Jump to content

Bluechart oppdatering


kristian

Recommended Posts

Har endelig fått oppdatert Bluechart til JANUAR 2005, og ser med glede at de feilmeldinger som er registrert i tidligere versjoner er korrigert, Svenskekysten ser med første øyekast "feilfri" ut. Da alle feil Lasse og PanPan har skrevet om tidligerer er rettet. Dekningkart er også utvidet, så Oslo- Lindesnes MEU 041 er nå blitt til : Haugesund- og et godt stykke ned på Svenskekysten med Nordlige Dannmark og Læsø, til glede for de som traffikerer disse områder.

 

Har tidligere snakket om å skrive en lengere avhandling om Bluechart, skal prøve å få gjort noe med det fremover. Det har tatt sin tid, da jeg ville se denne oppgraderingen først.

 

Eneste minus jeg ser nå er fremdeles gamle Havnekart, men dette er det Kartverket som står for, og ikke Bluechart. Heldigvis kan man velge bort disse fortidslevningene.

 

Kristian

Link to post
Share on other sites

Det ble bestemt at Bluechartgruppen skulle legges ned, ved overgang til ny forum software.

Det er riktig at vi hadde som mål å komme med et resultat av forumet, og det vil jeg prøve å gjøre i nær fremtid.

 

I hovedtrekk kan jeg vel si så langt, at de feil som ble oppdaget i BC i 2003 er rettet opp. Det var også et delmål å få levrandør\produsent til å høre på forbrukeren. Et annet delmål var å lære å bruke dette flotte verktøyet riktig på sjøen.

 

Der håper jeg å kunne bidra med noe til nye brukere av Garmin og Bluechart, når jeg får tid......

 

 

Kristian

Link to post
Share on other sites

"Har endelig fått oppdatert Bluechart til JANUAR 2005, og ser med glede at de feilmeldinger som er registrert i tidligere versjoner er korrigert, Svenskekysten ser med første øyekast "feilfri" ut. Da alle feil Lasse og PanPan har skrevet om tidligerer er rettet......."

 

Kristian

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hvordan i all verden har du klart og få tak i denne oppdateringen?

Snakket med Belanor idag for å bestille og de sa at oppdateringene enda ikke var ankommet norge.

På Garmin sine websider står det: "Ship Date: 3/17/2005"

 

jaja, vi får sitte på gjerdet og vente vi vanlige gutta da...

Er jo fortsatt en liten stund til båten skal på vannet så vi får smøre oss med tålmodighet :smiley:

 

Mvh Nutte

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verden har du klart og få tak i denne oppdateringen? 

Snakket med Belanor idag for å bestille og de sa at oppdateringene enda ikke var ankommet norge.

På Garmin sine websider står det:  "Ship Date:  3/17/2005"

 

jaja, vi får sitte på gjerdet og vente vi vanlige gutta da... 

Er jo fortsatt en liten stund til båten skal på vannet så vi får smøre oss med tålmodighet  :smiley:

 

Mvh Nutte

<{POST_SNAPBACK}>

Lurer på om du blander sammen CD og brikkeversjon, brikke er kommet mens CD kommer snart.

 

Men ellers da Kristian, er det verdt pengene for meg å oppgradere 6.0 versjonen min til 7.0, har jeg gått glipp av mye på de 2 siste versjonene??

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte vat det er brikke, men har selv ikke oppdatert siden Juli 03, så for min del er det mye nytt. Med større dekningsoråde, tidevannstabell, oppdaterte kart osv. Men på Sørlandet er det ikke mye nytt, så der klarer du deg med det gamle.

 

Kristian

Link to post
Share on other sites

Hvordan var dette nå????

 

Vi som kjøpte BlueChart i sommer skulle ikke vi få "gratis" oppgradering?

 

:eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette gjelder for CD, men vil tro det er samme for brikke...

Am I entitled to a free update?

If you purchased a locked MapSource product ON or AFTER the release date of an update, you are entitled to an unlock on the newer version of that product for free.

http://www.garmin.com/unlock/update.jsp

http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp...ography〈=en

Link to post
Share on other sites

Men på Sørlandet er det ikke mye nytt, så der klarer du deg med det gamle.

Snakket med Garmin på messa og de mente at jeg ville ha stor nytte av å oppdatere min brikke fra febr.-04 (selvsagt!). Havneinformasjonen er ikke for meg vesentlig. Men hva er det ellers av oppdateringer? Siden Garmin ikke oppgir hva som er endringene på sine nettsider kunne du kanskje gi oss noen stikkord, Kristian, på hvilke endringer du har registert.

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian,

Har du mulighet for å legge ut Bluechart utsnitt  fra dette området. Diskutert i denne Tråden ?

Hadde vært artig å sammenligne.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei skulle gjerne gi deg et bilde av område, men jeg har mistet programmet som lot meg ta skreen shots av GPS,en, har prøvd å laste ned på nytt, men får det rett og slett ikke til lengere... :confused:

Er der noen som husket oppskriften på hvordan man gjorde det?

 

Trenger det sårt hvis jeg skal lage noen artikkel om BC, men jeg kan si deg så mye om område du nevner at jeg ikke finner den ene staken mot vest på BC heller. Ikke kjent der, men hvis den skal være der er det funnet en ny feil i BC.

Link to post
Share on other sites

Hei skulle gjerne gi deg et bilde av område, men jeg har mistet programmet som lot meg ta skreen shots av GPS,en, har prøvd å laste ned på nytt, men får det rett og slett ikke til lengere... :confused:

Er der noen som husket oppskriften på hvordan man gjorde det?

Screenshot.exe kan lastes ned herfra nå.

 

Bilde

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

GArmin har gitt ut ny oppdatering (6.6 Beta) av MapSource.

 

Har prøvd den og det er rimelig mange oppdatteringer.

 

Change History :

Changes made from version 6.5 to 6.6 BETA:

Added route road and area avoidances. To access avoidances, select “Manage Route Avoidances” on the Routing tab of the preferences dialog. Once avoidances are created, they are displayed on the main map if appropriate for the current map product.

Added new “large” 24x24 pixel waypoint and map symbols. Select these symbols on the Display tab of the preferences dialog. Custom waypoint symbols can now be 24x24 and 32-bit color as well.

Added the ability to show or hide the left hand (user data) pane.

Added tooltips to the waypoint symbol selector with the name of the waypoint type.

Added celestial information dialog.

Added schema extension to GPX for handling Garmin-specific data elements, such as waypoint depth. The location of the schema is documented in outputted GPX files.

Added ability to manually set the Y-axis endpoints on vertical profile plots.

Added “rest area” find subcategory.

Added artificial reef and oil rig map symbols.

Removed real-time tracking from MapSource. Use nRoute for PC real-time tracking applications.

Removed reading/importing of PCX5 files.

Made several map rendering performance improvements.

Improved algorithm for selecting maps around tracks and routes.

Improved error handling while transferring data to removable media and Garmin cards.

Changed MapSource to use Windows XP styles on PC’s that support this.

Changed the track vertical profile to use the same graphing style as the route vertical profile.

Change to not display find category types that aren’t valid for a particular map product.

Change to optimize deleting multiple waypoints from a route.

Change to reduce flickering of pop-ups on the map.

Change to validate trackpoint timestamps before they are sent to a unit.

Change to make user and non-user waypoint dialogs have consistent “Show on Map” behavior.

Changed waypoint symbol images to remove duplicate symbols.

Change to more gracefully handle the case where a user transferring maps to a Palm doesn’t have enough hard drive space.

Changed behavior of toolbar combo boxes to behave more like standard combo boxes.

Change to show stacked pop-up windows over densely packed map features.

Changed behavior of some BlueChart map features to display the name instead of depth.

Change so that GPX route import doesn’t always autoname the route.

Changed formatting of Japanese address results.

Changed the default “Terrain Shading” option on the preferences display page to be on.

Changed vertical profile windows so that they remember their last size and position.

Changed string “iQue” in Device dialog to “Palm OS Device”.

Fixed problem drawing selected subsections of tracks on the map.

Fixed problem associated with having Worldmap 3.02 and many newer products installed at the same time.

Fixed problem on the find places dialog with the reset button not properly clearing fields.

Fixed properties for some features not correctly showing their category and subcategory.

Fixed import of GPX files to handle prefixed names.

Fixed parsing of custom waypoint symbol image names to only allow numeric names, such as “003.bmp”.

Fixed error with selecting maps around routes or tracks with only one point.

Fixed problem with some XML files using a large amount of memory to import.

Fixed problem where sometimes columns in the track dialog list control were improperly hidden.

Fixed problem with partial string searching in the name field of the find places dialog.

Fixed find results with elevation information in the name to use the proper units.

Fixed error related to renaming a route while looking at the driving directions.

Fixed problem with slow UI response while hovering over some areas with the map tool.

Fixed problems related to saving user data on Garmin cards.

Fixed problem in route dialog with multiple selections being ignored when “Center map on selected item” option is checked.

Fixed errors during map rendering.

Fixed error while zooming in to a found city.

Fixed problem in the find places dialog with displaying a street name with an “&” character in the name.

Fixed route speed preferences to set Autobahn speeds to the highest speed category.

Fixed error with find places dialog field auto-completion in some Asian languages.

Fixed problem with the route dialog’s insert waypoint dialog having odd initial selections.

 

Link:

http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=877

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...