Jon-Kåre Startet 16.Juni.2013 Del på Facebook Startet 16.Juni.2013 Nå har jeg omsider fått på en propell som funker, for stor stigning så det blir litt som å ta løs bilen i 3 giret men etter hvert kom turtallet opp i rundt 5300. Det er helt til jeg har kjørt en stund, noen ganger 2 minutt andre ganger 10 minutt. Dette har selvsagt ikke noe med propellen å gjøre jeg bare evner det da jeg beskrev probleer ed denne i en annen tråd.. Det som nå er og vel var problemet før det med propellen startet er at jeg etter litt kjøring mister turtallet og får maks 4200 ved fullt pådrag, min første anke var rusk i forgasser men etter å ha hvert på hytta i helga og opplevde et forbruk på 30 liter på hjemturen mot 12-13 normalt stusser jeg litt over om det ikke kan være noe annet/mer som feiler? Jeg prøvde desverre ikke å gi chok for å se om det hjelpte på turtall og fart. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juni.2013 Del på Facebook Svart 16.Juni.2013 gåen membran i bensinpumpa muligens..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Ja har tenkt tanken, sist jeg opplevde dette på en 25 hk gikk motoren bedre når jeg ga chock dette prøvde jeg ikke nå. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Var og pratet med verkstedet (nothuset) de mente og det var her feilen lå Men det var ikke så enkelt som å bytte en membran, hele pumpen måtte skiftes. 5500 takk. Dette vistnok pga vro systemet? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 17.Juni.2013 Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 au! ja er vel noe ekstra leamikk på pumpene på disse her. ser ut som en sånn...? http://www.ebay.com/itm/Johnson-Evinrude-OMC-VRO-Fuel-Pump-Kit-4-wire-5007420-/180683255535?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item2a118faeef&vxp=mtr Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Takk for den det ble jo en god besparelse, tar opp båten ikveld slik at jeg får sjekket om det er denne som er problemet. De mente på verkstedet at jeg skulle løsne slangen som går inn fra vro slik at jeg fikk satt på en lengre slange. Sugde jeg bensin her var det pumpen? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 17.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2013 Da har jeg demontert pumpen, ikke greide jeg å suge bensin fra veivhuset eneste smaken jeg kjente der var svovelaktig. Etter blåsing og sug i andre rør hører jeg tydelig smell i "membranen" når jeg slipper. Ikke slipper det noe luft igjenom heller virker det som. Blir usikker på om jeg skal bestille pumpe til rundt 2500,- eller ikke? Hmm kanskje skru på pumpen uten å koble til slangen som går til veivhuset for å se om det da kommer bensin? Eller slangen må kanskje være tilkoblet for at membranen skal få trykk? Jeg er jo snekker og ingen motormann så hva vet jeg? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Er det andre feil en på bensinpumpen som an gi slike symptoner søm økt forbruk og tap av omdreininger? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Går ut fra at dette er en forgassermotor? I så fall er dette tydelige symptomer på en nåleventil som ikke holder tett, eller flottør som henger seg opp eller er punktert. Jeg ville ha begynt sjekken der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Ok noen som orker å ta seg tiden til å skrive ned en ABC for dummies Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 18.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 Da har jeg skrudd av forgasserene og kan ikke se noe feil der, det bringer meg vel tilbake til bensinpumpen selv om jeg ikke helt kan se at der er noe feil der heller? Når det gjelder forgasserne er der vel ikke noe annet en at flotørene henger som kan gi utslag i økt forbruk? Disse beveger seg lett slik de skal En nåleventil skriver du Index. Er det en ventil som er i bensinpumpen? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 18.Juni.2013 Del på Facebook Svart 18.Juni.2013 nåleventil = flottørventil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Altså en nål som går gjennom flortøren? Her et flotøren hengslet og det ser ut som den beveger seg fint Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 ventilen blir operert av flottøren ja, og de kan lekke selv om de ser helt fine ut. Men litt rart at det skulle skje så plutselig hos deg... Har du hatt ute pluggene og sammenlignet? Dersom det var pumpe eller flottør, så burde det resultert i at 2 av pluggene var mye våtere av bensin enn de andre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Har ikke hatt ute pluggene nei. Er vel noe elementert jeg skulle gjort med engang Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Blås i innløpet til forgasseren samtidig som du løfter opp flottøren. Om nåleventilen er OK blir det helt tett, lekker det litt gjennom vil motoren få for mye bensin og gå urent (og bruke mye bensin). Sjekk også om det er bensin inne i flottørene, en lekk flottør vil ikke flyte opp og stenge nåleventilen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det skal jeg gjøre så snart jeg er hjemme, var pg bestilte pakninger til gasserne isted da en gikk istykker under demontering. Et vel like greit å bytte de mår jeg først har demontert. Bestilte repair kit som skulle inneholde de pakningene jeg trenger og sikkert noe mere som forhandler ikke viste Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 19.Juni.2013 Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det er bra! Sjekk også flottørnivå, dvs avstand mellom flottør og topplokk på forgasser når nåleventilen stenger. Feil flottørnivå kan også føre til økt forbruk, men vanligvis ikke så akutt som her.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Hmm finner ingen plass å blåse slik at jegfår sjekket at det stenger? Hvordan vet jeg hvordan flotørene skal justeres, må vel ha en bok da? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 19.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2013 Det virker absolutt som om flottørene stenger som de skal. Da gjenstår vel eventuell lekkasje på en av de men det ser jeg som usansynlig da det da vel skulle vært bensin inni en av de? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Har hatt det travelt med jobb men nå er jeg igang igjen. Har "overhalt" forgasserene, byttet plugger og pluggledningene. Prøvde nå å dra av en og en pluggledning mens motoren gikk, merkbar forskjell på 3 av de men den fjrerde som ligger nederst til høyre sett bakfra var det veldig liten forskjell på, nesten ikke merkbart. Her var og pluggen våt når jeg skrudde den ut. De andre var helt tørre. Hva nå?..... Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Min v4 115 fra 96 ga jeg opp og lot en mekaniker ta jobben, problemet mitt var at den døde på 2000 rpm uansett samt fusket endel på tomgang. De stilte inn flottører som var helt feil, samt fant en liten lekasje bakpå den ene forgasseren, inn mot manifoilen.... og stilte inn tomgangsdysene. Hva som hjalp var de ikke sikre på... men nå er motoren mye bedre enn da jeg kjøpte den (brukt) Nå hjalp vel ikke dette deg stort, men høres ut som noe i samme gata... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Alle opplysninger mottas med takk. Hvis dette f.eks var feil ved flottør/forgasser burde ikke det da føre til fusk/våt plugg på begge sylindrene den forgasseren betjener Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Uansett, er greit å skaffe seg verkstedmanualen. Den er en del bedre enn Seloc manualen da den er spesifikk for en motormodell.Fant til min for 10 $ på eBay. Fulgte med denne plansjen til å henge på veggen :-) Nå ble den litt uleselig, men etter å ha sett etter lekkasjer og tette forgassere og manifoiler, så er det pulse limiter ventil, på min er den blå og sitter på siden bak vro på luft-slangen. Den skal ikke Være full av møkk. Men står ikke hvordan man tester den. Deretter står det chipped leaf plates, regner med de mener reed ventilene. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Da ser det ut som jeg har fått lånt meg utstyr for å ta komp test i ettermiddag. Skal alle plugger være ute når man gjør dette??? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.