Jump to content

Evinrude V4 90hk bensin forbruk x 2,5 og maks 4200 v/fullt pådrag


Jon-Kåre

Recommended Posts

Nå har jeg omsider fått på en propell som funker, for stor stigning så det blir litt som å ta løs bilen i 3 giret men etter hvert kom turtallet opp i rundt 5300. Det er helt til jeg har kjørt en stund, noen ganger 2 minutt andre ganger 10 minutt. Dette har selvsagt ikke noe med propellen å gjøre jeg bare evner det da jeg beskrev probleer ed denne i en annen tråd.. Det som nå er og vel var problemet før det med propellen startet er at jeg etter litt kjøring mister turtallet og får maks 4200 ved fullt pådrag, min første anke var rusk i forgasser men etter å ha hvert på hytta i helga og opplevde et forbruk på 30 liter på hjemturen mot 12-13 normalt stusser jeg litt over om det ikke kan være noe annet/mer som feiler? Jeg prøvde desverre ikke å gi chok for å se om det hjelpte på turtall og fart.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja har tenkt tanken, sist jeg opplevde dette på en 25 hk gikk motoren bedre når jeg ga chock dette prøvde jeg ikke nå.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Var og pratet med verkstedet (nothuset) de mente og det var her feilen lå Men det var ikke så enkelt som å bytte en membran, hele pumpen måtte skiftes. 5500 takk. Dette vistnok pga vro systemet?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for den det ble jo en god besparelse, tar opp båten ikveld slik at jeg får sjekket om det er denne som er problemet. De mente på verkstedet at jeg skulle løsne slangen som går inn fra vro slik at jeg fikk satt på en lengre slange. Sugde jeg bensin her var det pumpen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg demontert pumpen, ikke greide jeg å suge bensin fra veivhuset eneste smaken jeg kjente der var svovelaktig. Etter blåsing og sug i andre rør hører jeg tydelig smell i "membranen" når jeg slipper. Ikke slipper det noe luft igjenom heller virker det som. Blir usikker på om jeg skal bestille pumpe til rundt 2500,- eller ikke? Hmm kanskje skru på pumpen uten å koble til slangen som går til veivhuset for å se om det da kommer bensin? Eller slangen må kanskje være tilkoblet for at membranen skal få trykk? Jeg er jo snekker og ingen motormann så hva vet jeg?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er det andre feil en på bensinpumpen som an gi slike symptoner søm økt forbruk og tap av omdreininger?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at dette er en forgassermotor? I så fall er dette tydelige symptomer på en nåleventil som ikke holder tett, eller flottør som henger seg opp eller er punktert. Jeg ville ha begynt sjekken der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok noen som orker å ta seg tiden til å skrive ned en ABC for dummies

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg skrudd av forgasserene og kan ikke se noe feil der, det bringer meg vel tilbake til bensinpumpen selv om jeg ikke helt kan se at der er noe feil der heller? Når det gjelder forgasserne er der vel ikke noe annet en at flotørene henger som kan gi utslag i økt forbruk? Disse beveger seg lett slik de skal

 

En nåleventil skriver du Index. Er det en ventil som er i bensinpumpen?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Altså en nål som går gjennom flortøren? Her et flotøren hengslet og det ser ut som den beveger seg fint

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

ventilen blir operert av flottøren ja, og de kan lekke selv om de ser helt fine ut. Men litt rart at det skulle skje så plutselig hos deg...

 

Har du hatt ute pluggene og sammenlignet? Dersom det var pumpe eller flottør, så burde det resultert i at 2 av pluggene var mye våtere av bensin enn de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt ute pluggene nei. Er vel noe elementert jeg skulle gjort med engang

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Blås i innløpet til forgasseren samtidig som du løfter opp flottøren. Om nåleventilen er OK blir det helt tett, lekker det litt gjennom vil motoren få for mye bensin og gå urent (og bruke mye bensin). Sjekk også om det er bensin inne i flottørene, en lekk flottør vil ikke flyte opp og stenge nåleventilen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det skal jeg gjøre så snart jeg er hjemme, var pg bestilte pakninger til gasserne isted da en gikk istykker under demontering. Et vel like greit å bytte de mår jeg først har demontert. Bestilte repair kit som skulle inneholde de pakningene jeg trenger og sikkert noe mere som forhandler ikke viste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er bra! Sjekk også flottørnivå, dvs avstand mellom flottør og topplokk på forgasser når nåleventilen stenger. Feil flottørnivå kan også føre til økt forbruk, men vanligvis ikke så akutt som her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hmm finner ingen plass å blåse slik at jegfår sjekket at det stenger? Hvordan vet jeg hvordan flotørene skal justeres, må vel ha en bok da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det virker absolutt som om flottørene stenger som de skal. Da gjenstår vel eventuell lekkasje på en av de men det ser jeg som usansynlig da det da vel skulle vært bensin inni en av de?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har hatt det travelt med jobb men nå er jeg igang igjen. Har "overhalt" forgasserene, byttet plugger og pluggledningene. Prøvde nå å dra av en og en pluggledning mens motoren gikk, merkbar forskjell på 3 av de men den fjrerde som ligger nederst til høyre sett bakfra var det veldig liten forskjell på, nesten ikke merkbart. Her var og pluggen våt når jeg skrudde den ut. De andre var helt tørre. Hva nå?.....

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Min v4 115 fra 96 ga jeg opp og lot en mekaniker ta jobben, problemet mitt var at den døde på 2000 rpm uansett samt fusket endel på tomgang. De stilte inn flottører som var helt feil, samt fant en liten lekasje bakpå den ene forgasseren, inn mot manifoilen.... og stilte inn tomgangsdysene. Hva som hjalp var de ikke sikre på... men nå er motoren mye bedre enn da jeg kjøpte den (brukt)

 

Nå hjalp vel ikke dette deg stort, men høres ut som noe i samme gata...

 

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Alle opplysninger mottas med takk. Hvis dette f.eks var feil ved flottør/forgasser burde ikke det da føre til fusk/våt plugg på begge sylindrene den forgasseren betjener

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Uansett, er greit å skaffe seg verkstedmanualen. Den er en del bedre enn Seloc manualen da den er spesifikk for en motormodell.Fant til min for 10 $ på eBay. Fulgte med denne plansjen til å henge på veggen :-)bilde

Nå ble den litt uleselig, men etter å ha sett etter lekkasjer og tette forgassere og manifoiler, så er det pulse limiter ventil, på min er den blå og sitter på siden bak vro på luft-slangen. Den skal ikke Være full av møkk. Men står ikke hvordan man tester den. Deretter står det chipped leaf plates, regner med de mener reed ventilene.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som jeg har fått lånt meg utstyr for å ta komp test i ettermiddag. Skal alle plugger være ute når man gjør dette???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...