Jump to content

Mister VHF signal?

mentor70

Recommended Posts

Vi er ofte mange båter som reiser på tur sammen, og vi opplever fra tid til annet at båt A ikke kan høre båt B kalle på ham. Vi andre hører båt B godt, og kan også kalle på båt A og får svar med en gang. Vi har diskutert dette uten å finne sikkert svar. Stort sett sendes det da på 25W. Kan det være at vi ligger for nærme hverandre og at apparatet har en sikkerhetsfunksjon som gjør at man ikke hører den som kaller (filtrerer bort sterke signaler)? Vi finner ingen god forklaring. Noen som har noen forslag?

Er problemet kun mellom to spesifikke båter (A og B), eller generelt to tilfeldige båter i følget? Og hva ligger i nært hverandre?

Problemstilling høres sær ut, men jeg ser to teoretiske muligheter uten egentlig tru på dem hvis dere er i umiddelbar nærhet til hverandre

- Båt B har dårlig sendeeffekt, og båt A har for høyt innslag av squelch så alle andres sending slår gjennom men ikke en svak sending fra B.

- Båt B (sender) har lange antenner som er særdeles ute av lodd. Dette er nomalt bare et problem på lengre distanse at med lange antenner blir lobene smale og kan derfor "gå over" mottakerens antenner.

Hvilke kanaler ble brukt ?

Bruker man ikke enfrekvenskanaler blir jo dette resultatet.

Rimer ikke med "av og til", samt skal det gå opp må samtlige andre enn A ha duplex og B ha tuklet med sin kanalplan så han sender på samme frekvens som kystradioen.

Simplex/duplex-problematikk er at man hører andre båter snakke uten å høre svar, men skipsfrekvensen skal da være samme uanset. Og i dette tilfellet hører alle andre enn A at B sender, og alle andre kan kalle opp A og fortelle han hva han ikke har hørt.

Eller misforsto jeg problemet?

Er problemet kun mellom to spesifikke båter (A og B), eller generelt to tilfeldige båter i følget? Og hva ligger i nært hverandre?

Problemstilling høres sær ut, men jeg ser to teoretiske muligheter uten egentlig tru på dem hvis dere er i umiddelbar nærhet til hverandre

- Båt B har dårlig sendeeffekt, og båt A har for høyt innslag av squelch så alle andres sending slår gjennom men ikke en svak sending fra B.

- Båt B (sender) har lange antenner som er særdeles ute av lodd. Dette er nomalt bare et problem på lengre distanse at med lange antenner blir lobene smale og kan derfor "gå over" mottakerens antenner.

Vi snakker om umiddelbar nærhet. Sist det skjedde var det under slep. altså kanskje 20 meter mellom senderne, men det har også skjedd før når avstanden har vært opptil 100 meter på havet.

Kanalen har alltid vært L1.

Stort sett går det helt greit, men høy og klar stemme begge veier. Av og til når båtene er nærme hverandre, så hører ikke båt A at båt B kaller. Båt C hører både båt A og B hele tiden, og båt A hører også båt C, men ikke alltid båt B. En typisk situasjon er når vi er 3-4 båter som kommer sammen til en utehavn, hvor vi da diskuterer på VHF'n hvor vi skal gå inn. Alle båtene ligger da relativt nærme hverandre (under 100 m). Jeg eier båt A, og det jeg opplever når dette skjer er at min håndholdte VHF alltid fungerer fint, mens den som er fast installert (en Sailor) faller ut og mister signalet fra båt B. Jeg vet at denne er vanskelig å ta, men jeg måtte bare større i tilfelle noen hadde en kjapp løsning. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...