Jump to content

Støping av båt - regler?

Tor Eirik

Recommended Posts

Lurer på et par ting som jeg ikke finner svar på andre plasser på nettet... og på dette forumet vet jeg at det fins mange flinke sjeler...

I forbindelse med støping av båt, hvilke regler gjelder?

Båtene må vel CE-godkjennes før bruk/salg?

Kan man fritt lage båter i båtform og selge videre eller er det mange hindere her? Tenker da spesielt på copyrights og slikt...

Lurer på et par ting som jeg ikke finner svar på andre plasser på nettet... og på dette forumet vet jeg at det fins mange flinke sjeler...

I forbindelse med støping av båt, hvilke regler gjelder?

Båtene må vel CE-godkjennes før bruk/salg?

Kan man fritt lage båter i båtform og selge videre eller er det mange hindere her? Tenker da spesielt på copyrights og slikt...

<{POST_SNAPBACK}>

Du har vel lov å bygge en båt til egen bruk. Kan ikke selges på 5 år (tror jeg) men likevel er du ikke fritatt for CE merking..

Njordforum har en del om dette:

http://www.njordforum.no/prosjektet/eu_dir...iv_innled.shtml

Redigert av pero (see edit history)

Den som har designet/konstruert en båt har i utgangspunktet rettighetene, men disse kan selges. Det er vanlig å måtte betale "royalties" pr. eksemplar som blir fremstilt, men det kommer helt an på hva slags avtaler som blir gjort.

(Litt tynn is her...)

Pris på CE-merking varierer veldig, tenker du på å ettergodkjenne ett enkelt eksemplar eller på serieproduksjon?

Geir

Tenkte jeg skulle gjøre det slik en annen kar her i området gjør...

Han støper seg en båt, bruker den mens han lager neste, og så selger han den, og så bruker han den nylagde båten til neste er ferdig igjen (iallefall etter det jeg har hørt)...

Genialt system syns jeg. Liker å styre med litt praktisk arbeid samtidig som jeg liker å frese rundt på fjorden... Fiske, dra på turer etc...

Men det som kan være aberet her må jo være den 5 års regelen..

Tviler på at han karen her har dem så lenge en gang.. toppen et år.. Så mulig han må CE godkjenne?

Høres ut som han bryter regelverket. Nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg tror at de siste CE-forskriftene fra Sjøfartsdirektoratet definerer 5 år etter at fartøyet er tatt i bruk. Tidligere var ikke dette klart definert, om det var 5 år fra kjølstrekkingen, sjøsettingen eller hva. (Forbehold: Er ikke veldig sikker på dette...)

Geir

Høres ut som han bryter regelverket. Nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg tror at de siste CE-forskriftene fra Sjøfartsdirektoratet definerer 5 år etter at fartøyet er tatt i bruk. Tidligere var ikke dette klart definert, om det var 5 år fra kjølstrekkingen, sjøsettingen eller hva. (Forbehold: Er ikke veldig sikker på dette...)

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tenkte jeg skulle gjøre det slik en annen kar her i området gjør...

Han støper seg en båt, bruker den mens han lager neste, og så selger han den, og så bruker han den nylagde båten til neste er ferdig igjen (iallefall etter det jeg har hørt)...

Genialt system syns jeg. Liker å styre med litt praktisk arbeid samtidig som jeg liker å frese rundt på fjorden... Fiske, dra på turer etc...

Men det som kan være aberet her må jo være den 5 års regelen..

Tviler på at han karen her har dem så lenge en gang.. toppen et år.. Så mulig han må CE godkjenne?

<{POST_SNAPBACK}>

hviken båttype er det snakk om? Kanskje eg kan kjøpe en halvfarikatet med deg?

Vet du om det fins noen slags opphavsrett på forskjellige båttyper? Eller kan man lage en båt slik som originalversjonen (f.eks en kjent båttype) uten at dette blir noe problem?

Det kommer an på hvilken avtale man gjorde da formen ble kjøpt.

Den som har designet/konstruert en båt har i utgangspunktet rettighetene, men disse kan selges. Det er vanlig å måtte betale "royalties" pr. eksemplar som blir fremstilt, men det kommer helt an på hva slags avtaler som blir gjort.

Exactly.

Men når du kjøper formene fra en kjent båt, må det jo selfølgelig følge med rettigheter for støping?

<{POST_SNAPBACK}>

Nemlig. Er det ikke avtalt noen begrensning i bruken av formen, og man har kjøpt og betalt den, må man rimeligvis være berettiget til å bygge så mange båter man vil med den. MEN det kan nok tenkes å ligge en begrensning i dette likevel; man kan i alle fall ikke kalle båten for det den hette før formen ble solgt -- navnet på båttypen er et varemerke som IKKE overtas sammen med formen.

Ikke nødvendigvis. Støpeforma og rettighetene til å fremstille et eksemplar er ikke det samme, svjv. Båtadvokaten vet sikkert mer...

Nei, slik kan det ikke være, hva skal formen være godt for i så fall??

Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel.  :yesnod:

Ja, det stemmer, jeg var visst en anelse upresis ovenfor.

Er dette egentlig noe å henge seg opp i ved mindre man skal drive seriøst med produksjon og salg av båter? Det er da ingen som henger seg opp i hva jeg støper sammen i garasjen, og hvorvidt båten jeg selger privat er CE-merket!?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja. Selger du båten uten CE-merking etc. så utsetter du deg muligens for straffansvar og i alle fall for mulig sivilt ansvar. Det er utvilsomt en mangel, uansett salgsvilkår.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Tja.  Selger du båten uten CE-merking etc. så utsetter du deg muligens for straffansvar og i alle fall for mulig sivilt ansvar.  Det er utvilsomt en mangel, uansett salgsvilkår.

<{POST_SNAPBACK}>

Men etter 5 år så er det greit? Heia Norge. Får passe på å bruke ett par eldre deler og si at båten har vært brukt i 20år og har bare gjennomgått en omfattende restaurering da. :wink:

Så vidt jeg kjenner reglene så har det alltid vært 5 fra båten er tatt i bruk. Det står i allfall så at lese i orginalforskriften fra våre venner i Brussel.  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Var inne å leste litt i regelverket, og etter det jeg kunne tyde utifra det, så var det 5 år fra produksjons-år...

Redigert av Tor Eirik (see edit history)

Var inne å leste litt i regelverket, og etter det jeg kunne tyde utifra det, så var det 5 år fra produksjons-år...

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å ha lest at det er 5 år etter sjøsetting/5 år med bruk av båten..........

Det er jo bruken av båten som skal dokumentere egenskapene...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei!

Hva med å bygge båten nesten ferdig, og så selge den som et halvfarbrikat til den nye eieren. Så etterpå kan du evt. ferdigstille båten? Da må i såfall den nye eieren ha båten i 5 år før han selger den....

<{POST_SNAPBACK}>

Er du sikker på at dette går an? Et såkalt smutthull i loven? Men hvis jeg ferdigstiller båt til kjøper så må jeg vel CE godkjenne båten?

Er du sikker på at dette går an? Et såkalt smutthull i loven? Men hvis jeg ferdigstiller båt til kjøper så må jeg vel CE godkjenne båten?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke peiling på om dette går ann, men eg fikk dette tipset da eg var inne på samme tanke som deg, men da skulle eg kjøpe halvfabrikatet båt og så ferdistille denne.

Mit forslag er ut du selger båten som "halvfabrikat" og så "leiger" kjøper deg til å ferdigstille båten.

Men som sagt: Dette var kun et tips, vet ikke om det går ann...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...