Jump to content

Tungt og tungvindt å heise storseil, bygge om til trinser?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Får ikke redigert overskriften men mener da slider, ikke trinser...

---------------------------------

Har en brøkdelsrigg med 9 meters mast og sliter med at storseilet er tungt og tungvindt å heise. Blokken/trinsa i mastetopp og bunn er smurt opp, opphalet er nytt og alt det er på stell, men patenten for hvordan seilet er tredd i masta er elendig. I stedet for slidere så tres selve forliket, som har innsydd et tau, inn i sporet på masta.

I praksis så må jeg da mate sporet i masta med ei hånd og dra i opphalet med andre hånda. Masta er ikke utstyrt med vinsj så jeg får ingen mekanisk hjelp der heller. Dette går ulidelig sakte og motstanden i mastesporet osv gjør at det ettervert blir ganske så tungt også.

Fikk plutselig for meg ideen at jeg vel ganske enkelt kan montere slidere på forliket til seilet? Noen som har noen ideer eller har gjort tilsvarende før?

Om jeg finner slidere som passer så vil det være en grei vinterjobb å sy de inn i seilet.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Tror det er nokså enkelt. Slå inn noen maljer (rustfrie eller messing) og monter sleidene i maljehullene. Om du ikke vil bruke rullbommen må du sette en stoppeskrue eller noe i bunnen så ikke sleidene ramler ut. Du må da feste seilt på vanlig måte på bommen. Skal du bruke rullefunksjonen må du mate inn sleidene når seilet skal opp og det blir tungvint skulle en tro.

Guest Avmønstret#

Smurte opp alt før masta ble satt opp i våres, så det står ikke på det. Tror oppskriften til Pettersand har noe for seg.

Hvor stor avstand pleier det å være mellom slidene? Å delje inn maljer er jo bare gøy men har bare gjort det i seilduk før. Siden dette er Dacron så er det kanskje en ide å svi hull før jeg slår inn maljene slik at det ikke blir kutt som det kan rakne etter. Om jeg legger forsterkning med spinnakertape og så svir hull, så slår malje.

Men hva bruker jeg mellom malje og slider?

Guest Avmønstret#

Tror ikke det trenger å være så avansert, er to vanlige spiler og seil til en snekkeseiler det handler om så trenger ikke være i regattamodus på ting, det skal bare virke.

Bør jo ikke være opphal av seil som hindrer en i å heise seil på en liten båt :-)

--------------------

Men så er spørsmålet, jeg slår inn maljer (++), får tak i slidere/travere som passer. Hvordan feste sliderne/traverne til seilet/maljene? Et tau av riktig dimensjon med riktig knute kan vel fungere?

Men s堥r sprsm嬥t, jeg sl岠inn maljer (++), f岠tak i slidere/travere som passer. Hvordan feste sliderne/traverne til seilet/maljene? Et tau av riktig dimensjon med riktig knute kan vel fungere?

Hullet i sleidene er (vanligvis) avlangt og smalt, så hvorfor ikke feste med vevd bånd? Dette fester du ved å la det gå litt ut på hver side av seilet, og sy tvers gjennom seilet. Hvordan er innfestingen til spilene dine? Hvis de ikke går helt ut til forliket trenger du kanskje ikke gjøre noe spesielt utover å sette en sleide ved "foten" av spilene?

Ok, det er en kjapp løsning, men det burde funke. Håper bare ikke du trenger å bytte sleider veldig ofte... :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det er slik som Popeye70 beskriver at sleidene er festet på min båt, 30 fots selibåt med ca 11.5 m storseillik. Jeg var en stund plaget med at sleidene røk, særlig de nederste. Det var selve sleidene som røk ved at den ene vingen knakk av i bøyen, webbingen som holder sleiden til seilet har aldri røket. Jeg løste problemet ved å bruke metallsleider på de mest belastede punktene. Tror det kan være lurt å a sleidene litt tettere i nederste del av seilet.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Guest Avmønstret#

Vevd bånd ja, høres også greit ut, er jo enkelt tilgjengelig med symaskin så nært forliket. Noen som har en butikk eller seilmaker nær Nordstrand, evt sentrum Oslo, evt Moss/Fredrikstadområdet å anbefale, som selger slike deler over disk og evt har ørlite utvalg? Virker ikke som standardbutikkene har noe særlig, dvs seasea, maritim, seatronic, men kan hende jeg ikke har søkt godt nok.

Her er ihvertfall en internetsjappe som har det du trenger. Vet ikke om de selger internasjonalt.

http://search.sailrite.com/category/sail-rigging-hardware-harken-battens-slugs-slides-shackles

De har forøvrig en samling videoer som burde være av interesse for deg:

http://video.sailrite.com/slugs-shackles-outhaul-videos/youtube.html

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Den enkleste må vel være å sette en 2:1 utveksling på fallet? En billig og enkel løsning som mange benyttter.

Sett på en blokk i seilet, fest fallet i toppen av masta litt bak utløpet for fallet, tre fallet det ned i blokka og så opp i trinsa. Du kan gå ned en dimensjon på fallet i samme slengen, eks. 8mm-->6mm, eller 6mm->5mm.

Dette gir deg mye "mer krefter", Ulempen er at du blir dobbelt så langt å trekke, men det bør ikke være noe problem vel?

/e

Vevd bånd ja, høres også greit ut, er jo enkelt tilgjengelig med symaskin så nært forliket. Noen som har en butikk eller seilmaker nær Nordstrand, evt sentrum Oslo, evt Moss/Fredrikstadområdet å anbefale, som selger slike deler over disk og evt har ørlite utvalg? Virker ikke som standardbutikkene har noe særlig, dvs seasea, maritim, seatronic, men kan hende jeg ikke har søkt godt nok.

Jeg vil tro enhver seilmaker hjelper deg, men du må kanskje påregne litt ventetid nå rett før ferien. Ring og spør hva de anbefaler, og om de har tid. Gran Seil (http://www.granseil.no) på Snarøya kanskje den nærmeste...? Ellers ligger det vel minst én seilmaker nedover mot svenskegrensa (Eklund i Gressvik), og du har UK Syversen i Smøgen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 4 år senere...
Guest Avmønstret#

Båten det gjelder ble solgt. Neste seilbåt jeg hadde var lett å hive opp seilet på, selv om det var mye større. Nå har jeg ny båt etter det igjen, seilet er ikke noe større, men tungt å heise. Men jobber med saken. 

En sånn dings til drillen har jeg sett på, men skulle hatt varianten som passer til muttertrekker. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...