Jump to content

Suzuki DF80 dør på tomgang

Hansvik

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en DF80 2011-modell. Alt virket normalt på første tur helt til jeg sakket ned å satte motoren i fri. Da stoppet den. Det samme skjer hver gang jeg repeterer dette. Virker som den går lavt på tomgang, og det er ingen forskjell om motoren er kald eller varm. Har sjekket alle filter, kjørt bypass på desse og prøvt med ekstern tank men ingen forskjell. Motoren virker ellers normal. God akselerasjon og går jevnt og fint i hele turtallsregisteret. Har tatt båten på land, og forbereder meg på en tur til merkeverkstedet. Andre ting jeg bør sjekke før jeg drar? Ifølge forhandleren har han tatt service på motoren før jeg kjøpte den.

Motoren din har en "Idle Air Control" som får signal fra motor-kontrollsystemet. Er ikke så mye en kan gjøre her uten diagnoseverktøy. Du kan eventuelt sjekke / smøre overføringer fra aktuatoren på tomgangskontrollen om dette finnes. Finner du kabelen til tomgangsaktuatoren, kan du prøve å koble denne fra å se om tomgangsturtallet endrer seg, for å sjekke om det kommer signal fra motor-kontrollsystem.

Fant feilen. Idle air controllen stod fast i nedre stilling, dvs den stengde for luft hele tiden. Etter at den var tatt ut koblet jeg den til elektrisk og slo på tenningen. Elektronikken duret, men ingen bevegelse i mekanikken. Demonterte heile enheten og renset denne. Virket fortsatt ikke, så ny er bestilt.

Redigert av Hansvik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...