Sanztra Startet 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2013 Jeg har hatt min første overnattingstur med skuta og reiste på lørdag formiddag fra Filtvedt (Villa Malla) med kurs for Leangbukta. Hadde fra start bra med vind i ryggen, men når jeg passerte Håøya (kjørte på østsiden) så økte bølgenes størrelse betraktelig. Er det normalt for området? Følte at det var mye roligere sjø hele tiden før jeg kom dit. Området jeg har laget en grønn strek er hvor det var veldig mye sjø, det ble en spennende tur på toalettet midt på den grønne linjen alene i båten Gikk ganske bra helt til båten la seg med siden mot bølgene, skal si det ble bevegelse på wc... Kan så vidt skimtes med et lite hakk i den røde linjen omtrent ved kommungrensen hvor jeg måtte en tur nedenunder TIlbake til spørsmålet, er det vanlig at det ermer sjø der enn lenger syd (vinden kom fra syd), eller var det bare tilfeldig? Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
bc45 Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Du har gått forholdsvis langt vest i fjorden fra Filtvet og inn til Oscarsborg. Her er det sjelden noe bølger å snakke om på ren sønnavind. Bølgene er oftest større på østsiden av fjorden. Blåser det kraftig fra sørøst kan det også bli litt bølger på vestsiden. Når du hadde passert Håøya kom du ut i et område der vinden har en lengre distanse å skape bølger på, noe som følgelig gjør bølgene litt større her. På sønnavind blir bølgene større jo lenger nord i fjorden du kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 Årsaken er strøm i området. Hvis strømmen er på utadgående og vind/bølger kommer sørfra, så topper det seg grundig akkurat der. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.