Jump to content

Evinrude V4 90hk bensin forbruk x 2,5 og maks 4200 v/fullt pådrag


Jon-Kåre

Recommended Posts

Full gass ja. Det må jeg vel ordne bak på motoren hvis ikke virker vel ikke el starten

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

er det ikke tomgangshendel på kontrollen?

 

Kan også gjøres uten full gass, det viktigste er uansett at det gjøres likt på alle sylindrene. Det er etv avvik i komp som er mest interessant her , ikke verdiene. Alle sylindrene skal helst være innenfor +-5% av hverandre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er tomgangs hendel som ikke virker ja :-)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg resultatet fra komp testen. Nederstee sylinder høyre 95, øverste høyre 105, øverst venstre 120, nedert venstre 120 Alt sett bakfra. Disse tallene sier meg lite men ettersom der er variasjoner sitter jeg ned og er klar for dommen. Den med lavest tall er den med våt plugg

 

Lagt til, så at Ivar sa dødmansknappen ute. Det glemte jeg men har vel lite å si?.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

uffda, det avviket er i største laget ja, tyder på kaputt stempel/ringer nede til høyre.

 

ut med daumannsknappen er bare for å kutte strøm til coilene, har ikke noe å si for målingene sin del

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er det da verd å sette denne gamle motoren inn på verksted for reparasjon eller bør jeg belage meg på nykjøp?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

tja, si det.. er jo noen arbeidstimer for å få byttet stempler/ringer om det er det som er gåent. Du får be om et overslag, er det Nothuset som driver med Johnson/evinrude i s.sjøen?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er nothuset ja. Burde vel ta begge som har lav verdi? Så blir jo og spørsmålet hvorfor dette har skjedd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

tok et stempel på min 60hk yamaha for etpar år siden, det var pga vann i oljetanken.

 

Kan også skje dersom en sylinder får for lite bensin - da øker forbrenningstemperaturen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Da tok jeg mot til meg og skrudde av toppen. Nederste stempel dekt av olje/bensin film. Øvre tørt og fint. Må vel "klyv" motoren nå for å komme til stempel og ringer. Ingen merker på sylinder vegg så da er det kanskje bare bytting av ringer som gjelder?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

bra tegn at sylinderveggen er fin. Ville byttet stempel også med det samme man har fra hverandre

 

Du får investere i servicemanual. Usikker på de motorene der, om det er skrudde råder...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er dette det jeg trenger http://www.ebay.com/itm/Wiseco-Piston-Kit-3-520-in-OMC-Johnson-Evinrude-90-HP-V4-1981-1998-/330843862333?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item4d07d4b53d&vxp=mtr ? Ryker vel noen pakninger og underveis som må erstattes eller er det greit med slike tubepakning

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

det stemplet er overdim, så da må syl hones/bores opp litt.

 

Hva slags årsmod. var din igjen? OMC V4 kom jo i 2 helt forskjellige blokker, med litt ovelapp årstallsmessig , og det er jeg ikke så inne på

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja leste etterpå at de var oversize. 96 modellver den. Hva med pakninger trenges de å byttes?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

jepp, du finner sikkert komplett sett på ebay.

 

stemplene i motoren din, er de flate eller ser de ut som det du linket til?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jepp betydde de at pakning på tube går greit. Ja de er slik som på bildet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da gir jeg opp denne og har kjøpt en Evinrude e-tec 90 hk 2005 modell

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...