Jump to content

Isotherm eller Vitrifrigo kjøleaggregat??


Lme

Recommended Posts

Hei!

 

Sitter og fintenker på hvilket kjøleaggregat jeg skal bruke til et selvbygd kjøleskap i Skibsplasten min. Ett alternativ er å bruke Isotherm til kr 4000

Bilde Art nr 5285-01 hos www.maritim.no

 

Eller et Vitrofrigo aggregat(5256-99) kombinert med en fordamper (5257-13)

Bilde

Bilde

 

Vitrifrigoløsningen koster totalt 2100 (1390 + 695)

På dette aggregatet står det ikke oppgitt strømforbruk, men det er vel Danfoss begge to?

I tillegg er lengden på kablingen/rørene av vesentlig betydning. Isotherm løsningen er oppgitt med to meters kabling. Maritim har jeg ringt og spurt om lengden på Vitrifrigo, uten at de har klart å gi meg et svar. Noen som vet?

 

Er det noen som har noen erfaring med dette?

Redigert av Justisia (see edit history)
Link to post

Hei, det er neppe særlig forskjell i strømforbruk da anleggene ser ut til å ha samme kompressor.

 

Siden prisforskjellen er såvidt stor (1900kr spart av 4000 kr), gå for det billigste. Kanskje er kvaliteten dårligere, kanskje ikke. Uansett så varer det sikkert noen år og da er gjerne båten solgt eller du kan kjøpe et nytt anlegg.

 

Geir

Link to post

Hei,

Synes at argumentasjon på at man skal sikkert selge båten i løpet av noen år så man kan sikkert kjøpe det billigste ikke holder. Selv gjorde jeg en vurdering på kjøleskap da jeg bygde båten og da var ihvertfall isothermkjøleskapet bedre enn de andre. Strømforbruket lå på ca. 70 % av de andre. I tillegg var de utstyrt med ASU (Automatic speed up) (tror jeg det het). Som sikret at agregatet gikk for fult når batteriene lades.

Link to post

Argumentasjonen er ikke "at man skal sikkert selge båten i løpet av noen år så man kan sikkert kjøpe det billigste ikke holder", men derimot er argumentasjonen at disse to konkrete kjølesystemene ser ut til å ha samme spesifikasjoner, men det ene koster 90,5% mer enn det andre.

 

Fattigmanns ASU lages selv vha D+ uttaket på dynamoen og et par kjøleelementer i inntil fordamperen.

 

Forøvrig så kan det fra bildene se ut til at Vitrifrigo har viftekjølt kondensator?

 

Geir

Link to post

Argumentasjonen er ikke "at man skal sikkert selge båten i løpet av noen år så man kan sikkert kjøpe det billigste ikke holder", men derimot er argumentasjonen at disse to konkrete kjølesystemene ser ut til å ha samme spesifikasjoner, men det ene koster 90,5% mer enn det andre.

 

Fattigmanns ASU lages selv vha D+ uttaket på dynamoen og et par kjøleelementer i inntil fordamperen.

 

Forøvrig så kan det fra bildene se ut til at Vitrifrigo har viftekjølt kondensator?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, prisen er jo vesentlig her. Og i teorien skal vel disse ha likt strømforbruk, jmf teori om at lik (bil)motor med forskjellig effektuttak har samme forbruk. Det hvis begge er Danfoss BD 35, noe jeg tror.......

 

Har sett koblingsskjema på Vitro'en. Der var det uttak til vifte, men det er jo mulig at det er en integrert en allikevel. Fattigmanns ASU har jeg tenkt på.

 

Snakka med MAritim nå. Kablingen på Vitro opplegget er ikke på mer enn ca 40-50 cm. Det blir for kort for meg, så da ble det Isotherm. Maritim opplyste at de importerer Vitro selv, mens de tar Isotherm fra Terommarin. Det skal være grunnen til den store prisforskjellen. Watski (Swang) tar nesten 1000 lappen mer enn Maritim igjen :puke:

Link to post

Snakka med MAritim nå. Kablingen på Vitro opplegget er ikke på mer enn ca 40-50 cm. Det blir for kort for meg, så da ble det Isotherm.

Har selv Isotherm - skap riktignok, som jeg er godt fornøyd med. Men det er jo kompressoren som er avgjørende her. Isotherm skap er Indel med Danfoss BD35. Vitrofrigo er som Isotherm men til halve prisen. Hvis det bare er lengden på rørene som bekymrer, så ville jeg jammen sjekket en gang til. Fra bildet å dømme så er det jo over meteren med rør. 3 spiralrunder med 15 cm diameter blir fort godt over meteren. Rørstumpene på kompressorsiden derimot er vel 40-50 cm.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
  • 5 år senere...

 

Fattigmanns ASU lages selv vha D+ uttaket på dynamoen og et par kjøleelementer i inntil fordamperen.

Dette høres veldig interessant ut.

Er det mulig å få en beskrivelse på hvordan man gjør dette?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Vitrifrigo er av Kina typen mens Isotherm sin er av den Italienske. Forskjellen på kompressoren og kontrollboks er ikke stor men Isotherm sin kvitter seg med flere kalorier og vifte er større og mer stillegående.

 

ASU er en helt annen sak der den lagrer kjølegass i kjøleelement i 8 timer etter den slår av på grunn av lav spenn. Den fattigmanns varianten blir aldri annet en en billig variant uten ASU egenskapene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...