Jump to content

Skifte stempelringer på Volvo Penta MD11D uten å ta ut motoren


kjellpell

Recommended Posts

Min MD11D har ikke villet starte etter sjøsetting.
Kompresjonen på bakre sylinder er dårlig. Jeg har slipt ventiler, fått overhalt dyser og skiftet dysehylse.

I dag fikk jeg startet motoren ved hjelp av startgass. Imidlertid blåser det friskt fra veivhusventilasjonen, så her må nok noe gjøres.

Er det mulig å skifte stempelringer uten å ta motoren ut av båten?

Det er rimelig trangt på styrbordsiden der jeg kommer til veivhuset.

Noen med erfaring fra slikt?

Link to post

Det går helt fint.

Du skrur opp mutterene som holder topp og sylinder og løsner oljerøret fra vippearmen. Deretter løfter du topp og sylinder opp et par centimeter. Da kommer du til under sylinderen og løsner andre enden av det lange oljerøret fra festet i blokka. Når det er løsnet kan du løfte toppen av og deretter sylinderen fri fra stempelet.

Dårlig kompresjon kan forøvrig like gjerne skyldes utette ventiler så du bør sjekke det også.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Flott.

Når jeg dreide motoren for hånd, med dekompresjon åpnet på henholdsvis framre og bakre sylinder var det tydelig mindre kompresjon på den bakre. Tok deretter ut begge toppene og slipte ventilene. Jeg fylte også litt diesel over begge stemplene, og så at det forsvant fra bakre sylinder.

Håpet likevel at litt rustløser skulle ordne dette, men der var jeg nok litt optimistisk.

Nå tenker jeg å demontere begge sylindrene/stemplene siden jeg først er i gang med dette.

 

Oljerøret du snakker om å løsne, er det det samme røret som går fra vippearmene? Det var i så fall ikke festet i veivhuset, men bare stukket ned gjennom et hull, muligens med o-ring e.l. Jeg tok det av når jeg fjernet toppene.

Link to post

Du bør ha i bakhodet at stempelringene vanligvis slites ganske likt på begge sylindre.

Det er derfor verdt å sjekke stempel og sylinderforing veldig nøye for sprekker.

 

Hvis du ikke avdekker en klar feil med stempelringene er det gjerne her feilen ligger..

 

 

Når du først tar sylindrene av er det å anbefale å trykke ut sylinderforingene for å gjøre rent kjølekanalene... :smiley:

Link to post

Oljerøret du snakker om å løsne, er det det samme røret som går fra vippearmene? Det var i så fall ikke festet i veivhuset, men bare stukket ned gjennom et hull, muligens med o-ring e.l. Jeg tok det av når jeg fjernet toppene.

Det var rart, som du selv ser av tegningen fra Toroa så skal det være skrudd fast i veivhuset. Vil tro at alle MD11D er like men vet ikke sikkert.

Link to post

Ja, da er faenskapet demontert og flyttet i kjelleren for videre arbeid. Jobben var grei nok, men det ser vel ikke så pent ut. Ingen spesielle overraskelser bortsett fra at stempelringene på sylinderen med best kompresjon, satt fast alle sammen.

Stempelringene ble lirket og brukket løs og jeg regner med å bruke bitene til å renske sporene i stempelet.

Oljerørene var knukket begge to, så jeg sender deg en PM Philonica 2.

 

bilde

 

bilde

 

bilde



Kjedelig å kutte seilferien i år. Hun får bare vente ....

 

bilde

Link to post

Ja, håper det Lazyjack.

Målte diameteren til 88,4 mm i topp og 88,8 mm nær bunn av stempelet, men skyvelæret var litt "kort i beina".

Tror ikke jeg satser på nytt stempel. Gammel motor, så jeg vegrer meg for å svi av mer penger enn jeg strengt tatt må.

Jeg var nok overrasket over at dette stempelet så verst ut siden det hadde best kompresjon. Bakre sylinder var ganske sotet, så der var det nok ikke tenning i det hele tatt under siste start.

Begge stemplene er forresten tørket reine på bildet.

Link to post

Stemplene i denne motoren er ikke noe å satse på. Det lyser lang vei at denne motoren har skåret seg i fremre sylinder, trolig da pga. manglende kjøling. Du kan kanskje få den til å gå med nye stempelringer, men det blir typisk jallamekk. Du kan file bort "high spots" med fin fil (ikke smergel som foreslått av "Lazyjack") og fjerne alu.avsetninger i sylindrene med saltsyre før du kjører gjennom med en Flexhone honebørste. Jallamekk uansett, men kan fungere på et vis.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post

Ja, visst fungerer det å file (følsomt) bort forhøyningene og hone sylindrene. Meget vigtig for "jallamekkens" (TMe skal ha takk for ordet) levetid er da å trykke ut sylinderforingene og rens av kjølekanalene som Johannes allerede har peket på.

Lykke til, det skal nok gå greit, alt skjærer seg før eller senere;-)

Stilig båt du har forresten, kanskje du spanderer enda en Martec varmeveksler på det gamle jernet, så skal den nok gjerne holde leven i den i noen år til.

Link to post

Takk karer :-)

Joda, båten er flott, men synd den blir liggende ved kai nå etter en vinter med flere hundre timer overhaling.

Motoren er neppe verdt å spandere 7-8000 kroner ferskvannskjøling på, eller hva? Den er 30 år gammel. Forrige eier satte den inn, og hva slags vedlikehold den har hatt vet jeg ikke.

Jallamek eller ikke, her blir det snakk om hvor mye det er verdt å spandere på det gamle rakleverket som kanskje har gått 30+ år med saltvannskjøling. Motorens viktigste funksjon er tross alt til og fra kai.

Fristende å bare rengjøre bak foringene, sette de inn igjen og nye stempelringer på begge stemplene. Nye pakninger og tetningsringer selvfølgelig, og oljerørene som var knekt.

Tenker og tenker...........

Link to post

Det er nok sant, det har brukt 30 år med saltvann til foringene ble tette. Du kan jo gjøre det som du tenker: Rengjør bak foringene plus en omgang med honebørste, fil bort stempelens forhøyningene, nye stempelringer, pakninger og oljerørene. Ta enda ut themostaten og sjekk / rens manifolden og toppenes vannkanaler. (Det er også fort gjort og koster ikke mye å slipe inn ventilsetene).

Så kan du starte i denne sesongen og se hvordan motoren oppfører seg. Går den greit, kan du kanskje få kjøpt en brukt varmeveksler i mellomtiden.

Disse motorene var nesten udødelige, om de ikke rustet i hjel. Og det gjør de spesiell gjerne om vinteren. Er kjølesystemet tappet for sjøvannet, fråtser oksygenet ;-)

Det er derfor jeg har spandert Martecen på min; det lukkede systemet med frostvæskeblanding "konserverer" nesten motorens kjølesystem. Som vinteropplegg pleier jeg bare å skylle "sjøsiden" altså pumpe og varmevekslerens primærside med rikelig ferskvatn og la den så stå med 50% frostvæskeblanding. (Ny manifold koster forresten ca. 1000,- EUR)

Jeg ønsker deg lykke til.

Redigert av rudir (see edit history)
Link to post

Det står klart for meg nå:

 

Det var jeg selv som havarerte motoren, men med hjelp av systemrens! :thumbsdown:

 

Motoren har vært sprek og lettstartet helt fram til jeg skulle ta båten på land i november. Ingen tegn til dårlig kompresjon, ingen urimelig røyutvikling, eller noe som helst annet.

I ren takknemlighet ville jeg gi den en runde med systemrens for at den skulle være klar til ny innsats utpå våren uten rust og faenskap i kjølekanalene.

Etter at jeg hadde kjørt båten fra båsen min til kaien der den skulle løftes på land, så bare stoppet den. Ikke tale om at den ville gå igjen.

Da var sevlfølgelig kjølekanalene i fremste sylinderen tette av skit etter systemrensen, og stempelet skar seg som følge av det.

Skal ta meg en Frankriketur en ukes tid nå, så skal foringene ut. Tror nok jeg vet hva jeg finner da!

 

Ja, kanskje du har rett rudir. Skikkelig rengjøring og en Martec ferskvannskjøling?

Må google rundt etter en brukt en. Tror forresten jeg har liggende noen deler som hørte til den tidligere motoren som stod i båten, den hadde ferskvannskjøling.

Link to post
  • 1 måned senere...

Ja, da har jeg fått motoren i gang igjen :-)

Det ble et helsikes arbeid å få foringene løs. Måtte lage meg et verktøy av noen stålplater, gjengestang og et 6" rør. Kjølekanalene var halvfulle av løsmateriale, sannsynligvis etter systemrensen.

Foringene var ikke særlig korrodert, men de hadde et tykt lag med et slags klebrig kokslignende lag.

Foringene var innenfor toleransegrensene vedrørende slitasje, med tydelige merker etter forrige honing.

Eksosmanifoilen fikk seg et lite hull når jeg pirket vekk noe rust, så den ble kassert. Heldigvis fulgte det med en annen manifoil når jeg kjøpte båten for et par år siden. Denne tror jeg kanskje ikke kommer til å vare så lenge, betydelig korrosjon, men nå er den i alle fall montert.

Avtappingsventilene på blokkene og manifoilen var ødelagt, og nye ble satt inn. Stempelfjører og pakninger ble anskaffet og montert.

Motoren startet greit, bortsett fra noen lekkasjer rundt termostat, en slangeklemme jeg hadde glemt å stramme, og sjøvannspumpa som måtte få seg nye simmeringer.

Etter noen mindre turer ser jeg temperaturen på motoren er blitt svært høy, uten at jeg har fått målt hvor varm den er. Den toucher nå det røde området på temperaturmåleren, mens den tidligere bare kom litt opp på det grønne. Jeg får sjekke nærmere i morgen om jeg har noen blokkeringer i sjøinntaket, om termostaten er feil, eller andre ting.....

 

Summa summarum ser jeg nå at jeg har en motor som det går an å få tak i reservedeler til, og som er lett å skru på. Om en av blokkene ruster hull på, kan jeg bare sette inn en ny. Eksosmanifoil, sylinderforinger, stempelringer etc. får jeg tak i på få dager, og småting har Bjordal & Madsen i hyllene. Jeg er altså ikke særlig bekymret over denne sjøvannskjølte "moringen" min lenger.

Kanskje jeg en vakker dag kjøper Martec ferskvannskjøling, men da får jeg en tre-fire nye mulige feilkilder.

Årlig systemrens (eller tilsvarende) kommer jeg nok til å gjennomføre. Venter man for lenge kan det gå som i dette tilfellet.

:smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...