Tor Eirik Startet 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2005 Lurer på et par ting som jeg ikke finner svar på andre plasser på nettet... og på dette forumet vet jeg at det fins mange flinke sjeler... I forbindelse med støping av båt, hvilke regler gjelder? Båtene må vel CE-godkjennes før bruk/salg? Kan man fritt lage båter i båtform og selge videre eller er det mange hindere her? Tenker da spesielt på copyrights og slikt... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Sjøfartsdirektoratet har nettopp lagt ut et rettledningsdokument på sin hjemmeside: CE-merking av fritidsbåter. Der vil jeg tro at du finner svar på dine spørsmål. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
pero Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Lurer på et par ting som jeg ikke finner svar på andre plasser på nettet... og på dette forumet vet jeg at det fins mange flinke sjeler... I forbindelse med støping av båt, hvilke regler gjelder? Båtene må vel CE-godkjennes før bruk/salg? Kan man fritt lage båter i båtform og selge videre eller er det mange hindere her? Tenker da spesielt på copyrights og slikt... <{POST_SNAPBACK}> Du har vel lov å bygge en båt til egen bruk. Kan ikke selges på 5 år (tror jeg) men likevel er du ikke fritatt for CE merking.. Njordforum har en del om dette: http://www.njordforum.no/prosjektet/eu_dir...iv_innled.shtml Redigert 10.Mars.2005 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Foldnes Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Du må ha båten i fem år så kan du selge den. Da mener de at den er utprøvd?? Litt forandringer med formen så er jo det din design og du kan gjøre som du vil. Produksjon? du kan vel selge som halvfabrikat. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Halvfabrikat og deler til halvfabrikat skal svjv også CE-merkes. Du kan derimot leie bort forma. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Selvbygget båt må byggeren eie selv i fem år før den kan selges videre. Selger man før den tid, må båten CE-sertifiseres. Dyrt. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Tor Eirik Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Vet du om det fins noen slags opphavsrett på forskjellige båttyper? Eller kan man lage en båt slik som originalversjonen (f.eks en kjent båttype) uten at dette blir noe problem? Noen ca. pris på CE godkjenning? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Den som har designet/konstruert en båt har i utgangspunktet rettighetene, men disse kan selges. Det er vanlig å måtte betale "royalties" pr. eksemplar som blir fremstilt, men det kommer helt an på hva slags avtaler som blir gjort. (Litt tynn is her...) Pris på CE-merking varierer veldig, tenker du på å ettergodkjenne ett enkelt eksemplar eller på serieproduksjon? Geir Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Men når du kjøper formene fra en kjent båt, må det jo selfølgelig følge med rettigheter for støping? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Ikke nødvendigvis. Støpeforma og rettighetene til å fremstille et eksemplar er ikke det samme, svjv. Båtadvokaten vet sikkert mer... Geir Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Tenkte jeg skulle gjøre det slik en annen kar her i området gjør... Han støper seg en båt, bruker den mens han lager neste, og så selger han den, og så bruker han den nylagde båten til neste er ferdig igjen (iallefall etter det jeg har hørt)... Genialt system syns jeg. Liker å styre med litt praktisk arbeid samtidig som jeg liker å frese rundt på fjorden... Fiske, dra på turer etc... Men det som kan være aberet her må jo være den 5 års regelen.. Tviler på at han karen her har dem så lenge en gang.. toppen et år.. Så mulig han må CE godkjenne? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Høres ut som han bryter regelverket. Nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg tror at de siste CE-forskriftene fra Sjøfartsdirektoratet definerer 5 år etter at fartøyet er tatt i bruk. Tidligere var ikke dette klart definert, om det var 5 år fra kjølstrekkingen, sjøsettingen eller hva. (Forbehold: Er ikke veldig sikker på dette...) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Høres ut som han bryter regelverket. Nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg tror at de siste CE-forskriftene fra Sjøfartsdirektoratet definerer 5 år etter at fartøyet er tatt i bruk. Tidligere var ikke dette klart definert, om det var 5 år fra kjølstrekkingen, sjøsettingen eller hva. (Forbehold: Er ikke veldig sikker på dette...) Geir <{POST_SNAPBACK}> Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Alvito Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Når det gjelder pris på CE merking så er det snakk om ca. 1000,- pr fot. Det er et kar i Arendal som har spesialisert seg på nettopp dette. sjekk også denne linken om CE merking RSG Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Er dette egentlig noe å henge seg opp i ved mindre man skal drive seriøst med produksjon og salg av båter? Det er da ingen som henger seg opp i hva jeg støper sammen i garasjen, og hvorvidt båten jeg selger privat er CE-merket!? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Tenkte jeg skulle gjøre det slik en annen kar her i området gjør... Han støper seg en båt, bruker den mens han lager neste, og så selger han den, og så bruker han den nylagde båten til neste er ferdig igjen (iallefall etter det jeg har hørt)... Genialt system syns jeg. Liker å styre med litt praktisk arbeid samtidig som jeg liker å frese rundt på fjorden... Fiske, dra på turer etc... Men det som kan være aberet her må jo være den 5 års regelen.. Tviler på at han karen her har dem så lenge en gang.. toppen et år.. Så mulig han må CE godkjenne? <{POST_SNAPBACK}> hviken båttype er det snakk om? Kanskje eg kan kjøpe en halvfarikatet med deg? Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Vet du om det fins noen slags opphavsrett på forskjellige båttyper? Eller kan man lage en båt slik som originalversjonen (f.eks en kjent båttype) uten at dette blir noe problem? Det kommer an på hvilken avtale man gjorde da formen ble kjøpt. Den som har designet/konstruert en båt har i utgangspunktet rettighetene, men disse kan selges. Det er vanlig å måtte betale "royalties" pr. eksemplar som blir fremstilt, men det kommer helt an på hva slags avtaler som blir gjort. Exactly. Men når du kjøper formene fra en kjent båt, må det jo selfølgelig følge med rettigheter for støping? <{POST_SNAPBACK}> Nemlig. Er det ikke avtalt noen begrensning i bruken av formen, og man har kjøpt og betalt den, må man rimeligvis være berettiget til å bygge så mange båter man vil med den. MEN det kan nok tenkes å ligge en begrensning i dette likevel; man kan i alle fall ikke kalle båten for det den hette før formen ble solgt -- navnet på båttypen er et varemerke som IKKE overtas sammen med formen. Ikke nødvendigvis. Støpeforma og rettighetene til å fremstille et eksemplar er ikke det samme, svjv. Båtadvokaten vet sikkert mer... Nei, slik kan det ikke være, hva skal formen være godt for i så fall?? Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel. Ja, det stemmer, jeg var visst en anelse upresis ovenfor. Er dette egentlig noe å henge seg opp i ved mindre man skal drive seriøst med produksjon og salg av båter? Det er da ingen som henger seg opp i hva jeg støper sammen i garasjen, og hvorvidt båten jeg selger privat er CE-merket!? <{POST_SNAPBACK}> Tja. Selger du båten uten CE-merking etc. så utsetter du deg muligens for straffansvar og i alle fall for mulig sivilt ansvar. Det er utvilsomt en mangel, uansett salgsvilkår. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
klikk Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Tja. Selger du båten uten CE-merking etc. så utsetter du deg muligens for straffansvar og i alle fall for mulig sivilt ansvar. Det er utvilsomt en mangel, uansett salgsvilkår. <{POST_SNAPBACK}> Men etter 5 år så er det greit? Heia Norge. Får passe på å bruke ett par eldre deler og si at båten har vært brukt i 20år og har bare gjennomgått en omfattende restaurering da. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Men etter 5 år så er det greit? Heia Norge. Får passe på å bruke ett par eldre deler og si at båten har vært brukt i 20år og har bare gjennomgått en omfattende restaurering da. <{POST_SNAPBACK}> få kjøpt deg en gammel fenderlist , så kan du jo restaurere rundt (inni..) den... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Tor Eirik Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 hviken båttype er det snakk om? Kanskje eg kan kjøpe en halvfarikatet med deg? <{POST_SNAPBACK}> Tja.. si det! Har ventet med noe kjøp til jeg har fått vite litt om reglene ved bruken av den... Sitér dette innlegget Link to post
Tor Eirik Svart 10.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 (redigert) Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel. <{POST_SNAPBACK}> Var inne å leste litt i regelverket, og etter det jeg kunne tyde utifra det, så var det 5 år fra produksjons-år... Redigert 10.Mars.2005 av Tor Eirik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Var inne å leste litt i regelverket, og etter det jeg kunne tyde utifra det, så var det 5 år fra produksjons-år... <{POST_SNAPBACK}> Hei! Hva med å bygge båten nesten ferdig, og så selge den som et halvfarbrikat til den nye eieren. Så etterpå kan du evt. ferdigstille båten? Da må i såfall den nye eieren ha båten i 5 år før han selger den.... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 10.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2005 Var inne å leste litt i regelverket, og etter det jeg kunne tyde utifra det, så var det 5 år fra produksjons-år... <{POST_SNAPBACK}> Mener å ha lest at det er 5 år etter sjøsetting/5 år med bruk av båten..........Det er jo bruken av båten som skal dokumentere egenskapene... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Tor Eirik Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Hei! Hva med å bygge båten nesten ferdig, og så selge den som et halvfarbrikat til den nye eieren. Så etterpå kan du evt. ferdigstille båten? Da må i såfall den nye eieren ha båten i 5 år før han selger den.... <{POST_SNAPBACK}> Er du sikker på at dette går an? Et såkalt smutthull i loven? Men hvis jeg ferdigstiller båt til kjøper så må jeg vel CE godkjenne båten? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Er du sikker på at dette går an? Et såkalt smutthull i loven? Men hvis jeg ferdigstiller båt til kjøper så må jeg vel CE godkjenne båten? <{POST_SNAPBACK}> Har ikke peiling på om dette går ann, men eg fikk dette tipset da eg var inne på samme tanke som deg, men da skulle eg kjøpe halvfabrikatet båt og så ferdistille denne. Mit forslag er ut du selger båten som "halvfabrikat" og så "leiger" kjøper deg til å ferdigstille båten. Men som sagt: Dette var kun et tips, vet ikke om det går ann... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.