Jump to content

Har jeg dårlig mottak på min VHF?


Maika

Recommended Posts

Jeg tar in Tjøme radio klokkeklart i indre Oslofjord, men hender jeg ikke hører hva sender sier til Tjømeradio. Så er vel noe rundt antenneoppsettet ditt som ikke er helt ok. Kan man sikkert måle seg til for de som kan det, selv ville jeg startet systematisk ved hver kontakt og kontaktpunkt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i indre Oslofjord, har akkurat montert VHF og tok inn småbåtvarselet fra Tjøme Radio med mye støy. Er det normalt, eller er antenneopplegget mitt kanskje dårlig?

 

 

Jeg tar in Tjøme radio klokkeklart i indre Oslofjord, men hender jeg ikke hører hva sender sier til Tjømeradio. Så er vel noe rundt antenneoppsettet ditt som ikke er helt ok. Kan man sikkert måle seg til for de som kan det, selv ville jeg startet systematisk ved hver kontakt og kontaktpunkt.

Store sjanser for at du har en dårlig antennekontakt - regner med at det er en stasjonær VHF, det skal ikke være støy om du lytter på værmeldingen på ch 66 i indre Oslofjord. Om du har anledning, så anbefaler jeg at du lodder kontaktene.

 

Jori.

Obs på at om du lytter kanal 66, så hører du bare Tjøme radio på den, alle arbeidskanalene erduplex, sender og mottar på to forskjellige frekvenser, og din VHF har bare mottakerfrekvens til arbeidskanalene.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Hørte på kanal 66.

Prøvde å kalle opp Tjøme på 21, men ikke noe svar.

Kontakter er loddet her nede, så da er vel problemet i toppen av masten...:(

Prøvde du å kalle Tjøme radio på kanal 21. Da er det en god forklaring på hvorfor du ikke fikk kontakt. Kanal 21 ligger på Tjøme, og så langt når du dessverre ikke. Prøv igjen på kanal 66 fra inde Oslofjord.

Her du i båten utover kvelden, etter 2215 - så kan du gjøre ett forsøk, så skal jeg svare deg, får du ikke kontakt da (på kanal 66) så prøver du på kanal 16. Hører du fremdeles ingen ting så ta en tlf til oss - 120

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Det er alltid greit å ha en kanalplan så en kan stille inn på opp rett kanal, så får en svar.

http://www.maritimradio.no/index.php?page_id=1913

Og for de som skal litt lenger er disse bra.

http://www.stockholmradio.se/kartor-och-kanalplan-vhf%20/

http://tdc.dk/lyngbyradio/element.php?dogtag=lr_radioservice_vhf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Låner denne tråden litt. Eg er også fersk på vhf. VHF'en ombord er trolig veteran.

Eg husker fra kurs at det var snakk om simplex og duplex, og arbeidskanaler osv, så det er mulig eit enkelt svar på spørsmålet som kommer.

 

Eg låg i ei havn i helga og hadde vhf på k16. Eg hørte feks ein tydelig samtale mellom ei ferge og rogaland radio. Eg veksla litt mellom k7 og k16, prøvde å teste ut DW funksjonen. Litt seinere hørte eg rogaland radio svarte og snakka med ein anna båt på k7. Eg hørte den andre båten meget svakt vist eg skrudde full volum, men då hadde høytaleren sikkert tatt knekken når RR svarte igjenn. Mao så hørte eg ikkje begge godt nok. Eg kjenner båten det gjaldt, og den låg "rett over fjorden" for meg, og ca 1/3 av distansen fra meg i forhold til ferga.

Normalt ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja, normalt med VHF. Skipets VHF sender med frekvens 156.350MHz på kanal 7, mens kystradioen sender med frekvens 160.950MHz på samme kanal. Derfor vil din VHF kun lytte på kystradioen og ikke høre skipet. Grunnen er at det skal være mulig med profesjonell duplex-VHF at både skip og kystradio sender samtidig uten å forstyrre hverandre (kan prate i munnen på hverandre).

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oki. Skjønner. Eg hadde muligens den slangen som den andre båten hadde bruk for,men fikk ikkje høre deres prat. Men eg skjønte av det eg hørte av RR sine svar at det var slangebrudd.

Dette gjelder kanal 7? Slik at vist eg hadde ropt opp den andre båten på kanal 16 og bedt de velge ein anna kanal, så kunne eg kanskje bistått?

 

Eg får google litt og sjå om eg kan lære meir om båt til båt kanaler og slikt....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her har du oversikt jeg har laget over hva som er simpleks/dupleks-kanaler, hva som er båt til båt kanaler, hva en bruker mot kystradio osv. Kystradio bruker alltid duplekskanaler, bortsett fra kanal 16, da.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Stilig :-) Den skal eg skrive ut. Eg trur ikkje min gamle GME famita 558 har L kanaler. Vurderer nyere vhf m dsc/gps/ais :-)

Stilig :-) Den skal eg skrive ut. Eg trur ikkje min gamle GME famita 558 har L kanaler. Vurderer nyere vhf m dsc/gps/ais :-)

Stilig :-) Den skal eg skrive ut. Eg trur ikkje min gamle GME famita 558 har L kanaler. Vurderer nyere vhf m dsc/gps/ais :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...