes inn forsterkninger der maljene skal sitte. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Det er da ikke vanskelig å få rustfrie maljer. På et såpass lite seil kan en også forsterke maljen med spinnakertape, egentlig lite å "plage" en seilmaker med. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Men noen som vet hvor langt det er mellom slidene i storseilet sitt, sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
Estenkyr Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Eller så kan du gå til innkjøp av en slik http://www.watski.no/Storseillikfoerer-seilmater-11UY0 Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Tror nok at jeg har en 0,5 m mellom sleidene, kanskje mer. målet mitt fra bom og opp til toppen er ca 12 m,. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Hva slags spiler har du? -traverene skal vel også festes i forhold til dem. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Tror ikke det trenger å være så avansert, er to vanlige spiler og seil til en snekkeseiler det handler om så trenger ikke være i regattamodus på ting, det skal bare virke. Bør jo ikke være opphal av seil som hindrer en i å heise seil på en liten båt :-) -------------------- Men så er spørsmålet, jeg slår inn maljer (++), får tak i slidere/travere som passer. Hvordan feste sliderne/traverne til seilet/maljene? Et tau av riktig dimensjon med riktig knute kan vel fungere? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Plastsleider skal kunne monteres direkte til maljene. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Men s堥r sprsm嬥t, jeg sl岠inn maljer (++), f岠tak i slidere/travere som passer. Hvordan feste sliderne/traverne til seilet/maljene? Et tau av riktig dimensjon med riktig knute kan vel fungere? Hullet i sleidene er (vanligvis) avlangt og smalt, så hvorfor ikke feste med vevd bånd? Dette fester du ved å la det gå litt ut på hver side av seilet, og sy tvers gjennom seilet. Hvordan er innfestingen til spilene dine? Hvis de ikke går helt ut til forliket trenger du kanskje ikke gjøre noe spesielt utover å sette en sleide ved "foten" av spilene? Ok, det er en kjapp løsning, men det burde funke. Håper bare ikke du trenger å bytte sleider veldig ofte... :-) Redigert 16.Juni.2013 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Ingen fare med spilene. Dette er et seil fra 79, ish. Spilene er vel kanskje en halvmeter lange :-) Var ikke så avanserte dengangen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Det er slik som Popeye70 beskriver at sleidene er festet på min båt, 30 fots selibåt med ca 11.5 m storseillik. Jeg var en stund plaget med at sleidene røk, særlig de nederste. Det var selve sleidene som røk ved at den ene vingen knakk av i bøyen, webbingen som holder sleiden til seilet har aldri røket. Jeg løste problemet ved å bruke metallsleider på de mest belastede punktene. Tror det kan være lurt å a sleidene litt tettere i nederste del av seilet. Redigert 16.Juni.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Vevd bånd ja, høres også greit ut, er jo enkelt tilgjengelig med symaskin så nært forliket. Noen som har en butikk eller seilmaker nær Nordstrand, evt sentrum Oslo, evt Moss/Fredrikstadområdet å anbefale, som selger slike deler over disk og evt har ørlite utvalg? Virker ikke som standardbutikkene har noe særlig, dvs seasea, maritim, seatronic, men kan hende jeg ikke har søkt godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Her er ihvertfall en internetsjappe som har det du trenger. Vet ikke om de selger internasjonalt. http://search.sailrite.com/category/sail-rigging-hardware-harken-battens-slugs-slides-shackles De har forøvrig en samling videoer som burde være av interesse for deg: http://video.sailrite.com/slugs-shackles-outhaul-videos/youtube.html Redigert 16.Juni.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Det er da ikke vanskelig å få rustfrie maljer. På et såpass lite seil kan en også forsterke maljen med spinnakertape, egentlig lite å "plage" en seilmaker med. Jeg har vært på jakt etter rustfrie maljer, hvor har du funnet det hen? Sitér dette innlegget Link to post
eXpence Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Den enkleste må vel være å sette en 2:1 utveksling på fallet? En billig og enkel løsning som mange benyttter. Sett på en blokk i seilet, fest fallet i toppen av masta litt bak utløpet for fallet, tre fallet det ned i blokka og så opp i trinsa. Du kan gå ned en dimensjon på fallet i samme slengen, eks. 8mm-->6mm, eller 6mm->5mm. Dette gir deg mye "mer krefter", Ulempen er at du blir dobbelt så langt å trekke, men det bør ikke være noe problem vel? /e Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Vevd bånd ja, høres også greit ut, er jo enkelt tilgjengelig med symaskin så nært forliket. Noen som har en butikk eller seilmaker nær Nordstrand, evt sentrum Oslo, evt Moss/Fredrikstadområdet å anbefale, som selger slike deler over disk og evt har ørlite utvalg? Virker ikke som standardbutikkene har noe særlig, dvs seasea, maritim, seatronic, men kan hende jeg ikke har søkt godt nok. Jeg vil tro enhver seilmaker hjelper deg, men du må kanskje påregne litt ventetid nå rett før ferien. Ring og spør hva de anbefaler, og om de har tid. Gran Seil (http://www.granseil.no) på Snarøya kanskje den nærmeste...? Ellers ligger det vel minst én seilmaker nedover mot svenskegrensa (Eklund i Gressvik), og du har UK Syversen i Smøgen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ArnfinnEide Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Denne ser ut som en løsning som fungerer bra. Adapter til drillen. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106584837 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 Båten det gjelder ble solgt. Neste seilbåt jeg hadde var lett å hive opp seilet på, selv om det var mye større. Nå har jeg ny båt etter det igjen, seilet er ikke noe større, men tungt å heise. Men jobber med saken. En sånn dings til drillen har jeg sett på, men skulle hatt varianten som passer til muttertrekker. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2017 Denne gjør jobben med et stort storseil på Hanse 400..... Måtte kjøpe fra USA da den ikke ble tatt inn til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.