roggy39 Startet 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2013 Heisann gutter...Jeg har nå tettet et hull i skroget på en plastbåt under vannlinjen. Brukte epoxy og duk. Det jeg nå lurer på er om det er nok å smøre på noen lag med epoxy primer før bunnsmøringen, eller om man MÅ ha toppcoat i tillegg. I såfall hvilken rekkefølge blir det? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 du trenger nok ikke topcoat, det er mest til pynt og beskyttelse av polyester mot vanninntrenging. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jakob T Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Toppcoat er egentlig polyester tilsatt pigment,og er ikkje tett.Med epoksy reprasjon,forsett med epoksybaserte produkter som går sammen,så slipper du problemer med heft Sitér dette innlegget Link to post
roggy39 Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Så du mener alstså at primeren gjør samme nytten,,,altså forhindre vann inntrenging? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 epoxy primer er såvidt jeg har skjønt, tettere enn gelcoat/topcoat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 epoxy drar nok ikke vann slik som polyester. selv om polyester heller ikke direkte kan sammenlignes med en svamp ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
roggy39 Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 (redigert) Jeg håper dere har greie på dette gutter, for nå blir det slik,og jeg legger skylden på dere hvis det blir U-båt,,hehehe. Innerst inne trodde jeg også det var sånn, helt til jeg snakket med en tidligere idag som påsto at man MÅTTE ha topcoat:) Redigert 16.Juni.2013 av roggy39 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Slip og avfett skikkelig, før du legger epoxyprimer, gjerne 3-5 strøk. Dette blir tett og bra så lenge grunnarbeidet er godt utført.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 epoxyen er nok like tett som et badekar ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jakob T Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Stemmer,epoksyprimer er tettere enn toppcoat Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 ikke bare epoxyprimeren men selve epoxyen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dvil Svart 16.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Såvidt jeg kan forstå er du nesten i mål allerede. Din epoxyreparasjon er tett. Du trenger ikke pen finish under vannlinja. Bare å smøre på bunnstoff. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
roggy39 Svart 16.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2013 Takker folkens,, På boksen med epoxyprimer står det at man må vente 7 dager i 20 grader før den er gjennomherdet og klar for sjøsetting,,,,,,Det hørtes LENGE ut,,:) 3 dager siden jeg reparerte nå,,,,Skal jeg virkelig være nødt til å vente enda ca 10 dager før alt er gjennomherdet,,,,for her oppe er det jo ikke 20 grader,,,12,5 her nå:( Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Hadde jeg aldri brydd meg om. Bare sjøsett du! Topcoat fester forøvrig ikke på epoxy, så det var godt du ikke brukte det...;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Topcoat fester forøvrig ikke på epoxy, Er det noe du vet og har forsøkt, eller er det noe du "har hørt"? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Har hørt. Men Mulligan vet selvsagt best, som vanlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Toppcoat er egentlig polyester tilsatt pigment,og er ikkje tett. Er vanligvis vinylester og tett nok. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) topcoat fester til epoxy, iallefall gjør gelcoatsparkel det. har nemlig prøvd og har også lest det. epoxyen må naturligvis være ferdig utherda og vaskes med vann for å fjerne hinna, samt mattslipe. Redigert 17.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Selvfølgelig fester det dersom man følger prosedyre og sliper lett og vasker med aceton. Det er ingen grunn til noe annet. Dette er en av de særdeles seiglivede mytene om båt. En annen er vanninntrenging gjennom gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 det må faktisk vaskes med vann på epoxyen. ikke nødvendigvis aceton. pussig men så sier skriften. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.