Jump to content

Raymarine spx 10 klare ikke holde kursen

beauty of aqua

Recommended Posts

Har nettopp montert en raymarine spx 10.

Når jeg kjører på sakte fart styrer den som en drøm,ligger så godt som dønn påkursen.

Problemet oppstår når jeg begynner og gi litt på,da detter den for 15 grader ut av kurs,og alltid til barbord. Når jeg styrer manuelt,så skjener ikke båten til hverken den ene eller den andre siden,vil heller si at den er meget retningsstabil,og lett på rattet.noen som hvet hva dette kan komme av?

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Hvor har du fluxgatekompasset montert. Det høres jo ut som kompasset begynner å vise feil når du gir på. Den eneste forklaringen jeg kan komme på, er om kompasset er montert nær strømførende ledninger. Dersom f.eks. kompasset er montert i nærheten av ladeledningen fra dynamoen, kan det begynne å vise feil når du gir på og ladestrømmen øker.. Har du sammenlignet visningen fra fluxgataekompasset med båtens kompass?

Hiver meg på samme tråd. Har samme problem med min ST6002, men kun på nord kurs ( Drar 8 gr. mot babord, men tar seg sakte inn igjen ), Jeg har fått høre at dette er helt normalt ,med fluxgate kompass og at man må ha gps kompass for å unngå dette. Samtidig hevdes det at Raymarin ikke har gps kompass. Noen som vet noe om dette og eventuelt om annet utstyr passer mot Raymarin.

Når autopilot blir kalibrert går man sakte, autopiloten lærer seg da båtens styreegenskaper i denne farten. Rorutslagene er ofte betydelige når man går sakte. Når man da gir gass vet vi at man må bruke mindre ror enn ved sakte fart. Hvis ingen forteller autopiloten at farten har økt betydelig vil den forsøke å styre på samme måte som før med de samme betydelige rorutslagene, dette fører til endel sikksakk til piloten skjønner at den må styre annerledes. Det motsatte skjer når man går ned fra plan, da vil rorutslagene blir for små og man forlater opprinnelige kurs før den henter seg inn igjen. Så hvordan kan man få orden på dette? Hva er det autopiloten trenger for å forstå at den skal styre annerledes? Du gjettet riktig, fartsinformasjon!

På en eller annen måte må man forsyne piloten med fartdata, gjerne en gps direkte tilkoblet, eller velge på plotteren at fart skal sendes sammen med veipunkter. Mange piloter har også mulighet for å korrigere for avdrift, da trenger de i tillegg posisjon.

Mulig den kan det,men ikke som jeg vet om.

Bare tenkte at det muligens hadde noe og si iom at piloten skal"lære" seg hvordan båten oppfører seg.viss jeg lærer den opp i sakte fart,så vet den jo ikke hvordan sen ter seg marsjfart??eller er jeg på villspor

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Jeg tror fremdeles det er noe feil med kompasset, ikke kalibreringen av piloten. Jeg oppfattet det slik at autopiloten greier å holde stø kurs også når farten er høy, men at kursen er 15 grader feil. Dersom kalibreringen ikke er utført ordfentlig, vil piloten enten overkorrigere slik at båten vil styre en S kurs, eller den vil korrigere for lite ved kursavvikelser slik at det tar lang tid å komme på rett kurs.

Mulig den kan det,men ikke som jeg vet om.

Bare tenkte at det muligens hadde noe og si iom at piloten skal"lære" seg hvordan båten oppfører seg.viss jeg lærer den opp i sakte fart,så vet den jo ikke hvordan sen ter seg marsjfart??eller er jeg på villspor

Viss du skulle lært den opp i høy fart ville du fått motsatt problem i lav fart. Og det er jo i lav fart man har mest nytte av piloten. Hvis piloten ikke vet at du forandrer farten vil den bruke litt tid før den finner ut at rorutslagene må endres.

Installerte og kalibrerte SPX-10 for noen dager siden før jeg var ferdig med Actisense NDC-4 og nmea distribusjon, kalibrerte pilot uten gps, pc o.a. inn, koblet dagen etter til dette og opplevde omtrent det samme ved planefart - bare jeg hadde 15-20 grader SB i forhold til ønsket kompasskurs ved et tilfelle. Var også litt 'vinglete' på track fra pc, men holdt seg såvidt innenfor XTE grenser.

Ny kalibrering med gps aktiv via nmea inn, alt ok og fornøyd med løsningen.

Utstyr : Spx-10, P70r og type 1 pumpe på Sleipner SP60, Saga26/vp duoprop u/rorgiver.

En annen mulighet er om du har valgt 'true' eller 'magnetic' heading og avvik her ift. kalibreringen, du kan også finkalibrere fluxgate fra displayet slik at det er mest mulig likt magnetkompasset ombord.

Det hjelper mye at piloten vet fart og lengde/breddegrad..

Finles installasjonsmanualen og commissioning guidelines, og sjekk også at gps sender ut nødvendige setninger ($GLL og RMB/RMC eks.) til autopiloten så er jeg sikker på du får et bra resultat.

Som nevnt, er fluxgate utsatt for metaller eller elektriske felt i nærheten kan kursen bli ustabil.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Min autopilot er koblet til kartplotter og til fluxgatekompasset. Trenger man da egentlig fluxgatekompasset, når kartplotter sender gps signaler til autopiloten?

Du trenger fluxgatekompasset. En kartplotter gir posisjon, og når båten beveger seg kan den fortelle hvilken retning båten beveger seg i, men nøyaktigheten her er dårlig når båten beveger seg sakte. Dessuten trenger autopiloten informasjon om hvilken vei båten peker, noe den får fra fluxgatekompasset. Når det er strøm og vind, er det ikke gitt at båten beveger seg i samme retning som den peker.

Et GPS kompass kan erstatte fuxgaten, men dette er noe annet (og dyrere) enn en kartplotter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...